Норвегия ще строи
10

Н орвегия ще строи плаващи тунели на около 30 метра под повърхността на водата. Това е най-амбициозната част от бъдещият проект, който ще включва и най-дългият и най-дълбоко разположен подводен тунел в света - пробит през скална основа под морското дъно - широк 392 метра и с дължина 27 километра.

Ако успее да завърши проекта си, Норвегия може да спечели глобална надпревара срещу държави като Китай, Южна Корея и Италия, които проучват подобни проекти.

Със своите магически ледници, фиорди и планини, Норвегия е известна със своите уникални природни пейзажи.

Но нейният неравен терен прави придвижването трудна задача. Над 1, 000 фиорди лежат по западния бряг на скандинавската страна, който е дом на една трета от населението на страната.

В момента, за да се извърши пътуване от 1100 километра между южния град Кристиансанд и Трондхайм на север през западния бряг, в момента са необходими 21 часа и се изискват седем фериботни връзки. 

Правителството иска да намали това време наполовина с помощта на 40-милиардна инфраструктура, за да премахне използването на ферибот по маршрута.

Норвежката публична администрация за пътищата (NPRA), правителственият орган, отговарящ за проекта, цели да завърши строителството до 2050 г.

 

Пътуването между Кристиансанд и Трондхайм е част от Е39, което е "ключов път за Норвегия", обяснява Керсти Квалхайм Дънам, ръководител на проекта в NPRA. Комбинация от магистрали, пътища и фериботни пътувания, E39 минава по югозападния норвежки бряг. Повече от 50% от износа на стоки в Норвегия произхождат от тази област, добавя тя - въпреки това маршрутът "има много нисък стандарт за европейски път". Преминаването на фиордите чрез ферибот, макар и популярен метод за транспортиране, може да отнеме много време.

Правителството възнамерява да подобри транспорта "с търговска цел и за благосъстоянието на местното население", казва Дънам.

Ще бъдат построени три окачени моста и пет плаващи понтонни моста.

Когато обаче фиордът е по-дълбок от 1 километър или по-широк от 5 километра, съществуващите инженерни решения не работят. Морското дъно е прекалено дълбоко, за да може да се пробие за скален тунел или за поставяне на основите на окачен мост. Плаващите мостове не работят във всички случаи, защото са податливи на сурови климатични условия като силни вълни и течения. И тук идват плаващите тунели.

Терминът "плаващ" обаче може би е подвеждащ. Тунелите са фиксирани в положение с кабели - или закрепени към морското дъно, или свързани към понтони, които са разположени достатъчно отдалечено, за да позволят на лодките да преминават. Изработени от бетон, те биха функционирали като конвенционални тунели, позволявайки преминаването на превозни средства от единия край на фиорда до другия.

Най-големите рискове в проекта са експлозии, пожар и претоварване, и затова е необходимо задълбочено тестване. Норвежката пътна администрация работи с Центъра за усъвършенстван структурен анализ на Норвежкия университет за наука и технологии (CASA), използвайки живи взривни вещества, за да "проучи как тръбните бетонни конструкции се държат, когато са подложени на вътрешни взривни натоварвания", казва изследователят на CASA Мартин Кристоферсен.

Тестовете ще помогнат на екипа да разбере какво ще се случи със структурата на тунела, ако например камион, превозващ опасни товари, избухна вътре.

Досегашните резултати показват, че постоянното налягане на водата, която заобикаля плаващите тунели, намалява щетите, причинени от експлозии.

Работейки с норвежкия флот, екипът на NPRA също проучва как ще се справят тунелите, ако в тях се блъсне подводница.

В любопитното видео по-горе вижте един от най-опасните и красиви пътища в света - Атлантическия път в Норвежко море.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

10 коментара
 
eMAG Black Friday 2019, обзор на първите 7 часа
Ексклузивно

eMAG Black Friday 2019, обзор на първите 7 часа

Преди 3 часа
<p><strong>Smallman</strong> с уникално ново видео и турне</p>
Ексклузивно

Smallman с уникално ново видео и турне

Преди 4 часа
На какво се дължи безводието у нас
Ексклузивно

На какво се дължи безводието у нас

Преди 4 часа
<p>Това вече е теслата на Tesla</p>
Ексклузивно

Това вече е теслата на Tesla

Преди 5 часа
<p><strong>Глобалното затопляне</strong> на детската <strong>&bdquo;Евровизия&rdquo;.</strong> Кои са фаворитите?</p>
Ексклузивно

Глобалното затопляне на детската...

Преди 8 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини