Когнитивният спад е по-малък при тези, които следват средиземноморска диета. Това сочат данни от френско проучване, проведено сред 840 души на възраст над 65 години.  

Болестта на Алцхаймер и други невродегенеративни състояния често започват с когнитивен спад. Той се изразява в бавна загуба на умствени способности. Изследванията показват, че хранителните навици, особено средиземноморската диета, могат да помогнат за предпазване от тази загуба. 

Вдъхновена от храни, традиционно консумирани в Крит, Италия и Южна Испания, средиземноморската диета дава приоритет на консумацията на плодове и зеленчуци, непреработени зърнени храни, риба, сирене и зехтин. 

Доказателствата сочат редица ползи от консумацията на подобни храни, включително подобряване на здравето на нашия мозък

Въпреки това има противоречиви резултати, вероятно поради използването на въпросници за диета, които са се попълвали от участниците.  

Проучванията са свързали определени биомаркери с когнитивното здраве, така че международна група от изследователи е възприела този подход, който те предлагат като по-точен начин за измерване на експозицията на храната и нейната връзка със здравните резултати. 

„Открихме, че придържането към средиземноморската диета, оценено от група диетични биомаркери, е свързано с дългосрочен когнитивен спад при по-възрастните хора“, казва единият от авторите на изследването, Алба Тор-Рока, диетолог и учен по обществено здраве в Университета на Барселона. 

Тор-Рока и колегите му са се задълбочили във връзка между средиземноморската диета и когнитивния спад при по-възрастните хора чрез задълбочен анализ на здравни и когнитивни данни, събрани в продължение на 12 години.  

Използвана е 14-точкова скала за създаване на метаболомичен резултат на средиземноморската диета (MDMS). Този резултат се основава на два възможни диетични метаболомни биомаркери за седем важни части от диетата: зеленчуци, бобови растения, плодове, зърнени храни, млечни продукти, риба и мазнини. 

Метаболомиката е изследване на малки молекули, наречени метаболити, които са продукти на клетъчни процеси. Техните нива могат да се променят в отговор на заболяване, диета и други фактори на околната среда. Учените могат да научат за нашето здраве и да намерят възможни биомаркери на заболяване чрез измерване на нивата на метаболити в проба, съобщава Science Alert. 

"В рамките на проучването е разработен диетичен метаболитен индекс“, казва ученият по хранене Кристина Андрес-Лакуева от университета на Барселона. "След като този индекс е известен, се оценява неговата връзка с когнитивното увреждане", допълва тя.  

Серумните нива на специфични вещества, включително наситени мазнини, полифеноли, произведени от чревни бактерии, и други растителни химикали са били измерени от кръвни проби на участниците, събрани в началото на изследването. 

В продължение на дванадесет години на участниците са били тествани, чрез пет невропсихологични подхода, за да се определи тяхната когнитивна способност или увреждане. 

Изследователите са открили връзка между средиземноморската диета и когнитивния спад при по-възрастните индивиди, въз основа на резултати и серумни биомаркери. 

Хранителните ефекти върху здравето винаги са сложни, но като цяло констатациите затвърждават идеята, че диетичните модели могат да играят роля в поддържането на здравето на мозъка и намаляването на риска от когнитивно увреждане с напредване на възрастта.  

"Разработването на диетични метаболитни резултати, базирани на диетични модели, може да помогне за по-нататъшно усъвършенстване на мерките за оценка на диетата. Надяваме се да допринесе за по-доброто разбиране на биологичните механизми, чрез които диетата влияе върху когнитивното здраве на застаряващото население", пишат авторите. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
.

