Още по темата

Учени от Университета на Калифорния в Сан Франциско са създали нова техника за редактиране на гени, съобщава онлайн изданието Engadget. Техниката използва метода CRISPR/Cas9, като на практика "научава" клетките по-лесно да се борят автоимунни и вирусни заболявания.

Нов кръвен тест ще открива 10 вида рак още преди симптомите

Започва тестване на нова терапия срещу рак

Учените са открили начин, чрез който да позволят на имунните Т-клетки по-лесно и точно да разпознават вирусите в тялото. Елиминира се и нуждата да се използват вируси, за да се прехвърля ДНК, която да атакува клетки.

Учени създадоха "моливи" за редактиране на гени

WADA забранява генномодифицирани спортисти

Една от сегашните практики в медицината е да се използват вируси с модифицирана ДНК, която да не е заразяваща, като след това към тях се добавя ДНК, която да лекува или "коригира" други увредени клетки. След това вирусът се поставя в тялото с надеждата, че като се репликира бързо с правилната ДНК, ще може да помогне за лечението на специфично заболяване. В действителност обаче, има рискове от неправилно разпространение на гените или дори увреждане на съществуващи, здрави гени. Освен това процесът е скъп и времеемък.

Новият метод използва електрическо поле, което за кратко прави мембраните на Т-клетките по-приемливи към нова ДНК. Това улеснява внедряването на редактирана с CRISPR "правилна" ДНК. Тъй като CRISPR позволява редактирането само на малки части от една нишка, това намалява риска от увреждане на клетките и може да се използва като по-специфична и насочена генна терапия.

Революция: Премахнаха наследствена болест от ембрион

Учени записаха видео върху живи ДНК клетки

Опитите на учените с новата техника досега показват успех в лечението на рядка автоимунна болест, която досега не е била лечима. Освен това методът на работа е по-бърз. Въпреки това все още трябва да се направят доста опити преди CRISPR и новият метод да могат да бъдат приложени в реалната практика.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram