В сички сме чували, че сексът продава. Истината обаче е, че страхът продава далеч повече и по-добре.

При маркетинга на информация, страхът е изключително мощен инструмент, може би най-ефективният. И това не е резултат от някаква злоумишлена конспирация. Хората са по-възприемчиви към посланията свързани със страх.

В същото време рекламата се базира на едно основно нещо – щастието. А щастието е свобода от страх.

Ето защо в търсенето на достъп до потребителите през последния половин век рекламните компании се опитват с възможно най-голяма точност да установят тревогите на хората, започвайки от често мъглявата икономическа несигурност, минавайки през по-конкретни опасности, като масовите зарази с ебола, грип, зика и стигайки до атентатите и тероризма.

След като страховете на потребителите са ясни, най-ефективният начин за продажба на даден продукт е послание, което да ги успокои. Разбира се ефектът е временен, защото хората се нуждаят от още страх.

Има дори специализиран подход в продажбите наречен „невромаркетинг“. Терминът е създаден от холандския специалист по пазарни проучвания проф. Еле Симдс през 2002 г. Той изследва как мозъкът реагира на информационните послания и пазарните стимули.

Рекламната стратегия, базирана на уплахата, перфектно съвпада с начина, по който работят медиите. Страхът е неотменна част от инстинкта за оцеляване. Какво става обаче, когато не можем да реагираме и да променим нещата, които ни плашат?

Тялото отвръща на страха с дози адреналин. В случай, че причината за уплахата се намира извън нашите възможности за реакция, следват дози ендорфини, с които да се успокоим. Ето защо много хора харесват да гледат филми на ужасите, да скачат с бънджи и дори да подлагат живота си на реален риск.

В свят, в който сме залети от информация, страхът често се явява единственият начин посланията, рекламни или не, и новините, да достигнат до хората. През живота си съвременният човек гледа средно 2 милиона телевизионни реклами. Ето защо решаването на проблема с ефективността на посланията е ключов за всеки, който се занимава с маркетинг на информация.

Тук изключително важна е етиката. Освен инстинктивно усещане, страхът често е и рационална реакция. Той ни помага да сме информирани за истинските опасности, които ни заплашват и да се предпазим от тях. Страхът е изключително важен фактор за взимането на добри и ефективни решения в живота на всеки човек.

Създаването на паника, заради самата паника е изкушаващо за медиите, но е вредно и дори опасно в дългосрочен план, защото хората рационално спират да се поддават на страха. Има примери, как в отговор на тази промяна в нагласите, медиите стигат до крайности, като показването на сцени на жестокост или агитиране към насилие.

Източник: ThinkStockPhotos

Но когато опасността е твърде близка, твърде реална и не се поддава на контрол, потребителите нямат друг избор освен да отрекат страха или да му се подадат. И в двата случая посланията, свързани с него спират да действат.

В крайна сметка всички – и медии, и потребители, губят, когато страхът се използва за създаване на паника.

Както пише Гавин де Бекер в „Дарът на страха“: „Това, от което си мислите, че се страхуваме, рядко е това, от което наистина ви е страх – плашат ви нещата, които свързвате със страха“.

Ето защо медиите предпочитат да пишат за атентати, глобални опасности и войни, а не за битови кражби или други по-близки опасности за потребителите на информация. Става въпрос за търсене и предлагане. Медиите произвеждат продукта, който аудиторията иска и е готова да купи. До този извод стига социологът Карън Стърнхаймер в книгата си „Не са медиите: Истината за влиянието на поп културата върху деца“.

Ето няколко примера, колко ефективен е страхът в рекламата и маркетинга на информация.

Преди няколко години заплахата от птичи грип доведе до рязко увеличаване на продажбите на антибактериални сапуни в глобален мащаб. Реално те са приблизително толкова ефективни срещу вирусите и бактериите, колкото и обикновения сапун. Страховете, свързани с хигиената се използват широко от рекламната индустрия, а и от медиите. Но много от тези страхове са съвсем реални и продаваните решения за тях са ефективни. В резултат разпространението на заболяванията, свързани с лоша хигиена е ограничено в развитите страни в сравнение с държавите от Третия свят, където то е една от основните причини за смъртност.

