За драстични санкции срещу шофьорите, които карат с висока концентрация на алкохол, се обяви главен инспектор Красимир Костов от "Пътна полиция".
Според него трябва да се намали концентрацията на алкохол в кръвта, която не се наказва.
В момента е 0,5 промила, но според инспектор Костов трява да бъде свалена до 0,3 промила.
Освен това контролът, санкциите и други мерки не биха помогнали, ако хората около рисковите шофьори остават пасивни, вместо да противодействат в решаващия момент, коментира той.
Следва пълният текст на интервюто:
- Главен инспектор Костов, алкохолът ли е най-големият виновник за пътнотранспортните произшествия у нас?
- Той е причина за около 4-5% от тежките катастрофи и пострадалите. Над 55% от загиналите при катастрофи са заради превишена и несъобразена скорост, често съчетана с употреба на алкохол.
Но шофирането в нетрезво състояние е много широко разпространено и е обезпокоително, че хората виждат как близките им консумират алкохол и не ги спират след това да се качат в колата. Всички в компанията солидарно пият и потеглят.
Притеснително е, че всеки си мисли, че на него няма да му повлияе алкохолът, притеснително е и нереагирането на хората около него.
- Това безхаберие ли е?
- Това е неинформираност. Некомпетентност за последиците от тези волности и осланяне на максимата, че лошите неща се случват с другите, а не с нас.
Особено в по-малките градчета и в селата това е ежедневна практика. Сядат в кръчмата и после карат уж наблизо.
- Има ли данни за възрастта на тези, които злоупотребяват с алкохол?
- Най-вече младите хора на възраст между 17-25 години пият и шофират и стават жертви на катастрофи.
Схемата винаги е една - компании в кръчми и по домовете пият до малките часове и после сядат зад волана.
Разчитат, че карат по не много оживени пътища, че няма да ги срещне патрул на полицията, но, образно казано, се срещат с дървото.
Управители на заведения, съседи виждат как всички от компанията пият и знаят, че пиян ще се качи зад волана, но остават безучастни, не се опитват да предотвратят пътуването, не се обаждат и в полицията за съдействие.
Въпреки че в тяхното и в съседните населени месата има поредици от катастрофи по вина на пияни шофьори.
- Това означава ли, че по-опитните шофьори с по-дълъг стаж зад волана не предприемат такива рискове?
- Не съвсем. Донякъде е така, зависи от социалния статус, образованието, начина на живот. За съжаление има и хора в зряла възраст, които си карат пийнали, без да се притесняват. Това са нихилисти, които не уважават закона, омаловажават нарушението, сложили са си главата в торбата и не се интересуват.
- Според вас концентрация до 0,5 промила, за която според закона не се налагат наказания, дали е достатъчно ниска, за да се гарантира безопасно шофиране? Смятате ли, че заложените в закона минимални количества са добри или трябва да има по-строги ограничения за допустимите промили в кръвта?
- Според мен трябва да се намали концентрацията, която не се наказва. В момента е 0,5 промила и мисля, че трябва да бъде смъкната до 0,3 промила.
- Има ли начин да се излъже дрегера?
- Не, няма как. Поразителното е, че тежките катастрофи със загинали са извършени от хора с висока концентрация на алкохол в кръвта - над 1,2 промила. Страшно е, че такъв шофьор може да се блъсне челно в автомобила на всеки изряден водач.
Активният контрол от полицията и налаганите санкции наистина създават въздържание и дисциплина в преобладаващата част от водачите, но е необходима непрекъсната информационна дейност за разясняване на възможните последици и мотивиране на хората към създаване на лично защитно поведение.
В тази връзка бих посочил като добър пример кампанията "Алкохолът е лош шофьор", организирана от Каменица АД. Тази година тя се проведе под патронажа на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов и на посланика на Белгия Марк Микилсен.
Кампанията има за цел именно това - да информира и покаже по нетрадиционен начин рисковете от шофиране след употреба на алкохол.
Тази година организаторите предоставиха възможност на участниците да тестват специални очила, които възпроизвеждат промяната на алкохол при 1,1 промила алкохол в кръвта. Това също е един от въздействащите начини, по който може да се повлияе върху съзнанието и културата на водачите.
- А трябва ли да има по-строги санкции за такива хора?
- И сега санкциите са строги, но аз мисля, че трябва да се предвидят драстични санкции за онези, които шофират с твърде висока концентрация на алкохол.
Освен това контролът, санкциите и други мерки не биха помогнали, ако хората около рисковите шофьори остават пасивни, вместо да противодействат в решаващия момент.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!