Норвегия ще строи
10

Н орвегия ще строи плаващи тунели на около 30 метра под повърхността на водата. Това е най-амбициозната част от бъдещият проект, който ще включва и най-дългият и най-дълбоко разположен подводен тунел в света - пробит през скална основа под морското дъно - широк 392 метра и с дължина 27 километра.

Ако успее да завърши проекта си, Норвегия може да спечели глобална надпревара срещу държави като Китай, Южна Корея и Италия, които проучват подобни проекти.

Със своите магически ледници, фиорди и планини, Норвегия е известна със своите уникални природни пейзажи.

Но нейният неравен терен прави придвижването трудна задача. Над 1, 000 фиорди лежат по западния бряг на скандинавската страна, който е дом на една трета от населението на страната.

В момента, за да се извърши пътуване от 1100 километра между южния град Кристиансанд и Трондхайм на север през западния бряг, в момента са необходими 21 часа и се изискват седем фериботни връзки. 

Правителството иска да намали това време наполовина с помощта на 40-милиардна инфраструктура, за да премахне използването на ферибот по маршрута.

Норвежката публична администрация за пътищата (NPRA), правителственият орган, отговарящ за проекта, цели да завърши строителството до 2050 г.

 

Пътуването между Кристиансанд и Трондхайм е част от Е39, което е "ключов път за Норвегия", обяснява Керсти Квалхайм Дънам, ръководител на проекта в NPRA. Комбинация от магистрали, пътища и фериботни пътувания, E39 минава по югозападния норвежки бряг. Повече от 50% от износа на стоки в Норвегия произхождат от тази област, добавя тя - въпреки това маршрутът "има много нисък стандарт за европейски път". Преминаването на фиордите чрез ферибот, макар и популярен метод за транспортиране, може да отнеме много време.

Правителството възнамерява да подобри транспорта "с търговска цел и за благосъстоянието на местното население", казва Дънам.

Ще бъдат построени три окачени моста и пет плаващи понтонни моста.

Когато обаче фиордът е по-дълбок от 1 километър или по-широк от 5 километра, съществуващите инженерни решения не работят. Морското дъно е прекалено дълбоко, за да може да се пробие за скален тунел или за поставяне на основите на окачен мост. Плаващите мостове не работят във всички случаи, защото са податливи на сурови климатични условия като силни вълни и течения. И тук идват плаващите тунели.

Терминът "плаващ" обаче може би е подвеждащ. Тунелите са фиксирани в положение с кабели - или закрепени към морското дъно, или свързани към понтони, които са разположени достатъчно отдалечено, за да позволят на лодките да преминават. Изработени от бетон, те биха функционирали като конвенционални тунели, позволявайки преминаването на превозни средства от единия край на фиорда до другия.

Най-големите рискове в проекта са експлозии, пожар и претоварване, и затова е необходимо задълбочено тестване. Норвежката пътна администрация работи с Центъра за усъвършенстван структурен анализ на Норвежкия университет за наука и технологии (CASA), използвайки живи взривни вещества, за да "проучи как тръбните бетонни конструкции се държат, когато са подложени на вътрешни взривни натоварвания", казва изследователят на CASA Мартин Кристоферсен.

Тестовете ще помогнат на екипа да разбере какво ще се случи със структурата на тунела, ако например камион, превозващ опасни товари, избухна вътре.

Досегашните резултати показват, че постоянното налягане на водата, която заобикаля плаващите тунели, намалява щетите, причинени от експлозии.

Работейки с норвежкия флот, екипът на NPRA също проучва как ще се справят тунелите, ако в тях се блъсне подводница.

В любопитното видео по-горе вижте един от най-опасните и красиви пътища в света - Атлантическия път в Норвежко море.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 10
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

10 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Сложната игра на Ердоган със САЩ

Сложната игра на Ердоган със САЩ

Свят Преди 4 часа

Сабах: Има няколко важни неща, които турската външна политика направи на международната сцена през последната година

Извънредно положение в Крим заради страшни наводнения

Извънредно положение в Крим заради страшни наводнения

Свят Преди 5 часа

Водата заля улиците на Ялта, носейки автомобили и стигайки до вторите етажи на сградите

Това е присъдата по делото на ЕС срещу "АстраЗенека"

Това е присъдата по делото на ЕС срещу "АстраЗенека"

Теми в развитие Преди 5 часа

Съдът в Брюксел отсъди днес, че компанията е допуснала "сериозно нарушение"

Теодора Димова

Теодора Димова: Сънародниците ни в чужбина са най-добрите посланици на България и важен национален актив

Избори 2021 Преди 7 часа

Теодора Димова: Сънародниците ни в чужбина са най-добрите посланици на България и важен национален актив

Проф. Христова: Служебното правителство създава усещане за контрол и страх

Проф. Христова: Служебното правителство създава усещане за контрол и страх

България Преди 8 часа

Слави Трифонов се опитва да създаде съспенс, но неговите действия са „анти” на всичко

<p>NOVA с отличие от наградите &bdquo;Компания на годината&rdquo;</p>

NOVA с отличие от наградите „Компания на годината”

България Преди 9 часа

Нова Броудкастинг Груп се открои като една от най-динамично развиващите се фирми

Пороен дъжд наводни улици и булеварди в Русе

Пороен дъжд наводни улици и булеварди в Русе

България Преди 10 часа

Екипи работят в критичните участъци, като почистват и отварят шахтите

Мечка щурмува град в Япония и рани четирима

Мечка щурмува град в Япония и рани четирима

Любопитно Преди 10 часа

Рекорден брой нападения от мечки регистрират властите

Лисабон, Португалия

Португалия затваря Лисабон заради COVID-19

Теми в развитие Преди 11 часа

Страната отчита най-голямо нарастване на новозаразените с коронавируса от февруари насам

Кейт Мидълтън

Кейт Мидълтън "ще преобразява следващите поколения"

Любопитно Преди 11 часа

Херцогинята на Кеймбридж откри център за малки деца, иска да насочи вниманието колко важни са първите 5 години от живота

<p>Те имат нужда от помощ! Ще се отзовем ли?</p>

Те имат нужда от помощ! Ще се отзовем ли?

Любопитно Преди 12 часа

Знаете ли кои са най-застрашените животински видове на Земята

Снимката е илюстративна

Разкриха причината за преждевременното остаряване

Любопитно Преди 12 часа

Учени откриха каква е причината за преждевременното остаряване

Това са отговорите на матурите по математика

Това са отговорите на матурите по математика

България Преди 12 часа

Почти 106 хил. ученици от VII и X клас се явиха днес на национално външно оценяване

Двама членове на ВСС подадоха оставки

Двама членове на ВСС подадоха оставки

България Преди 13 часа

Те са автори на реформата на съдебната карта

Виртуалната реалност може да е бъдещето на фитнеса

Виртуалната реалност може да е бъдещето на фитнеса

Технологии Преди 13 часа

Поне така смята Марк Зукърбърг

Кристиан Ериксен

Оперираха Кристиан Ериксен

Любопитно Преди 13 часа

Ериксен ще бъде изписан днес от болницата в Копенхаген