Н ад половината потребители на социални медии в България твърдят, че са се замисляли за покупка на продукт или услуга, след като са я видели във Facebook. Това показват данните от тазгодишното издание на ежегодното проучване Digitribe Report, изготвeно от digitribe, подразделението за социален маркетинг на Publicis Marc Group, и агенция Pragmatica.
Според проучването, което следи динамиката на онлайн поведението и навиците на активните българи в интернет, близо 28% от потребителите използват интернет над 5 часа на ден, а средната дневна продължителност на престой в мрежата е 4 часа и 30 минути – 15 минути повече спрямо 2012 г. „87% от интернет потребителите в България използват социални медии, а 70% смятат, че коментарите на компаниите в социалните медии създават доверие”, коментира Диньо Маджаров, Директор Изследвания, Pragmatica.
Освен по-дълго, българските интернет потребители използват интернет и на все по-разнообразни места, показват данните от проучването. Стават и все по-мобилни - 73.5% е ръстът в употребата на смартфони в България като средство за достъп до интернет за 2013 г. спрямо предходната година. А най-честото средство за достъп до глобалната мрежа е лаптопът, който вече измества стационарния компютър като средство за достъп до Мрежата и е използван от 74.5% от анкетираните. Третата позиция в най-често срещаните устройства за достъп до интернет са смартфоните (35.4% от интернет потребителите) и таблетите (12.6% от интернет потребителите спрямо едва 5.4% през 2012 г.). Близо 69% използват повече от едно устройство за достъп до интернет.
"Що се касае до социалните медии, Facebook остава безапелационен лидер в България и през 2013 г., без шанс да загуби лидерската си позиция скоро, защото на практика няма интернет потребител, който да не е чувал за нея,“ коментира Христо Ласков, стратегически директор на digitribe. Данните от Digitribe Report показват, че близо 83% от българските интернет потребители използват Facebook всеки ден. На втора позиция остава Google+, използвана всеки ден от 24.1% от потребителите. „Приятната изненада за нас тази година беше наваксването на LinkedIn, която е с най-голям ръст в потреблението и известността спрямо 2012 г. Тази медия успява да пробие в топ 3 на социалните медии, които потребителите използват всяка седмица, измествайки Twitter. Що се отнася до Google + според нас високият процент се дължи най-вече на факта, че потребителите бъркат множеството услуги на Google като YouTube, самия Google, Gmail и др. с Google+, за която може реално да нямат акаунт“, казва Христо Ласков. Според Digitribe Report 4% от българските интернет потребители използват най-голямата професионална социална медия в света всеки ден.
Сред интересните изводи на изследването е и този, че 78.8% от потребителите на социални медии казват, че от всички социални медии има най-голяма вероятност да се доверят на препоръка за покупка на продукт или услуга във Facebook. На второ място са форумите (39.4%), а на трето Google+ (25.8%).
Достъп до Digitribe Report 2013 може да бъде получен на www.digitribe.bg
Digitribe Report е количествено изследване, проведено през м. ноември 2013 г. сред 1105 респондента, мъже и жени, на възраст от 18 до 64 години, живеещи в градове и използващи интернет всеки или почти всеки ден.