Н ово проучване установи, че космическите боклуци, създадени с цел изхвърляне, замърсяват Земята. Парчетата от ракети, космически станции и мъртви спътници, които изгарят при връщане в атмосферата, оставят миниатюрни следи от метал в атмосферата на нашата планета.

Засега не е известно какво може да е въздействието на тези следи. Но с нарастващия темп на изстрелване на неща в космоса се очаква количеството метални пари в стратосферата само да се увеличава.

Това е откритие, казва екипът от изследователи, ръководен от физика Даниел Мърфи от Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA), което изисква да се изследва въздействието на металните пари в атмосферата и да се прогнозира как ще се промени то с течение на времето.

"Понастоящем огнеупорният материал в стратосферните частици е предимно желязо, силиций и магнезий от естествения метеоритен източник", пишат изследователите в новия си документ. "И се очаква количеството на материала от връщането на горните степени на ракетите и спътниците да се увеличи драстично през следващите 10 до 30 години. В резултат на това се очаква количеството на алуминия в частиците на стратосферната сярна киселина да стане сравнимо или дори да надхвърли количеството на метеорното желязо, с неизвестни последици за включванията и леденото зараждане."

Въпреки че в околоземна орбита има много боклук от първите години на човешката космическа ера, по-новите изстрелвания са направени с оглед на ограничен срок на експлоатация. Проектират се космически апарати, които в крайна сметка ще се деорбитират и ще паднат обратно на Земята, като се използват материали, които ще изгорят в горните слоеве на атмосферата, вместо да се разбият на повърхността.

Но не е ясно какво се случва с изпарените странични продукти при влизането в атмосферата. Мърфи и колегите му искали да разберат дали изпаренията от тези деорбити се задържат в стратосферата. Те взели проби от стратосферните аерозоли и ги анализирали с помощта на инструмента Particle Analysis by Laser Mass Spectrometer (PALMS) на борда на височинния самолет WB-57 на НАСА.

Аерозолите в стратосферата са предимно капчици сярна киселина, получени при окислението на карбонилсулфидния газ, който се среща както в природата, така и като замърсител в атмосферата. Тези капчици могат да съдържат следи от метали и силиций, получени при навлизането в атмосферата на метеори, чиято повърхност се изпарява при падането им.

Екипът анализирал около 500 000 отделни аерозолни капчици, търсейки следи от метали, използвани в производството на космически апарати. Открити са около 20 метала. Някои от тези метали са в съотношения, съответстващи на изпаряващите се метеори: но други, като литий, алуминий, мед и олово, надвишават очакваните количества от метеоритна аблация. Екипът установил, че превишението съответства на съотношенията, очаквани при производството на космически кораби.

Други открити от тях метали, като ниобий и хафний, се срещат често в космическите кораби, но изобщо не се срещат в метеоритите. Като цяло екипът установил, че около 10% от стратосферните аерозоли над определен размер съдържат частици от изпарени космически кораби.

Това може да има няколко ефекта върху Земята и атмосферата. Наличието на тези частици може да повлияе на начина, по който водата замръзва в лед в стратосферата, и да повлияе на размера на стратосферните аерозолни частици. Те биха могли също така да предизвикат отлагане на сол върху аерозолните частици и да променят пречупването на светлината в стратосферата.

Това може да изглежда като незначителни промени, но те биха могли да имат непредвидени последици, които наистина трябва да проучим, казват изследователите.

"Космическата индустрия навлезе в епоха на бърз растеж. С десетки хиляди малки спътници, планирани за ниска околоземна орбита, тази увеличена маса ще бъде разделена на много повече събития при влизане в атмосферата", заключават те. "Като се има предвид, че 10% от стратосферните частици сега съдържат повишен алуминий, с много повече събития на влизане в атмосферата, вероятно през следващите няколко десетилетия процентът на стратосферните частици сярна киселина, които съдържат алуминий и други метали от влизането на спътници в атмосферата, ще бъде сравним с приблизително 50%, които сега съдържат метеоритни метали."

МНС: Израелската окупация на Палестина е незаконна

Консултативното становище на базирания в Хага съд няма задължителен характер

Извънредна среща в Министерския съвет, след като BG Alert не сработи

Мобилните оператори са категорични, че не е имало прекъсване на мрежата в нито един момент

Победител в международното филмово събитие "Make the Scene” е проектът “Dert” от Сърбия

„Make the Scene!“ е част от партньорския проект между United Media и филмовия фестивал в Пула

Родилка почина в болница в Кърджали, бебето е в тежко състояние

Жената е била въведена директно в Отделението по анестезиология и интензивно лечение

Пеевски: Новото начало е факт

„Всичко трябва да се случва съгласно устава и законите”, допълва той

Двуетажен автобус в София се удари в бетонен гараж

Инцидентът се е случил в столичния квартал "Малашевци"

Главчев: Не сме спирали да работим от началото на стихията!

Главчев: Не смятам, че този съвет е закъснял

И Испания изпраща самолети в помощ на гасенето на пожарите у нас

Това разкри вътрешният министър Калин Стоянов

Две бири и порция морски дарове - дължите ни 270 евро!

Вижте в коя част на Гърция се прочуха със скандални цени