Страните износителки на оръжие трябва да затегнат контрола при транспорта, за да се избегне отклоняването му за страни, където се извършват нарушения на човешките права и военни престъпления, заяви "Аменсти интернешънъл" (Amnesty.org) в нов доклад, цитиран от Франс прес.
Според документа транспортни дружества, базирани във Великобритания, Франция, Русия, Китай и САЩ - петте страни постоянни членки на Съвета за сигурност на ООН, превозват конвенционални оръжия и муниции до страни, в които те биха могли да се използват при военни престъпления или нарушения на човешките права.
Касетъчни боеприпаси, натоварени на кораби, регистрирани във Великобритания и управлявани от британски и германски компании, са били доставени на пакистанската армия през Южна Корея между март 2008 и февруари 2010 г.
Тези доставки са били извършени в нарушение на ангажимента на Обединеното кралство и Германия да се откажат напълно от продажбата и употребата на касетъчни бомби, припомня правозащитната организация две седмици преди влизането в сила на Конвенцията от Осло (на 1 август), забраняваща употребата, производството и трансфера на този тип боеприпаси.
Докладът цитира и пример с части за картечници и зенитни ракети с произход от България и дестинация Руанда, които пътували със самолет до Париж, после Найроби, без изобщо да стигнат до Кигали.
В действителност били използвани в ДР Конго, обвинена в насилие над цивилното население по време на честите сблъсъци между бунтовнически групировки и правителствената армия.
Над 220 000 души напуснаха родните си места и сериозни нарушения на човешките права бяха извършени в тази страна, посочва "Амнести", добавяйки, че правителствата на България, Франция и Кения не са успели да спрат трафика на оръжие.
Публикуването на доклада, озаглавен "Смъртоносен поток - контролът над транспорта на оръжие в договора за търговията на оръжие" съвпада с възобновяването в ООН на дискусиите за изработването на нов международен договор за търговията с оръжие.
"Амнести" приканва ООН да разгледа ролята на транспортните компании и други посредници във веригата на оръжейните доставки, а не само разрешенията на държавите за износ и внос.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!