Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)
Източник: Mazda Motor Europe

Б ъдещето на двигателя с вътрешно горене изглежда несигурно в последно време, но не и според Mazda, която ми върна надеждата, че не всичко е загубено в полза на електромобилите. Напротив, Skyactive-X е предпоследната стъпка към перфектния бензинов двигател. Имам удоволствието да посетя специално събития на компанията в Порто, на което ми бе представена една концептуално нова разработка на двигател с вътрешно горене, която ще бъде пусната в серийно производство през 2019 г. Това е добре познатият ни бензинов двигател, но изгарящ горивото по такъв начин, че предлага най-доброто на бензиновия и дизеловия мотор, подобрявайки всеки един параметър на настоящото поколение агрегати на Mazda – Skyactive-G.

Ще призная, че това бе едно от най-вълнуващите автомобилни събития, на които съм присъствал през последните години. Първо, защото видях част от бъдещето на автомобила, което не е свързано с електромотор. Бъдеще, защото европейците искат да си карат ДВГ. Второ, защото за пръв път в 19-годишната ми кариера имах възможност да тествам истински прототип на автомобил, намиращ се в пика на тестовото си развитие. И трето, защото не се случва често да седиш на една маса с президент на автомобилна компания и да черпиш от извора информация, която по принцип няма как да чуеш.

Източник: Mazda Motor Europe

А интересните неща около Mazda са изключително много. От сега ще кажа, че японците не отричат електромобилите и хибридите, но смятат, че още не е дошло тяхното време. Те работят по технологията, имат партньорство с Toyota, а догодина ще покажат електромобил на батерии. Истинското разгръщане на тази технология, обаче, ще дойде само тогава, когато клиентите я пожелаят, когато тя стане евтина, лека, достъпна, когато зарядната мрежа се развие достатъчно. Защото към днешна дата, смята Джеф Гуитон, Президент и Изпълнителен директор на Mazda Motor Europe, електромобилът и хибридите не са решение на казуса със замърсяването на атмосферата с парникови газове. Дори напротив.

Това той и шефовете му в Япония са осъзнали още преди 10-ина години, когато започват разработването на принципно нов бензинов двигател с вътрешно горене. През тези години, през които VW са продавали лъжливия си софтуер за понижаване на СО2 емисиите, а не малка част от другите големи се бяха пуснали по течението, инженерите на Mazda са работили усилено, за да ми демонстрират миналата седмица своята гордост: Skyactive-X.

Да, Джеф не отрича, че техният ход изглежда като комарджийски блъф на фона на милиардите капиталовложения от конкурентите в електрификация, но той твърди, че още не е дошъл моментът, в който електромобилите са решението: те са скъпи, неефективни, купуват се само при наличие на държавна субсидия и т.н.

Източник: Vesti.bg

Решението на Mazda се нарича Spark-Controlled Compression Ignition, а аз ще го наричам SPCCI за по-кратко. SPCCI е поредното доказателство, че Mazda мисли различно. Преди години роторният двигател бе такова потвърждение, не толкова отдавна пък, когато всички тръгнаха да намаляват работния обем, Mazda го увеличи. А сега е още по-драстично, защото компанията твърди, че решението за ефективно намаляване на вредните газове се нарича SPCCI.

Вероятно вече сте чели за Skyactive-X, който е бензинов двигател, но работещ като дизелов, т.е. възпламенява горивото под високо налягане. Уловката е, че Mazda използва запалителна свещ, за да контролира този процес! Звучи странно, защото е, но и гениално, защото свещта неутрализира изключително много отрицателни ефекти, които има при т. нар. Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI).

Източник: Mazda Motor Europe

Уникалният метод SPCCI комбинира възпламеняването чрез свещ, характерно за бензиновия двигател с възпламеняването под висока компресия, характерно за дизеловия двигател.

