Дунав - обширна, но неизползвана водна магистрала
Източник: ЕПА/БГНЕС

Когато погледнете Рейн от някой мост в бившата германска столица Бон, веднага ще се сетите за магистрала заради баржите, движещи се долу също като автомобилите по пътищата, и заради корабчетата, задминаващи по-бавните, за да се върнат после пак в своя коридор.

Гледката от моста Панчево, които минава над Дунав в сръбската столица Белград, разкрива блата от едната страна, града - от другата, и празна огромна река отдолу.

За разлика от Рейн - реката с най-натоварен трафик в Европа, два пъти по-дългата Дунав остава до голяма степен неизползвана, що се отнася до корабоплаването. Въпреки че реката е обширна, евтина и природосъобразна магистрала, минаваща през 10 страни.

Макар че свързва западноевропейски пристанища с Черно море, миналата година през всеки километър от Дунав е транспортиран 16 пъти по-малко товар, отколкото през един километър от Рейн.

Преди войните на Балканите през 90-те години да спрат трафика по Дунав реката бе добре използван воден път с транспортен обем от 90 млн. тона през 1987 г. Обемът се стопи до едва 20 млн. тона миналото десетилетие, а сега е около скромните 40 млн. тона годишно.

Европейският съюз постави развиването на паневропейския коридор номер 7, в това число и премахването на тесните участъци по Дунав до 2015 г., сред приоритетните си задачи.

Най-големите пречки за трафика по реката - като останките от мостовете, разрушени от НАТО по време на войната в Косово през 1999 г., бяха изчистени през последните години.

Превозвачите сега искат транспортната инфраструктура да бъде модернизирана по западните стандарти и настояват особено за комплексни терминали, обединяващи речен, железопътен и пътен транспорт.

Докато строежът на терминали отнема време, експерти са на мнение, че сложните и мудни митнически процедури, които затрудняват превозването на товари през границите на ЕС, могат да бъдат премахнати по-бързо.

Това е бавен процес - както що се отнася до инфраструктурата, така и до законодателството в бившите комунистически държави в Източна Европа.

Развиването на плавателни канали във вътрешността остава на заден план заради структурните промени, които все още се извършват в Източна Европа, казва Томас Хартъл от австрийската агенция за управление на движението по река Дунав.

Транспортът там все още е съсредоточен по пътищата и в камионите, защото в Източна Европа засега не се лобира за транспорт по вътрешни плавателни канали, уточнява Хартъл, въпреки че някои промени са очевидни.

Пример за това е Сърбия, която бавно започна да опростява митническите процедури, започвайки миналия април с пътническите кораби, за да се възползва от разцвета на круизите по Дунав.

Туристите, пътуващи на изток през пристанището Пасау в Германия, са се увеличили десетократно за последните 15 години, а експерти са на мнение, че Сърбия също ще има полза от облекчаване на митническия режим.

По-малко време на митниците означава повече време за екскурзии във вътрешността, обяснява Йорг Руше, директор на германската асоциация на вътрешния воден транспорт.

Но винаги има и друга гледна точка - докато транспортните компании се надяват бюрокрацията да намалее, природозащитниците предупреждават, че развиването на трафика по Дунав може да нанесе повече щети, отколкото ползи.

Най-силно стеснените участъци често са и най-красивите природни резервати, като района при Железни врата на сръбската граница с Румъния. Всяко регулиране на водното равнище заради безопасността на корабоплаването влияе на природата.

Въпреки това транспортът по Дунав, особено комплексното транспортиране на контейнери, ще отбележи силен ръст в идните години, смята Хартъл.

Бригадир към ВиК работници: - Вие засега копайте тук, а аз ще отида да проверя къде трябва!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Bloomberg: Европа и Украйна договарят 12 точки за мир

Bloomberg: Европа и Украйна договарят 12 точки за мир

Свят Преди 25 минути

Във вторник европейските лидери призоваха Вашингтон да остане твърд в призивите си за незабавно прекратяване на огъня в Украйна

Ще заработи ли парламентът днес?

Ще заработи ли парламентът днес?

България Преди 39 минути

Очаква се Народното събрание да се върне към нормалния си ритъм на работа

Съдът гледа делото за убийството на Пейо Пеев

Съдът гледа делото за убийството на Пейо Пеев

България Преди 55 минути

Обвинени са неговата съпруга Габриела Славова и майка ѝ - бившата дипломатка Красимира Трифонова

Любовница на Ерик Шмит съди бившия CEO на Google за тормоз

Любовница на Ерик Шмит съди бившия CEO на Google за тормоз

Свят Преди 1 час

Мишел Ритър подаде взривоопасна молба за „ограничителна заповед за домашно насилие“ срещу Шмит

Земята се сдоби с втора Луна за няколко десетилетия

Земята се сдоби с втора Луна за няколко десетилетия

Любопитно Преди 1 час

Малък астероид, наречен 2025 PN7, се превръща в квазисателит на нашата планета и предлага уникална възможност за научни изследвания в космоса

Срочен договор: Eто кой е точният срок на предизвестие

Срочен договор: Eто кой е точният срок на предизвестие

България Преди 1 час

Работодателят е длъжен да плати месеца на предизвестието, дори ако напуснете веднага

OpenAI иска да завладее интернет със свой браузър

OpenAI иска да завладее интернет със свой браузър

Технологии Преди 1 час

Atlas има вграден ChatGPT и AI функции, които да подобрят използването на Мрежата

Програмистът Иван Киров отпадна от “Игри на волята”

Програмистът Иван Киров отпадна от “Игри на волята”

Любопитно Преди 8 часа

Бодибилдърката Радостина спечели място във Войната на племената

Украйна удължи военното положение и мобилизацията

Украйна удължи военното положение и мобилизацията

Свят Преди 8 часа

Периодът на военното положение и всеобщата мобилизация в Украйна беше продължен до 3 февруари 2026 г.

ISW: Русия не приема нищо освен капитулация на Украйна

ISW: Русия не приема нищо освен капитулация на Украйна

Свят Преди 9 часа

Кремъл се опитва усилено да представи руските сили като безмилостно напредващи

Цената на златото се срина

Цената на златото се срина

Свят Преди 10 часа

Спот цената на златото в Лондон спадна с 4,1 на сто

Тръмп спря срещата с Путин: Не искам да си губим времето

Тръмп спря срещата с Путин: Не искам да си губим времето

Свят Преди 11 часа

Тръмп смята, че "и двете страни все още не са готови за преговори"

24 г. затвор за деца, намушкали момче в Турция

24 г. затвор за деца, намушкали момче в Турция

Свят Преди 11 часа

Днес съдът обяви окончателното си решение по случая

Скок в цените на такситата в София от януари

Скок в цените на такситата в София от януари

България Преди 11 часа

От бранша са на мнение, че увеличението не отразява всички налични разходи.

Прекъснаха заседанието за момчето, задържано за намушкване на връстник в мол

Прекъснаха заседанието за момчето, задържано за намушкване на връстник в мол

България Преди 13 часа

Адвокатът: Контактът с детето е труден, трудно е да контактува, да говори и да дава изявления

Украйна и Европа подкрепят призива на Тръмп, Русия - не

Украйна и Европа подкрепят призива на Тръмп, Русия - не

Свят Преди 14 часа

Европейските лидери призоваха също за увеличаване на натиска върху Москва