П ланът за възстановяване и устойчивост по никакъв начин не е обвързан с фигурата на главния прокурор и функциите на прокуратурата, заяви заместник-главният прокурор Красимира Филипова по време на пресконференция, на която беше представена позицията на ръководството на прокуратурата по темата. На събитието присъстваха всички заместници на главния прокурор.

"Свидетели сме на изказвания на политици, които освен, че не отговарят на обективната действителност имат за цел да внушат, че развитието и просперитетът на българската държава са в пряка зависимост с личността на главния прокурор. Целта на тези изказвания е манипулиране на общественото мнение с цел отстраняване на настоящия главен прокурор и овладяване на прокуратурата", посочи Филипова.

По думите й се правят опити за обвързване на неуспехите на законодателната и изпълнителната власт с функциите на прокуратурата и главния прокурор.

В позицията се посочва също, че въвеждането в плана на мерки, свързани със съдебна реформа, е по изричното настояване на служебното правителство, а не на Европейската комисия, като се акцентира, че механизмът е за осигуряване финансова подкрепа за страните от Европейския съюз, за смекчаване на социалните и икономическите последствия от кризата, свързана с COVID-19.

"Не европейските ни партньори изискват, а служебното ни правителство е предложило реформи в прокуратурата и фигурата на главния прокурор, продиктувани не от необходимост, а от конкретната личност, заемаща длъжността", заявяват от прокуратурата.

От прокуратурата добавят, че европейските институции не могат да поставят изисквания за конкретни мерки и да се намесват във вътрешнодържавните процеси. "Абсолютно несъстоятелни са внушенията за изключителната необходимост от реформи в прокуратурата, в частност за отчетността на главния прокурор. Подобни мерки няма как да стоят в основата на социалното и икономическото възстановяване на България", заяви Красимира Филипова.

В позицията се отбелязва още, че не е ясно по каква причина бизнес средата и противодействието на корупцията са обвързани точно с отчетността на главния прокурор в Плана за възстановяване. Според държавното обвинение някои от тези мерки вече са налични в законодателството ни, а реализирането на друга част е обусловено от промени в Конституцията.

Позицията на Прокуратурата на Република България ще бъде изпратена на Европейската комисия, Европейския парламент, посолствата на държавите - членки на Европейския съюз, посолствата на САЩ и на Обединено кралство Великобритания.

Ето и цялата позиция: 

„Ръководството на Прокуратурата на Република България категорично се противопоставя на опитите за обвързване на неуспехите на законодателната и изпълнителната власт с функциите на прокуратурата и фигурата на главния прокурор. Ежедневно сме свидетели на изказвания на политици, които освен, че не отговарят на обективната действителност, имат за цел да внушат, че развитието и просперитетът на българската държава е в пряка зависимост от личността на главния прокурор. В резултат на този подход, вместо да се търсят, обсъждат и намират решения на реалните проблеми, фокусът на обществото се измества и концентрира върху главния прокурор.

Истината е, че Планът за възстановяване и устойчивост по никакъв начин не е обвързан с горното и целта на тези изказвания е манипулиране на общественото мнение с цел отстраняване на настоящия главен прокурор и овладяване на прокуратурата.

Всъщност фактите са следните:

Въвеждането в Плана на мерки, свързани със съдебна реформа, е по изричното настояване на служебното правителство, а не на Европейската комисия.