По този начин се превъзмогват двата проблема, които до този момент правеха невъзможно възпламеняването на горивото под налягане в масов бензинов двигател: оптимизиране на работната зона, в която е възможно възпламеняването под налягане, и постигане на безпроблемно преминаване между възпламеняване под налягане и възпламеняване чрез свещ.

Два от ключовите фактора за успешната работа на SPCCI са, първо, възможността на двигателя да превключва между идеалното, стоичиометрично съотношение на сместа въздух-гориво от 14,7:1 към горене на смес с по-голямо съдържание на кислород; и на второ място, постоянното използване на запалителна свещ.

Когато двигателят е студен или работи на високи обороти, свещите запалват сместа по конвенционалния начин. Когато двигателят работи в оптимален режим, което е в 80% от времето, свещта работи по начин, че да катализира SPCCI.

BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)

Ford EcoSport: Как ще ги стигнем... румънците? (тест драйв)

Dacia Duster прави качествен нов скок (тест драйв)

Коктейл парти с Kia (джин) Stonic (тест драйв)

Как става това? Като се впръска малко количество гориво при хода на буталото надолу, се образува завихряне като в ураган. Основното количество гориво се впръсква при хода на буталото нагоре, налягането се увеличава и точно преди да бъде достигната критичната точка, в окото на урагана, там, където е спокойно, се възпламенява много малка искра. Тя катализира процеса на възпламеняване на горивото и кислорода под високо налягане. Това става мигновено и горивото изгаря по-ефективно.

Източник: Mazda Motor Europe

Нагледна демонстрация на цялата тази теория получавам в тестово муле под формата на Mazda3, в което е внедрен въпросният, принципно нов двигател. Никога досега в 19-годишната ми кариера не съм имал възможността да тествам прототип, а това, че Mazda дава възможност на журналисти (само двама от България) да го направят, говори допълнително за увереността на марката в това, което са направили.

Първо ми дават да карам 2,0-литровия Skyactive-G в нормална Mazda3. Минавам около 20-ина километра, след което сядам в тестовото муле. Единственото в него, което ще бъде пренесено в серийният модел, е двигателят, трансмисиите и седалките. А седалките са страхотни, нови, обгръщащи тялото по начин, по който се чувствам в моделите на BMW, но те са поне два пъти по-скъпи.

Източник: Vesti.bg

Воланът е стар, скоростният лост е облепен в изолирбанд, приборното табло е събирано от няколко модела, а от вентилационните отвори стърчат маркучи. Има само един таблет, който показва в какъв процес точно работи двигателят при конкретното натоварване. Разход не показва, инструкторите също не го знаят. На практика не се знае почти нищо като финална хомологация, защото тя все още е много далеч. Този двигател ще видим в новата Mazda3, а това ще стане в края на 2019 г.

И така, потеглям с новия двигател и разликата е мигновена. Тя проличава при самото потегляне с ръчната трансмисия, тъй като при ниските обороти двигателят работи като дизел – поема мощно и бързо. И не, няма да има турбо, защото то ще обезсмисли цялата философия на двигателя за намаляване на разхода и вредните емисии. Най-големият плюс на този мотор, който мога да изтъкна след около 50-ина километра, е изключителната му еластичност. На 5-та предавка може да се движи и с 40 км/м, без да има нужда да понижаваш. Най-странното е, че всички инженери в Mazda казват, че новият двигател е толкова добър, че дори при понижаване от 6-та на 5-та предавка и увеличаване на оборотите, разходът не се увеличава.

Карах и с автоматичната трансмисия, на с нея нещата бяха много по-мудни, защото тя бе с американски настройки, т.е. много дълги предавателни числа. Все още е 6-степенна, макар конкурентите (Honda например) да имат и 9-степенни, но ме увериха, че се работи по нови трансмисии.

Източник: Vesti.bg

Как се изразява това в цифри? Увеличение на въртящия момент с минимум 10% спрямо настоящия аналогичен двигател Skyactive-G, при опредеени обороти това увеличение достига 30%. По-важното е, че ефикасността се увеличава с 20-30% спрямо Skyactive-G. Нещо повече, Skyactive-X изравнява, дори подобрява горивната ефикасност на настоящия дизелов двигател Skyactive-D. Ако сравнението бъде направено с двигателя MZR от 2008 г., икономията на гориво е цели 35-40%.

