П оглъщането на твърде много рафинирани, пшенични и оризови продукти, заедно с яденето на твърде малко пълнозърнести храни, подхранва растежа на нови случаи на диабет тип 2 в световен мащаб, според ново проучване, което моделира данни до 2018 г.

„Нашето проучване предполага, че лошото качество на въглехидратите е водещ фактор за диабет тип 2“, казва старши автор д-р Дариуш Мозафариан, професор по хранене в университета Тъфтс.

Друг ключов фактор: хората ядат твърде много червени и преработени меса, като бекон, колбаси, салами и други подобни. Тези три фактора - яденето на твърде малко пълнозърнести храни и твърде много преработени зърнени храни и меса - са основните двигатели на над 14 милиона нови случая на диабет тип 2 през 2018 г.

Всъщност проучването изчислява, че 7 от 10 случая на диабет тип 2 в света през 2018 г. са били свързани с лош избор на храна.
Тези нови открития разкриват критични области за национален и глобален фокус за подобряване на храненето и намаляване на опустошителните тежести на диабета.

Твърде много преработени храни

Мозафариан и неговият екип разработиха изследователски модел на хранителния прием между 1990 г. и 2018 г. и го приложиха в 184 страни. В сравнение с 1990 г. през 2018 г. има 8,6 милиона повече случаи на диабет тип 2 поради лоша диета, установи проучването.
Изследователите откриха, че яденето на твърде много нездравословни храни е по-скоро двигател на диабет тип 2 на глобално ниво, отколкото липсата на здравословни храни, особено за мъжете в сравнение с жените, по-младите в сравнение с по-възрастните хора и сред градските спрямо селските жители.

Над 60% от глобалните случаи на заболяването, дължащи се на диета, се дължат на прекомерен прием на само шест вредни хранителни навика: ядене на твърде много рафиниран ориз, пшеница и картофи; твърде много преработени и непреработени червени меса; и пиене на твърде много подсладени напитки и плодови сокове.

Неадекватният прием на плодове, зеленчуци без скорбяла, ядки, семена, пълнозърнести храни и кисело мляко - е отговорен за малко над 39% от новите случаи.

Уж здравословни храни, които всъщност са вредни

Хората в Полша и Русия, където диетите са съсредоточени върху картофи, червено и преработено месо, и други страни в Източна и Централна Европа, както и Централна Азия, имат най-висок процент нови случаи на диабет тип 2, свързани с храненето.

Колумбия, Мексико и други страни в Латинска Америка и Карибите също имат голям брой нови случаи, което според изследователите може да се дължи на зависимост от сладки напитки и преработено месо, както и нисък прием на пълнозърнести храни.

„Нашият моделиращ подход не доказва причинно-следствената връзка и откритията трябва да се разглеждат като оценки на риска“, пишат авторите.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 7 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 9 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 11 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 11 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 12 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 13 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 13 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 13 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 13 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 14 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

България Преди 14 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 14 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 14 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 14 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 14 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции