България е завършила първото полугодие на 2009 г. с превишение на приходите над разходите по консолидирания бюджет в размер на около 0,3% от Брутния вътрешен продукт (БВП).
Това показва анализът на фискалното изпълнение към 30 юни 2009 г. , който бе представен пред журналисти днес.
Бюджетното салдо е положително - около 173 млн. лв. Фискалният резерв на страната към 17 юли 2009 г. по оперативни данни е около 8,2 млрд. лв.
В анализа на Министерството на финансите се посочва, че според оценките на ЕК от общо 27 страни на ЕС, 20 ще приключат годината с над 3% дефицит, а се очакват и невиждани през последните години дисбаланси във фискалните позиции.
По време на пресконференцията министър Орешарски отбеляза, че основните цели, поставени при началото на управленския мандат на досегашното правителство, са изпълнени.
Преструктурирахме няколко звена в МФ, за да направим администрацията по-адаптивна и да отговорим на изискванията на Брюксел за системите за финансов контрол и управление, създадохме Националното координационно звено, вътрешния одитен контрол, посочи министърът.
Данъчната реформа е друга задача, която изпълнихме и тя даде добри резултати, отбеляза Орешарски. По думите му рязко се е повишила събираемостта на данъците.
През периода 2000 - 2005 г. данъчната основа към крайното потребление се движи в порядъка между 40 и 60%, а за 2008 г. резултатът е 80%, посочи финансовият министър и добави, че нарочно не дава пример с абсолютни числа, защото икономиката през този период бележи ръст и абсолютните числа могат да подведат.
При корпоративния данък облагаемата печалба като дял от БВП до 2005 г. се движи между 10 и 12%, докато за 2008 г. съотношението на корпоративния данък към БВП е 32%, отбеляза той.
Финансирането на ключовите системи в публичния сектор се е увеличило между два и два и половина пъти от 2005 до 2009 г., посочи Орешарски.
Той отчете и успеха четири поредни години страната ни да има бюджетен излишък - през 2005 г. - 3,1% от БВП, през 2006 и 2007 г. - 3,5%, и 3% от БВП през 2008 г.
Фискалният резерв към август 2005 г. бе малко под 4,5 млрд. лв., а сега е 8,2 млрд. лв., отчете финансовият министър. За този период сме погасили предсрочно правителствен дълг в размер на 2,3 млрд. лв., обяви той.
България е изплатила изцяло задълженията си към МВФ в размер на около 1 млрд. лв., а също и част от дълговете си към Световната банка - около 900 млн. лв.
Предсрочно сме изплатили и дългове към кредитори - Япония, Испания, Италия, Холандия, за около 100 млн. лв., а в края на миналата година, възползвайки се от ниските цени на българския външен дълг, сме изкупили облигации под себестойността им за 290 млн. лв., съобщи финансовият министър.
Тази година е най-трудната от последните, поради икономически фактори, каза Орешарски
С около 8% изоставаме в приходите в сравнение с миналата година и това е един от най-добрите резултати от останалите страни - членки на ЕС, добави той.
Няколко страни от ЕС ще приключат тази година с двуцифрен бюджетен дефицит и една от тях е Англия, посочи министърът.
Размерът на разходите по консолидирания бюджет за първото полугодие е в размер на 42% от годишния разчет при 40,5% за същия период през 2008 г.
По-големият дял на разходите през тази година е изцяло заради индексацията на заплати и пенсии и по-големият размер инвестиции, посочи Орешарски.
Общият размер на инвестициите възлиза на 35,5% от годишния разчет, добави той и обяви, че всички работодателски организации и синдикати са подкрепили по-високите инвестиционни разходи на правителството като антикризисна мярка.
През юни има дефицит на месечна база, каза Орешарски в отговор на въпрос.
На запитване дали България би могла да се справи сама с дефицита в бюджета или трябва да търси външно финансиране, Орешарски обяви, че още миналата година при изготвянето на бюджета правителството е заложило като буфер възможно 10 процентно задържане на разходите на стойност около 1,8 млрд. лв.
Тези разходи не са извършени и предполагам, че няма да бъдат извършени, посочи той. Втори буфер е положителното бюджетно салдо от 2,1 млрд. лв., каза Орешарски.
Според него ситуацията в страната е такава, че приключване на годината с нулево бюджетно салдо е приемлив вариант.
Допълнително фискално свиване не е препоръчително на фона на общата икономическа ситуация, каза Орешарски. Дефицитът по текущата сметка за първите шест месеца се е свил двойно, а инфлацията е под 1% от началото на годината, отбеляза той.
Според него това предпоставя за тази годината да не се преследва положително салдо. Като трети възможен буфер Орешарски посочи съкращаването на разходи по решение на правителството.
Дали новото правителство ще предпочете това или ще внесе рестрикциите в парламента е негово решение, добави той. Дефицитът може да се финансира с фискалния резерв, а не с външно финансиране, каза Орешарски.
Ако дефицитът е повече от 2,8 млрд. лв. , ще трябва да се търси и външно финансиране, но не вярвам, че за една година може да се стигне до такъв дефицит, че да не може да се покрие от фискалния резерв, добави министърът.
Той обясни, че заради превишаването на приходната част на бюджета през четири поредни години се е натрупал значителен резерв.
Според Орешарски в средносрочен аспект това е добър буфер. До момента около 2,1 млрд. лв. е неизпълнението на приходите, отчете министърът и добави, че тази сума може да бъде покрита от буферите в бюджета.
Данъчните постъпления за първите шест месеца на годината са 10 124,2 млн. лв. като изпълнението спрямо разчета за 2009 г. е 39,4% при 50,3% за същия период на 2008 г.
Най-ниски са постъпленията от ДДС, вносът от началото на годината е спаднал с 40%, обясни министърът.