- Г-н Ерменков, все по-често остро се поставя въпросът за енергийната ефективност в транспорта. Тревожни ли са данните за България?

- Делът на транспорта в крайното енергийно потребление на страната през периода 1997-2004 г. бележи ръст от 21,8 до 26,8%. Този сектор през последните години непрекъснато увеличава потреблението си и сега заема второ място след индустрията.

За сравнение - в ЕС близо 32% от крайното енергийно потребление се дължи на транспорта.

Темповете на растеж на потреблението на горива в транспорта за периода 2000-2004 г. като цяло надхвърлят темповете на растеж на БВП. Именно това доведе до ръст на енергийната интензивност за посочения период.

През 2004 г. 99% от потреблението на транспорта са нефтопродукти. Около 68% от крайното потребление на петролни продукти у нас се дължи на транспорта.

Тази зависимост от непрекъснато поскъпваща вносна суровина води до редица неблагоприятни последствия за икономиката.

Относно въпроса дали данните са тревожни, важно ще бъде да отбележа, че без повишаване на енергийната ефективност и използване на алтернативни горива в транспорта, в условията на неизбежен ръст на цените на петрола, може да се очаква увеличаване на външнотърговския дефицит и намаляване темповете на растеж на икономиката.

- Какви мерки биха допринесли за повишаване на енергийната ефективност в този сектор?

- Основният фактор, който ще допринесе да се обърне повече внимание на енергийната ефективност (ЕЕ) и за ограничаване ръста на потребление на петролни продукти от транспорта, ще бъдат повишаващите се цени на петрола.

Този фактор ще води до промяна на поведението на гражданите и фирмите от сектора към по-висока ефективност и алтернативни горива.

В Европа много фирми разработват специални фирмени планове за икономия на енергия в транспорта, а фирмите производители на транспортни средства сключват доброволни споразумения за производство на автомобили, отговарящи на определени норми за енергийна ефективност.

Липсата на държавна политика за подобряване на енергийната ефективност в транспорта може да доведе до недооценяването на ефекта от организационни мерки, които биха повлияли положително върху целия сектор - поощряване строежа на специализирани велосипедни и мотопедни платна, отделяне на специализирано платно за градския транспорт, засилен контрол върху състоянието на целия автомобилен парк, диспечеризация на превозите и др.

- Във връзка с това каква е ролята на Агенцията по енергийна ефективност? Какви са вашите предложения?

- Агенцията по енергийна ефективност (SEEA.government.bg) чрез отрасловата програма за ЕЕ в транспорта ще предложи редица мерки, чрез които да се намали ръстът на енергийното потребление на транспорта с 2-2,5%.

Вече сме на финалната права и скоро ще можем да представим стратегия за развитие на националната транспортна система на Република България до 2015 г.

Сред основните насоки за повишаване енергийната ефективност на сектора бих посочил ограничаването и регулирането на градския автомобилен трафик и изграждане или рехабилитация на транспортната инфраструктура.

Друга наша цел е стимулиране и увеличаването на дела на енергоефективните видове транспорт (железопътен, вътрешен речен и морски).

Разбира се, автомобилният транспорт в много случаи е незаменим, но там където е възможно и икономически целесъобразно, трябва да се използват по-ефективни видове транспорт, особено при товарните превози.

Наистина е много важно да се започне целенасоченото решаване на проблемите с градския транспорт, както в София, така и в другите големи градове на страната.

В столицата акцентът трябва да се постави върху довършването на метрото, защото е най-ефективният превоз, макар и да изисква най-много инвестиции.

Задължително трябва да има обследване и набелязване на мерки за енергийна ефективност за фирмите от транспортния сектор.

Някои от мерките са с малки инвестиции и кратък срок на откупуване, докато всички мерки, свързани с изграждане и модернизиране на инфраструктурата и подмяна на транспортния парк, изискват значителни финансови разходи и по-дълги срокове на откупуване.

- Какви са перспективите за производство на биогорива у нас?

- Производство на биогорива у нас прави първи стъпки. Непълни данни показват, че то достига неколкостотин тона биодизел годишно. Известно количество биодизел се произвежда от употребено олио в малки инсталации и се използва за собствения автомобилен парк на производителите.