Твърди се, че България ще загуби милиарди евро заради липсата на средства за отчетност и отговорност на главния прокурор, както и, че европейските институции, за да одобрят Националния план за възстановяване и устойчивост, изискват предвиждане на мерки в тази насока. Задължени сме да обясним на българското общество, че Механизмът за възстановяване и устойчивост е основният стълб на Плана за възстановяване на Европа, който осигурява финансова подкрепа за страните от ЕС за смекчаване на социалните и икономическите последствия на кризата, свързана с COVID-19. Средствата, които се отпускат са на базата на националните планове на държавите – членки за реформи и публични инвестиции, които трябва да отговарят на приоритетите на ЕС, да подкрепят зеления преход, да отразяват специфичните за страната предизвикателства и да укрепват цифровата трансформация. Макар плановете да подлежат на оценка и приемане от Европейската комисия и Съвета на ЕС, европейските институции не могат да поставят изисквания за конкретни мерки и да се вмесват във вътрешно – държавни процеси. В този смисъл, абсолютно несъстоятелни са внушенията за изключителната необходимост от реформи в прокуратурата и в частност, за отчетността на главния прокурор. Очевидно е, че подобни мерки няма как да стоят в основата на социалното и икономическо възстановяване на България, не изискват финансиране и не биха могли да бъдат поставяни като условие от ЕК. Предвид това е ясно, че твърденията на централните органи на изпълнителната власт целят да обслужат единствено и само политически интереси и да генерират негативно отношение към прокуратурата и главния прокурор. Факт е, че коментарите при последното връщане на Плана от 15 октомври 2021г. и допълненията към него от 17-19 ноември 2021г., които са 207 и са в обем от 43 страници, са основно насочени към предложенията, изискващи финансиране, и тези, свързани със здравната реформа. Не европейските ни партньори изискват, а служебното ни правителство е предложило реформи в прокуратурата и фигурата на главния прокурор, продиктувани не от необходимост, а от конкретната личност, заемаща длъжността.    

Показателни са разликите в различните версии на Плана за възстановяване и развитие на България в хронологичен аспект. Първоначалният вариант на плана е още от есента на 2020г., а вторият е изпратен на ЕК в началото на месец февруари 2021г. Коментарите на Европейската комисия по втория вариант са относно формулирането на предвидените в плана реформи, както и за хоризонталните елементи на планираните инвестиции и проекти, свързани с дигитализацията в публичната администрация, единната информационна система за електронно правосъдие, управлението на публичните предприятия, изменения в правната рамка в областта на прането на пари и с необходимостта от включване на мерки, в изпълнение на препоръките по линия на Механизма на ЕС за върховенството на правото. При вземането предвид на направените коментари едни проекти са заменени с други и са включени нови предложения за реформи, включително за реформи в съдебната система. Първоначално предложенията касаят принципни положения, но впоследствие от служебното правителство са добавени акценти за прокуратурата и за отчетността и отговорността на главния прокурор, които са несъответни и по никакъв начин не се свързват с идеята за финансиране на дейности, подкрепящи икономическата стабилност. Въпреки възраженията на прокуратурата и изразяваните междинни становища, акцентите не са променени, а са придобили вид на неадекватен за конкретната тема придатък.

В последният вариант на проекта за план от 15 октомври 2021г. в Раздел 2.Г.1 Бизнес среда, Реформа 2: Противодействие на корупцията, т.6.2. е озаглавена „Повишена отчетност на главния прокурор и неговите заместници“ /стр.192-193/. Не е ясно по каква причина бизнес средата и противодействието на корупцията са обвързани точно с отчетността на главния прокурор. Анализът на конкретните мерки показва, че част от тях вече са налични в българското законодателство, а реализирането на друга част е обусловено от промени в Конституцията. Логичен е изводът, че включването им е резултат или от непознаването на актуалната нормативна уредба и практиката на Конституционния съд, или са преднамерено формулирани така, че да предпоставят невъзможност за изпълнението им в обозримо бъдеще. По този начин липсата на европейски средства по Механизма за възстановяване и развитие, тяхното забавяне или намаляване, ще бъдат обяснявани с недостатъчната отчетност на главния прокурор и ще превърнат прокуратурата и главния прокурор в център на общественото недоволство и средство за натиск върху съответните представители на изпълнителната и законодателната власт.  

Така например в мярка 2.1. към т.6 /вж. стр.192 от Плана/ е предвидено въвеждане на задължение за главния прокурор да отговори на поставените по доклада за дейността на прокуратурата по прилагането на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика въпроси, постъпили в хода на общественото обсъждане на доклада. В алинея 4, изр.3 на член 138а от ЗСВ /ДВ, бр.62 от 2016г./ е предвидено, че при обсъждането на докладите на главния прокурор народните представители може да поставят и писмени въпроси, постъпили от граждани, институции и неправителствени организации във връзка с докладите, на които главният прокурор отговаря. Следователно и към настоящия момент главният прокурор е задължен да отговаря на въпросите, като пределът на тези въпроси е ясно установен с Решение №6 от 06.06.2017г. на Конституционния съд по к.д.№15/2016г. Всъщност границите на взаимодействието между законодателната власт и прокуратурата са очертани от Конституционния съд още с Решение №9 от 4 октомври 2011г. по к.д. №7/2011г. Сходно е фактическото положение и при предвиденото въвеждане на ефективна годишна отчетност на разследванията и осъдителните дела за корупция, което съществува и сега в ПРБ, а при необходимост от подобряването му, то би могло да се постигне бързо във вътрешно – организационен план, без каквито и да било специални мерки. В този смисъл подобни мерки, неизискващи никакво финансиране и нямащи никаква връзка с икономическата стабилност на страната, остават необясними.