Непознатата история на САЩ 94

Любопитно Преди 1 минута

Защо Световното първенство в САЩ, състояло се през 1994 г., е сочено за едно от най-важните в историята на футбола

Арестуваха жена за безразборна стрелба в пернишкото село Дивотино

Арестуваха жена за безразборна стрелба в пернишкото село Дивотино

България Преди 11 минути

Сигналът е подаден от местни жители, а полицията е установила, че 36-годишната жена е стреляла със законно притежавана пневматична пушка на партньора си

Епископ Тихон в NOVA LAB Баланс: Живеем в „дигитално говорене“, в което всеки иска да каже нещо, но никой не чува

Епископ Тихон в NOVA LAB Баланс: Живеем в „дигитално говорене“, в което всеки иска да каже нещо, но никой не чува

България Преди 57 минути

В новия епизод на поредицата духовникът разговаря с Лора Инджова за капаните на егоизма, преосмислянето на библейските притчи и неочакваната екологична роля на поста

Огромен рояк от комари блокира туристи в автомобилите им в Русия

Огромен рояк от комари блокира туристи в автомобилите им в Русия

Свят Преди 1 час

Нашествието в Бурятия принуди летовници да се откажат от почивката си; експерти предупреждават за опасност от пренасяни от насекомите паразити

Онколог развенча популярен мит за захарта и туморите

Онколог развенча популярен мит за захарта и туморите

Свят Преди 1 час

Онкологът Левани Гвелесиани разбива мита за ефекта на Варбург: Пълното спиране на сладкото няма да излекува тумора, но прекомерната консумация на добавена захар води до затлъстяване – скрит рисков фактор за развитие на 13 вида рак

1375 дни по-късно: 44-годишната Серина Уилямс се завърна на корта с грандиозна победа

1375 дни по-късно: 44-годишната Серина Уилямс се завърна на корта с грандиозна победа

Любопитно Преди 1 час

Американската тенис легенда шокира спортния свят, като се завърна в професионалния тур на 44-годишна възраст. Носителката на 23 титли от Големия шлем прие специална покана за престижния турнир „Куинс Клуб“ в Лондон и в тандем с Онс Жабер записа чиста победа пред препълнени трибуни

Как чуждестранните медии отразиха решението на България да спре оръжейните доставки за Украйна

Как чуждестранните медии отразиха решението на България да спре оръжейните доставки за Украйна

Свят Преди 1 час

Западни, руски и украински медии представят различни интерпретации на новия курс на страната ни към военната помощ за Киев

Проф. Калинков: В „Баба Алино“ всичко е незаконно – от строителството до водата

Проф. Калинков: В „Баба Алино“ всичко е незаконно – от строителството до водата

България Преди 2 часа

Той подчерта, че подземните води са държавна собственост и използването им задължително изисква разрешение от компетентните басейнови дирекции

Омбудсманът поиска проверка от МОН по сигнали за проблеми при втората задължителна матура

Омбудсманът поиска проверка от МОН по сигнали за проблеми при втората задължителна матура

България Преди 2 часа

Постъпили са жалби за технически затруднения по време на изпитите

в

Галя Василева положи клетва като депутат от ГЕРБ-СДС на мястото на Любен Дилов-син

България Преди 2 часа

На 4 юни Централната избирателна комисия я обяви за народен представител

Расте броят на жертвите след силното земетресение във Филипините

Расте броят на жертвите след силното земетресение във Филипините

Свят Преди 2 часа

Спасителите откриха още едно тяло

Москва

Мъж беше взривен при бомбен атентат в Москва

Свят Преди 2 часа

Според вестник „Комерсант“ бомбата, която е била с половин килограм тротилов еквивалент, е била поставена под автомобила. Предполага се, че адресът на 57-годишната жертва в квартал „Балашиха“ от 2023 г. е присъствал в публично достъпен списък с врагове на Украйна

Напрежение между съюзници: Израел не изключва военен удар срещу Иран без САЩ

Напрежение между съюзници: Израел не изключва военен удар срещу Иран без САЩ

Свят Преди 3 часа

Бенямин Нетаняху заяви, че страната му може да действа самостоятелно срещу Иран, дори без подкрепата на САЩ, въпреки предупрежденията от Вашингтон

<p>Страх от ебола: САЩ призовават Европа да затегне мерките за пътуване</p>

Заради епидемията от ебола: САЩ призоваха Европа да наложи ограничения за пътуванията

Свят Преди 3 часа

Вашингтон настоява за координирани мерки заради епидемията в Централна Африка и риска от разпространение по време на Мондиала