Източник: ThinkStockPhotos

Друг подобен пример е най-продаваното лекарство в САЩ - „Липитор“. То се използва за лечение на висок холестерол. Реално причините за сърдечно-съдови заболявания и инсулти са многобройни и много от тях не са свързани с нивата на холестерола в кръвта. Въпреки това много потребители купуват „Липитор“ от страх.

В същото време ползите от това потребителите да са информирани за рисковете за здравето им са безспорни.

Страхът продава, но в дългосрочен план това, което води до успех в маркетинга на информация, е доверието.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Министър Вълчев: Празник, какъвто другите народи нямат</p>

Министър Вълчев: Празник, какъвто другите народи нямат

България Преди 21 минути

Министърът на образованието и науката изрази признателност към онези, които създават и съхраняват духовността – учителите, преподавателите, учените, писателите, библиотечните и читалищни дейци

Учените дадоха на кофеин на мравки - какво се случи след това

Учените дадоха на кофеин на мравки - какво се случи след това

Любопитно Преди 1 час

Мравките може да са малки, но създават големи проблеми

Френски хирург е изправен пред правосъдието за сексуални посегателства над 299 деца

Френски хирург е изправен пред правосъдието за сексуални посегателства над 299 деца

Свят Преди 9 часа

Прокуратурата иска 20 години затвор за хирурга

Висцерална лайшманиоза – рядка, но опасна паразитна болест, която се среща и у нас

Висцерална лайшманиоза – рядка, но опасна паразитна болест, която се среща и у нас

България Преди 10 часа

Вижте какви са рисковете от ухапване на насекоми

Катастрофа затрудни движението по пътя Пловдив - Пещера

Катастрофа затрудни движението по пътя Пловдив - Пещера

България Преди 10 часа

Катастрофата е станала преди село Кадиево

Додик: Германия и Франция задълбочават кризата в БиХ

Додик: Германия и Франция задълбочават кризата в БиХ

Свят Преди 11 часа

"Нон-пейпър", изпратен до членовете на Европейския съюз от Франция и Германия, призовава за изолация на ръководството на Република Сръбска

Путин: Русия трябва да засилва позицията си на пазара на оръжия

Путин: Русия трябва да засилва позицията си на пазара на оръжия

Свят Преди 11 часа

Москва запазва лидерските си позиции на световния оръжеен пазар

Нападение с хладно оръжие в Хамбург, има тежко ранени

Нападение с хладно оръжие в Хамбург, има тежко ранени

Свят Преди 11 часа

Задържан е заподозреният за атаката

"Не за това се записахме": Чуждестранните студенти в Харвард са в безизходица

"Не за това се записахме": Чуждестранните студенти в Харвард са в безизходица

Свят Преди 11 часа

През учебната 2024-2025 година в университета се обучават 20 българи

"Епископ", арестуван за връзки с педофили, скочи от третия етаж при опит за бягство

"Епископ", арестуван за връзки с педофили, скочи от третия етаж при опит за бягство

Свят Преди 13 часа

Очакваше се той да се яви в съда в Страсбург следобед

Ад под небето: ОАЕ се пържи при 50,4 градуса – температурен рекорд за май

Ад под небето: ОАЕ се пържи при 50,4 градуса – температурен рекорд за май

Свят Преди 13 часа

Досегашният рекорд през месец май в ОАЕ е 50,2 градуса и е регистриран през 2009 г.

СО сезира съда и Сметната палата за забавените обществени поръчки за сметопочистване

СО сезира съда и Сметната палата за забавените обществени поръчки за сметопочистване

България Преди 13 часа

Терзиев призова АОП, чрез министъра на финансите, за писмено становище по осъществения предварителен контрол на обществената поръчка

Това са верните отговори на матурата по профилиращ предмет

Това са верните отговори на матурата по профилиращ предмет

България Преди 14 часа

Над 48 000 зрелостници се явиха на изпита

Историческа размяна на пленници между Русия и Украйна

Историческа размяна на пленници между Русия и Украйна

Свят Преди 14 часа

Двете страни се договориха за размяна на 1000 пленници