Пред завършване или в пробна експлоатация са и по-големи инсталации, които ще произвеждат хиляди тонове биодизел годишно от растителни мазнини. Биодизелът е освободен от акциз, което го прави конкурентоспособен на конвенционалния дизел.

- Кое е най-евтиното биогориво?

- Най-евтиното биогориво е биодизелът от отпадни кухненски мазнини, тъй като в този случай няма разходи за производство на суровината.

У нас има значителни площи неизползвани земеделски земи, които може да послужат като добра база за отглеждане на маслодайни култури за производството на биогорива.

Положителните ефекти от използването на биогоривата са: намаляване замърсяването на околната среда, създаване на нови работни места, намаляване зависимостта от внос на нефт и повишаване сигурността на снабдяването с горива.

Неслучайно ЕС прие индикативна цел за употреба на 5,75% биогорива до 2010 г. В перспектива, с увеличаване цените на нефта, ролята на биогоривата непрекъснато ще нараства.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Си Цзинпин ще присъства на честванията за Деня на победата в Москва

Си Цзинпин ще присъства на честванията за Деня на победата в Москва

Свят Преди 25 минути

Китайският президент ще бъде на официално посещение в Русия от 7 до 10 май

7 малко известни факта за Деня на победата

7 малко известни факта за Деня на победата

Любопитно Преди 1 час

В началото на май 1945 г. нацистка Германия окончателно капитулирала пред съюзническите сили, с което се сложил край на войната в Европа

<p>Съкровените тайни на Драго Драганов: Любов, вина и лични изпитания</p>

Драгомир Драганов: Не забравям любовта, която можеше да ме направи баща

Любопитно Преди 2 часа

„Няма нужда да си правя татуировка с буквичка, защото сърцето ми е татуирано за вечни времена”

<p>Силна болка в гърдите: Последна информация за състоянието на Вучич</p>

Изписаха Александър Вучич от болницата

Свят Преди 2 часа

Президентът на Сърбия отмени всичките си планирани дейности и задължения за следващите няколко дни

Пияна жена нападна лекар и шофьор на линейка в София, арестуваха я

Пияна жена нападна лекар и шофьор на линейка в София, арестуваха я

България Преди 2 часа

Инцидентът е станал при хоспитализирането ѝ в токсикологията на ВМА

<p>Истинската история на тримата водолази от Чернобил</p>

Истинската история на тримата водолази от Чернобил, които се жертваха за Европа

Любопитно Преди 3 часа

Цялата история може да прочетете в следващите редове

Преброяват врабчетата у нас

Преброяват врабчетата у нас

България Преди 4 часа

Популацията намалява, а най-застрашено е домашното врабче

<p>Официално: Мъск ще строи град в Тексас</p>

Официално: Мъск ще строи град в Тексас

Свят Преди 4 часа

Местните избиратели одобриха предложението за инкорпориране с убедително мнозинство – 173 гласа „за“ срещу едва 4 „против“

Завръща ли се Америка към изолационизма?

Завръща ли се Америка към изолационизма?

България Преди 4 часа

Тръмп често е наричан нео-изолационист заради дистанцирането си от съюзите със страните от Европа

Защо мъжете си режат миглите?

Защо мъжете си режат миглите?

Любопитно Преди 5 часа

В онлайн пространството се появиха спекулации, че Джей Ди Веанс използва очна линия, заради миглите си

5,3 по Рихтер разлюля Тексас

5,3 по Рихтер разлюля Тексас

Свят Преди 5 часа

Епицентърът на труса е бил на 57 км южно от град Уайтс Сити в съседния щат Ню Мексико

Спасиха семейство гъски, заседнали на покрив

Спасиха семейство гъски, заседнали на покрив

Любопитно Преди 5 часа

Подробности за спасителната акция на пернатите може да прочетете в следващите редове

Румъния гласува за президент, как протича изборният ден (ВИДЕО)

Румъния гласува за президент, как протича изборният ден (ВИДЕО)

Свят Преди 5 часа

Вотът се провежда повторно, след като Конституционният съд анулира изборите в края на миналата година

Ал Капоне

4 май: „Обществен враг № 1“ влиза в затвора

Любопитно Преди 5 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Starbase гласува за раждането на град под знака на SpaceX

Starbase гласува за раждането на град под знака на SpaceX

Свят Преди 14 часа

Успехът в изборите ще бъде лична победа за Мъск