Дунав - обширна, но неизползвана водна магистрала
Източник: ЕПА/БГНЕС
0

Когато погледнете Рейн от някой мост в бившата германска столица Бон, веднага ще се сетите за магистрала заради баржите, движещи се долу също като автомобилите по пътищата, и заради корабчетата, задминаващи по-бавните, за да се върнат после пак в своя коридор.

Гледката от моста Панчево, които минава над Дунав в сръбската столица Белград, разкрива блата от едната страна, града - от другата, и празна огромна река отдолу.

За разлика от Рейн - реката с най-натоварен трафик в Европа, два пъти по-дългата Дунав остава до голяма степен неизползвана, що се отнася до корабоплаването. Въпреки че реката е обширна, евтина и природосъобразна магистрала, минаваща през 10 страни.

Макар че свързва западноевропейски пристанища с Черно море, миналата година през всеки километър от Дунав е транспортиран 16 пъти по-малко товар, отколкото през един километър от Рейн.

Преди войните на Балканите през 90-те години да спрат трафика по Дунав реката бе добре използван воден път с транспортен обем от 90 млн. тона през 1987 г. Обемът се стопи до едва 20 млн. тона миналото десетилетие, а сега е около скромните 40 млн. тона годишно.

Европейският съюз постави развиването на паневропейския коридор номер 7, в това число и премахването на тесните участъци по Дунав до 2015 г., сред приоритетните си задачи.

Най-големите пречки за трафика по реката - като останките от мостовете, разрушени от НАТО по време на войната в Косово през 1999 г., бяха изчистени през последните години.

Превозвачите сега искат транспортната инфраструктура да бъде модернизирана по западните стандарти и настояват особено за комплексни терминали, обединяващи речен, железопътен и пътен транспорт.

Докато строежът на терминали отнема време, експерти са на мнение, че сложните и мудни митнически процедури, които затрудняват превозването на товари през границите на ЕС, могат да бъдат премахнати по-бързо.

Това е бавен процес - както що се отнася до инфраструктурата, така и до законодателството в бившите комунистически държави в Източна Европа.

Развиването на плавателни канали във вътрешността остава на заден план заради структурните промени, които все още се извършват в Източна Европа, казва Томас Хартъл от австрийската агенция за управление на движението по река Дунав.

Транспортът там все още е съсредоточен по пътищата и в камионите, защото в Източна Европа засега не се лобира за транспорт по вътрешни плавателни канали, уточнява Хартъл, въпреки че някои промени са очевидни.

Пример за това е Сърбия, която бавно започна да опростява митническите процедури, започвайки миналия април с пътническите кораби, за да се възползва от разцвета на круизите по Дунав.

Туристите, пътуващи на изток през пристанището Пасау в Германия, са се увеличили десетократно за последните 15 години, а експерти са на мнение, че Сърбия също ще има полза от облекчаване на митническия режим.

По-малко време на митниците означава повече време за екскурзии във вътрешността, обяснява Йорг Руше, директор на германската асоциация на вътрешния воден транспорт.

Но винаги има и друга гледна точка - докато транспортните компании се надяват бюрокрацията да намалее, природозащитниците предупреждават, че развиването на трафика по Дунав може да нанесе повече щети, отколкото ползи.

Най-силно стеснените участъци често са и най-красивите природни резервати, като района при Железни врата на сръбската граница с Румъния. Всяко регулиране на водното равнище заради безопасността на корабоплаването влияе на природата.

Въпреки това транспортът по Дунав, особено комплексното транспортиране на контейнери, ще отбележи силен ръст в идните години, смята Хартъл.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

- Келнер, какво ми сервирахте, кафе или чай? - Какво, не можете да разберете сам? - Не. - Тогава какво значение има?
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Главчев се отказа от смяната на външния министър

Главчев се отказа от смяната на външния министър

България Преди 10 минути

Това научи NOVA неофициално от свои източници

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Страните от НАТО ще дадат на Украйна още ПВО

Свят Преди 52 минути

НАТО направи карта на съществуващите възможности

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

Освободиха от длъжност областния управител на Бургас

България Преди 2 часа

Пламен Янев беше назначен за областен управител на Бургас на 28 юли 2023 година

<p>Първа доставка на шведско ядрено гориво за АЕЦ &quot;Козлодуй&quot;&nbsp;</p>

В АЕЦ "Козлодуй" пристига първата доставка на ядрено гориво от Уестингхаус

България Преди 2 часа

Горивото от "Уестингхаус" е предназначено за 5-ти блок на централата

Мъж заплаши да се самовзриви до консулството на Иран в Париж

Мъж заплаши да се самовзриви до консулството на Иран в Париж

Свят Преди 3 часа

Полицията съобщи, че е разположила сили на терен и е помолила гражданите да избягват района

Стефан Димитров: Оставам министър до указ на президента

Стефан Димитров: Оставам министър до указ на президента

България Преди 3 часа

Стефан Димитров: Аз не съм политик, аз съм дипломат

д

Уникалните вина, родени от черни вулканични кратери

Любопитно Преди 3 часа

Вино се произвежда на архипелага от 15-и век, когато пристигат първите испански колонисти

Русия постави условията си за преговори за Украйна

Русия постави условията си за преговори за Украйна

Свят Преди 3 часа

Лавров иска да се говори за Украйна, "която е изконно руска"

Петков: Тайна координация между Борисов, Радев и Пеевски

Петков: Тайна координация между Борисов, Радев и Пеевски

България Преди 4 часа

Петков: Стефан Димитров „явно не е с евроатлантически поглед“

Колко често българинът поръчва храна за вкъщи

Колко често българинът поръчва храна за вкъщи

Любопитно Преди 4 часа

Food quiz със Стефани от Hell’s Kitchen

България няма да „паркира“ МиГ-29 до 2028 г.

България няма да „паркира“ МиГ-29 до 2028 г.

България Преди 4 часа

Вдигат заплатите в армията

а

Пукане и бръмчене: Мистериозният свят на комуникацията между рибите

Любопитно Преди 4 часа

Повече за мистериозния свят на рибите четете в следващите редове

Древни скелети, открити във Франция, разкриват убийства в мафиотски стил

Древни скелети, открити във Франция, разкриват убийства в мафиотски стил

Любопитно Преди 5 часа

Повече за мистерията около скелетите четете в следващите редове

Как да организираме по-добре приложенията си

Как да организираме по-добре приложенията си

Технологии Преди 5 часа

Няколко съвета за по-практична работа със смартфона

ЕС призова Грузия да не приема закона за "чуждестранните агенти"

ЕС призова Грузия да не приема закона за "чуждестранните агенти"

Свят Преди 5 часа

Той нанася вреди на страната и противоречи на европейските принципи, заяви говорител на ЕК

<p>&nbsp;Ударът на Иран срещу Израел обедини и същевременно раздели Конгреса на САЩ</p>

"Светът гори": Ударът на Иран срещу Израел обедини и същевременно раздели Конгреса на САЩ

Свят Преди 6 часа

Демократите в Конгреса се стараят да не критикуват прекалено остро действията на Байдън по отношение на конфликта в Газа