Още две светещи пешеходни пътеки дари ЕКО България на Столична община. С тях единствените по рода си пътеки стават общо четири.
Новите пътеки се намират на кръстовището на бул. "Янко Сакъзов" и ул. "Сан Стефано" и до пазар Слатина на бул. "Шипченски проход".
Първата по рода си светеща зебра в България беше открита на 30 октомври 2012 г. на бул. "Васил Левски", до сградата на Софийски университет "Св. Климент Охридски".
В края на месец март на бул. акад. "Йордан Йосифов" в Студентски град бе монтирана следващата пешеходна пътека от проекта.
С новите две пътеки, ЕКО България изпълни обещанието си към жителите на столицата, като част от програмата "Обади се, като стигнеш!".
Светещите пешеходни пътеки са разработени от секция "Аерокосмическа техника и технологии" към Института за космически изследвания и технологии. Светлинната предупредителна система регулира силата на светлината в зависимост от метеорологичните условия: ден, нощ, мъгла, дъжд или сняг с помощта на сензори, вградени във всяко съоръжение.
Изобретението помага на водачите на МПС да възприемат по-добре пътната обстановка. При разпознаване на пешеходец, системата подава сигнали към светлинните модули, монтирани на пътното платно, които генерират сигнализация, тип бягаща светлинна вълна.
Посоката на светене съответства на посоката на пресичане на пътното платно от пешеходеца. Пътеките са видими в прав участък от разстояние 50 м при дневна светлина и 500 м нощем.
Новите три пътеки са усъвършенстван вариант на тази, монтирана до сградата на Софийския университет. Изградени са от специално разработени, уникални, изцяло български датчици, които позволяват много по-висока надеждност и достоверност при разпознаване посоката на движение на пешеходеца в зоната за подход към пешеходната пътека.
Новите сензори са непретенциозни към условията за монтиране в съществуващата градска инфраструктура. Към системата е разработен и добавен модул за дистанционен контрол на съоръжението.
С помощта на този модул, в информационен център постъпва информация за работоспособността на всички светлинни тела, които са монтирани на пътното платно, както и за състоянието на сензорите за разпознаване на пешеходци.
Наличността на това устройство дава възможност за бърза диагностика и своевременно отстраняване на неизправности, за натрупване на статистическа информация относно пешеходния трафик по дни и часове, както и информация за метеорологичните условия на мястото на пътеката.
Системата може да бъде захранвана и със слънчева енергия, посредством фотоволтаичен панел. Това я прави изключително удобна за монтиране на места без достъп до националната електропреносна мрежа.
Идеята за проекта е на Стоян Танев, ръководител на секция "Аерокосмическа техника и технологии" (АТТ) в Института за космически изследвания и технологии към Българската академия на науките. Той е и ръководител на екипа от петима специалисти, който разработва пътеките.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!