Тежки истини се чуха по адрес на образователната ни система на организирана от президента Георги Първанов дискусия на тема "Българското училище - ключ към общество и икономика на знанието".
Ректорът на Университета за национално и световно стопанство (УНСС) Борислав Борисов заяви, че голяма част от преподавателите в средните училища са неподготвени и с ниска квалификация.
Според него образователната система бълва неподготвени и неграмотни кадри, които не могат да продължат обучението си във висши учебни заведения.
Колкото и да е старателен учителят, сам не може да се подготвя, защото не знае какви са насоките, в които трябва да чете, отбеляза още Борисов.
Държавният глава пък посочи, че в условията на много голяма конкуренция
българското училище отдавна е загубило ролята си на единствен, неоспорим източник и авторитет на знание
По думите му е необходима нова философия и на обучението, и на учебния процес. Акцентът трябва да е не върху обема, а върху способностите за обработка и синтез на знанието.
Важно е какво е съдържанието на учебните планове и по каква методика се усвоява материалът. Не бива да се пропуска и възпитателната функция на училището, както и необходимостта от скъсяване на разликата между центъра и регионите по отношение на образованието.
Първанов подчерта и ролята на компютъра и мултимедията в съвременния учебен процес. Според него би било революционна стъпка, когато за всяко дете бъдат осигурени не само безплатни учебници, но и безплатен компютър.
Той отбеляза и ключовата връзка между средното и висшето образование.
Моделът на новото училище трябва да бъде съобразен и с развитието на икономиката
каза още президентът. Първанов посочи, че трябва да се намали делът на преждевременно напусналите образователната система, който да падне под 10%. Сега, каза той, този процент у нас е 14,8, а за страните от Европейския съюз е 16.
Според него проблемите на българското училище не бива да се разглеждат като нещо откъснато от стратегическите цели и приоритети, които си поставяме като общество и нация.
Той заяви, че образователната политика не бива да се формира в лабораторни условия и затова е важно да бъде чуто мнението на училищните директори и младите учители. По думите му това е автентичният прочит за състоянието на българското училище.
Според президента е много важно в условията на криза да се инвестира в образование, каквито са и посланията на Европейската комисия. Не само да не се допусне свиване на ресурса за образование, но и по възможност да се търсят и намират средства за разширяване на възможностите.
"Нямам предвид само държавните субсидии. Говорим много за публично-частното партньорство. Сигурен съм, ще се намерят и други форми, да не забравяме и европейските фондове", каза Георги Първанов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!