Мерките под надслова „Въвеждане на ефективен механизъм за търсене на отговорност от главния прокурор и неговите заместници чрез създаване на гаранции за практическа, институционална и йерархическа независимост на разследването срещу тях“ /вж. стр.193 от Плана/, с изключение на тази по т.3.1., възможна и по сега действащия НПК, са несъвместими с Конституцията и могат да се реализират само след съответни промени. Нещо повече – някои от тях вече са били предмет на измененията в НПК и ЗСВ от началото на 2021г., обявени за противоконституционни. В този смисъл е препоръчително подробното запознаване и съобразяване с Решение №7 от 11 май 2021г. на Конституционния съд по конституционно дело №4/20201г., с Решение №11 от 23 юли 2020г. по конституционно дело №15/2019г. и с Мнение №968/09.12.2019г. на Европейската комисия за демокрация чрез право, съдържащо становище по Законопроект за изменение и допълнение на Наказателно – процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт относно наказателно разследване срещу висши магистрати от 2019г.

Без да се впускаме в подробности в проблемите, свързани с решението по делото „Колеви“ на ЕСПЧ, обект на внимание през последните десет години, държим да отбележим, че изпълнението на това решение е ангажимент на българската държава, а не на правоприлагащите органи. Прокуратурата на Република България не е и не може да бъде отговорна за действието или бездействието на законодателния орган или на органите на изпълнителната власт. Прехвърлянето на подобна отговорност е недопустимо и всякакви внушения в тази насока засягат основните принципи на правовата държава. Прокуратурата изпълнява и ще продължи да изпълнява закона такъв, какъвто е, защото това е нейно задължение, и няма да позволи да бъде използвана като оправдание за несполуките на законодателната и изпълнителната власт.

Напомняме, че само в условията на взаимодействие между трите вида власти е възможно постигането на върховенството на правото и реализирането на приоритетите на българската държава.

Настоящата позиция на Прокуратурата на Република България ще бъде изпратена на Европейската комисия, на Европейския парламент, на посолствата на държавите - членки на Европейския съюз, на посолствата на САЩ и на Обединено кралство Великобритания".

Бившият вицепремиер Атанас Пеканов обвини Прокуратурата в лъжа и манипулация по повод обявената днес позиция. Той посочи, че средствата по Плана за възстановяване и устойчивост се прехвърлят срещу реформи в дадени сектори и политики.

„Твърденията на ръководството на Прокуратурата на Република България от днешния им брифинг са пример за тъжното неразбиране на процесите, свързани с европейските институции и Плана за възстановяване и устойчивост, както и опит за манипулиране на общественото мнение чрез целенасочено смесване на полуистини и неверни твърдения”, заяви Пеканов във Фейсбук.

Правосъдният министър: Сигналът срещу Иван Гешев е потвърден, има документи с подписи

Иван Гешев посрещна с цветя Надежда Йорданова, тя очаква да обсъдят условията за неговата оставка

Кирил Петков: Надявам се Иван Гешев да се оттегли сам

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Моята работа е да забавлявам хората": Константин за славата, 90-те и цената на публичния живот

"Моята работа е да забавлявам хората": Константин за славата, 90-те и цената на публичния живот

Любопитно Преди 1 час

Образът на „веселяка“ не е роля, а негова същност, но зад него стоят дисциплина, лишения и висока лична цена

Външният министър на Русия Сергей Лавров

Лавров с обвинение: Европа открито се подготвя за война с Русия

Свят Преди 2 часа

„За неразбиращите политици в Европа, на които се надявам да бъде показано това интервю, ще повторя още веднъж: няма нужда да се страхуват, че Русия ще нападне някого. Но ако някой реши да нападне Русия, отговорът ще бъде смазващ“, категоричен е външният министър на Русия

