А мериканските потребители са на прага на трудни избори поради търговската война, водена от президента Доналд Тръмп, пише CNN.
Корабите, които сега акостират в американските пристанища от Китай, са първите засегнати от високите мита, които Съединените щати наложиха върху повечето китайски стоки. Това означава, че само след няколко седмици американските потребители ще се сблъскат с по-високи цени и недостиг на определени продукти по рафтовете на магазините.
Вносът от Китай е спаднал драстично от момента, в който Тръмп наложи повишените мита – особено от миналия месец, когато напрежението в търговската война увеличи таксите за повечето китайски стоки до 145%.
„Тази седмица сме с около 35% под нивата от същия период миналата година, а тези товарни кораби, които пристигат сега, са първите, засегнати от новите мита срещу Китай и други държави от миналия месец“, заяви изпълнителният директор на пристанището в Лос Анджелис Джийн Серока пред CNN във вторник. „Затова и обемът на превозвания товар е толкова нисък.“
По думите на Серока, намалението на вноса на кораби от Китай, които пристигат в момента на пристанището, надхвърля 50%. Много вносители са отменили предварителни поръчки, тъй като американските фирми не желаят да платят високите тарифи, които могат да удвоят крайната цена на китайските стоки.
Пристанището в Лос Анджелис е очаквало 80 кораба да пристигнат през май, но 20% от тях са били отменени, разкрива Серока. Клиенти вече са отказали и 13 плавания, планирани за юни.
„И все още никой не знае колко дълго ще продължи това“, предупреждава Серока. „Търговците на дребно и вносителите ми казват, че някои от продуктите вече струват два и половина пъти повече в сравнение с миналия месец.“
Недостиг и скок на цените
Вместо да внасят китайски стоки в Съединените щати, някои търговци на дребно предпочитат да ги съхраняват в складове в Китай, тъй като това излиза по-евтино от плащането на митата. Това твърди Райън Петерсен, главен изпълнителен директор на Flexport, компания за логистика и спедиция. Поради нежеланието на вносителите да понесат високите разходи, доставките вероятно ще продължат да намаляват – до 60%, прогнозира Петерсен. Потребителите скоро ще усетят последиците.
„60% спад на контейнерите означава с 60% по-малко доставки на стоки“, обяснява Петерсен пред Памела Браун от CNN във вторник. „Въпрос на време е складовите наличности да се изчерпят, а тогава ще се появят недостиг и ново покачване на цените.“
Според Националната федерация за търговия на дребно, през втората половина на 2025 г. се очаква вносът към САЩ да намалее с поне 20% на годишна база. Спадът от Китай ще е още по-драстичен – JP Morgan предвижда срив между 75% и 80%.
Междувременно американците все още разчитат на стоките, които вече са складирани на тяхна територия. Но и тези запаси започват да се изчерпват.
„Ако ситуацията продължи още няколко седмици, търговците на дребно ще изчерпят складовите си наличности и до лятото ще се появи недостиг и празни рафтове“, заяви Петерсен пред CNN миналата седмица.
Серока не очаква напълно празни рафтове, но прогнозира значително ограничен избор за клиентите.
„Така че, ако търсите конкретен модел панталони, може да има налични други видове, но не и този, който търсите. А ако го има – ще е на много по-висока цена“, казва Серока.
Краят на натрупването на запаси
Изпреварващото трупане на запаси увеличи търговския дефицит на САЩ, като нарасна до рекордните 140,5 милиарда долара, след като фирмите се запасяваха с материали, консумативи и потребителски стоки преди влизането в сила на по-високите мита на Тръмп.
„Бизнесът напредна с поръчките за потребителски и капиталови стоки още през първото тримесечие – преди "Деня на освобождението" на 2 април“, посочва икономистът от Nationwide Даниел Виелхабер в бележка до клиентите си от вторник.
"Денят на освобождението" е ироничен термин, използван от администрацията на Тръмп, за да обозначи датата, на която влязоха в сила новите мита срещу Китай, описан като символичен момент на „освобождение“ на американската икономика от зависимостта си от китайски внос.
„Въпреки това обаче, с новите тарифи, които вече са факт, очакваме промяна в инфлацията, която ще се окаже ново препятствие пред вече забавящото се потребление и икономически растеж.“
Въпреки бума на вноса през април, икономистите прогнозират, че увеличеният внос ще продължи само още няколко седмици. Причината – последните пратки, които са били на път преди обявяването на новите мита за „Деня на освобождението“, тепърва пристигат в пристанищата.
„Стоките ще влязат в страната без мита, ако са били натоварени на кораба в пристанището на отпътуване или са били в път към САЩ преди датата на въвеждане на новите мита и бъдат приети до 27 май“, пишат икономистите на Wells Fargo в бележка до инвеститори във вторник. „Това дава на бизнеса малко повече време да получи доставките си преди тарифите и може би ще видим последен импулс във вносните данни за април. Но след това очакваме търговията да се забави осезаемо.“