С порове за терените, които трябва да бъдат отчуждени за прилежащата инфраструктура към втория мост на Дунав при Видин - Калафат, забавят реализацията на проекта.
Транспортното министерство очаква да получи независима оценка за стойността на 20 терена до 5 ноември и води преговори със собствениците им. Това съобщи зам.-министърът на транспорта Весела Господинова при подписване на договорите за строителството с испанската компания FCC и за надзора с консорциума High-point rendel в края на миналата седмица.
Проблемите с отчуждаването забавиха с два месеца подписването на договора за изграждането на прилежащата инфраструктура, защото община Видин, вместо да предложи терените за изкупуване на транспортното министерство, раздели част от тях и продаде около 30 дка от определените за моста с решение на Министерския съвет.
Това налага сега правителството да приеме ново постановление за отчуждаването, като документът се очаква да стане факт до средата на декември.
Самото отчуждаване започна преди две години в землищата на селата Покрайна, Антимово и Капитановци, като бяха отчуждени 273 терена. Впоследствие започваха процедурите за още 400 в землището на град Видин. Терените за самото място на моста са осигурени, каза Господинова.
Испанската компания FCC ще модернизира, рехабитилира и изгради жп линията, гарата и пътя между Видин и Калафат. Компанията спечели търга, като предложи най-ниската цена от 62.6 млн. евро. Оферти подадоха осем кандидата.
Изграждането на моста, който ще е дълъг 1971 м, трябва да приключи до края на 2010 г. Строителството се очаква да започне през март 2008 г. Първата копка за новия мост бе направена още през 1999 г. при правителството на СДС, но проектът зацикли по различни причини.
Съоръжението ще е с вантово стоманобетонна конструкция с четири пътни ленти и една жп линия. Договорът за надзора с консорциума High-point rendel е за 2.7 млн. евро и за срок от 37 месеца, които включват и контрола по време на едногодишния гаранционен период след построяването.
Стойността на изграждането на втория мост е 225.8 млн. евро като 70 млн. евро заем отпуска ЕИБ, толкова е сумата, с която проектът ще бъде финансиран от програмата ИСПА.
Във финансирането с кредит от 18 млн. евро участва германската KFW, която дава и грант от 2 млн. евро, както и Френската агенция за развитие - с помощ от 5 млн. евро. Бюджетът отпуска по проекта 60.6 млн. евро. До момента обаче са усвоени 11 млн. евро.