<p>Почитаме 20 000 изгорени мъченици, какви са обичаите днес</p>

Почитаме 20 000 изгорени мъченици, какви са обичаите днес

България Преди 3 часа

Според поверията днес се канят гости

Владимир Путин

Путин: Русия ще постигне целите си в Украйна със сила, ако Киев не иска мир

Свят Преди 3 часа

Думите на Путин, изречени в събота и разпространени от държавната информационна агенция ТАСС, последваха мащабна руска атака с дронове и ракети

<p>Зеленски пристигна в САЩ за разговори с Тръмп</p>

Зеленски пристигна в САЩ за разговори с Тръмп

Свят Преди 3 часа

Dвустранните разговори са насрочени за днес по обяд местно време и ще се състоят в частната резиденция на Тръмп „Мар-а-лаго“ в щата Флорида

Почивни и празнични дни през 2026 г. - най-добрите комбинации за отпуск

Почивни и празнични дни през 2026 г. - най-добрите комбинации за отпуск

България Преди 4 часа

Какво ни очаква в календара за 2026 г. - колко дни ще работим и колко ще почиваме. Никога не е прекалено рано да започнем, да планираме следващата отпуска

Най-необикновените къщи по света, които очароват туристите

Най-необикновените къщи по света, които очароват туристите

Любопитно Преди 4 часа

Танцуваща къща, Крива къща, Сграда с кошници, Сграда „Горска спирала“ , Фюзелажна къща на Boeing 727 са част от шедьоврите, често пренебрегващи прави ъгли и познати форми, които се превръщат в задължителни атракции за туристите

5 духовни причини, поради които виждате змии в сънищата си

5 духовни причини, поради които виждате змии в сънищата си

Любопитно Преди 4 часа

В различни култури – от хиндуизма до тези на коренните американци – змията винаги е била същество с дълбоко духовно значение, символизиращо всичко – от трансформация и прераждане до скрити страхове

<p>Колко алкохол е твърде много през празниците?</p>

Колко алкохол е твърде много през празниците, според експерт

Любопитно Преди 4 часа

Празниците наближават, а с тях и поводите за едно питие, или пет

Огнено кълбо над Фуджи: Метеор озари небето в Япония

Огнено кълбо над Фуджи: Метеор озари небето в Япония

Любопитно Преди 13 часа

Метеор с ярка, многоцветна светлинна следа озари небето над планината Фуджи и бе заснет от камера в Хирацука, като кадрите се разпространиха онлайн и предизвикаха интерес сред астрономи и потребители в социалните мрежи

Макрон: Руските удари по Киев показват липса на мирни намерения

Макрон: Руските удари по Киев показват липса на мирни намерения

Свят Преди 13 часа

В разговор със Зеленски Макрон подчерта „контраста“ между „желанието на Украйна да изгради траен мир и решимостта на Русия да продължи войната, която тя започна“

Дъщерята на Гордън Рамзи се омъжи за олимпиеца Адам Пийти

Дъщерята на Гордън Рамзи се омъжи за олимпиеца Адам Пийти

Любопитно Преди 14 часа

Дъщерята на Гордън Рамзи – Холи, се омъжи за олимпийския шампион по плуване Адам Пийти на церемония в абатството Бат, сред известни гости като семейство Бекъм, а самият Рамзи я отведе до олтара и сподели, че „не би могъл да бъде по-горд баща“

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Свят Преди 14 часа

Студеното време също така е причинило широко разпространени транспортни проблеми

Зеленски пристигна в Канада

Зеленски пристигна в Канада

Свят Преди 15 часа

Украинският президент ще се срещне с министър-председателя на страната Марк Карни

Путин посети команден пункт на руските сили в Украйна

Путин посети команден пункт на руските сили в Украйна

Свят Преди 15 часа

По време на срещата на Путин е било докладвано, че руските сили са установили контрол над градовете Гуляйполе в Запорожска област и Мирноград в Донецка област

Камила Кабело отново става хит с легендарното си „куисмойс“ – ето как започна всичко

Камила Кабело отново става хит с легендарното си „куисмойс“ – ето как започна всичко

Любопитно Преди 16 часа

Четири години след коледния си гаф в Белия дом, Камила Кабело отново става хит заради необичайното произнасяне на „Коледа“ – "куисмойс", превърнало се в интернет феномен, който певицата вече приема с чувство за хумор