Попитахме главния инженер на проекта дали не може да сподели някакви параметри, но той отговори, че са искали да дадат такава информация, но в този ден (21 февруари) са им се обадили и параметрите вече са били променени. Сигурно е, че концепцията може да се използва в различни конфигурации на работен обем и брой цилиндри, дори и те да са 3, но за момента се работи само по 2,0-литров вариант с 4 цилиндъра.

Серийно ще го видим през 2019 г. в новата Mazda3, а за убедеността ми, че Mazda ще успее, говори още един факт. През 2019 г. компанията ще покаже новото поколение дизелови двигатели! Слагам удивителна, защото днес дизеловото технология е персона нон грата в много държави и градове по света, но Mazda явно имат още козове в ръкава си.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Tesla Model S бие по продажби Серия 7 и S-Class

Президентът на Geely е най-големият акционер в Daimler

Нов прочит на традиционното семейно комби с Volvo V60

Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Нетаняху: Разбиването на „Хамас“ е по-важно от освобождаването на израелските заложници

Нетаняху: Разбиването на „Хамас“ е по-важно от освобождаването на израелските заложници

Свят Преди 2 минути

„Върховната цел е победата над враговете ни и ще я постигнем“, заяви още той

,

Преговорите между Иран и САЩ се отлагат, обяви Оман

Свят Преди 43 минути

Оман играе посредническа роля в дипломатическия процес

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Свят Преди 3 часа

Тя обвини американския президент, че е изоставил в американските идеали

,

Нова Зеландия е връхлетяна от разрушителни ветрове, проливни дъждове, сняг и високи вълни

Свят Преди 3 часа

В района на столицата около 1000 домакинства нямат ток

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Пари Преди 4 часа

Технологичният напредък, демографските промени и преходът към зелена икономика оформят новите правила

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Свят Преди 4 часа

Регионът се намира западно от Донецка област и северно от Запорожка и Херсонска област

Снимката е илюстративна

Първото изображение от най-големия слънчев телескоп в света улови Слънцето с невиждани детайли

Любопитно Преди 4 часа

Снимката е първата, направена от новия видимо регулируем филтър на Слънчевия телескоп на Националната научна фондация на САЩ „Даниел К. Инуйе“.

Транспортна стачка блокира Гърция

Транспортна стачка блокира Гърция

Свят Преди 4 часа

Препоръчва се шофьорите да избягват централните части на Атина и Солун

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Догоните и Сириус: Африканското племе с древни познания за Космоса

Любопитно Преди 5 часа

Неговите космологични представи и астрономически знания предизвикват интерес и дебати сред учени и изследователи от десетилетия

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

Трудова експлоатация: Чужденка разказва как е превърната в робиня у нас

България Преди 5 часа

Жената твърди, че работодателите ѝ взели документите и я заплашвали

Районното управление в Кюстендил има нов началник

Районното управление в Кюстендил има нов началник

България Преди 5 часа

Главен инспектор Иван Георгиев работи в системата на МВР от 2003 година

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

България Преди 5 часа

Големи задръствания са се образували в района на Кресна в посока Гърция

"Войната в Украйна ще спре, когато Путин каже "победихме"

"Войната в Украйна ще спре, когато Путин каже "победихме"

България Преди 6 часа

Президентът на Русия не се интересува от общественото мнение и колко хора умират, заявиха преподавателят в Харковския университет проф. Михаил Станчев и международният анализатор Чавдар Стефанов

"Знаем добре какво правите": САЩ с остро предупреждение към Иран

"Знаем добре какво правите": САЩ с остро предупреждение към Иран

Свят Преди 6 часа

Ще си понесете последствията на място и време, които ние ще изберем, заяви американският министър на отбраната Пийт Хегсет