Още по темата

Макар че страните от бившия Източен блок наваксаха в икономически план, там цари недоволство, а много от хората се чувстват експлоатирани от западните концерни. Първо, защото те изтеглят навън големи печалби и второ, защото заплатите там са все още много по-ниски, отколкото на Запад, посочва „Дойче веле” (Deutsche Welle), цитирайки „Нойе Цюрхер Цайтунг”.

Случаят „Шкода” е показателен. И дава обяснение защо темата толкова силно занимава източноевропейските страни-членки на ЕС.

КНСБ: Огромна разлика в заплатите у нас

Можете ли да си позволите да имате деца в България

България е трета по ръст на заплатите в ЕС

Вече близо три десетилетия известната чешка марка е част от германския концерн „Фолксваген”. Но чехите могат само да си мечтаят за заплати като германските. 23-те хиляди служители на „Шкода” в Млада Болеслав изкарват средно по 12 евро на час, докато колегите им от германските предприятия на концерна получават поне три пъти повече. А производителността на чешките заводи не е по-ниска от тази в Германия. Точно обратното - дори е по-висока заради по-дългото работно време в Чехия.

В Чехия това предизвиква особено силно недоволство - местните синдикални дейци говорят за „Желязна завеса” по отношение на заплащането, а социалдемократите настояват да се сложи „край на евтиния труд”.

Дори либерални икономисти проявяват разбиране за това недоволство.

„Трудно е да се приеме фактът, че при една и съща производителност на труда някои получават само една трета от обичайното заплащане”, смята Ян Швейнар, един от водещите експерти по темата за икономическото развитие на страните в преход.

Разликите в заплащането на Изток и на Запад действително изправят икономистите пред загадка. Лесно може да се обясни защо един фризьор в Прага получава по-малко от колегите си във Франкфурт или в Цюрих - подобни услуги не се търгуват трансгранично и затова заплатите се ориентират по производителността на местната икономика. А като цяло тя все още значително изостава в сравнение с германската например.

Но с този аргумент не може да се обясни по-ниското заплащане на работниците от „Шкода”, с чийто труд се произвежда чиста проба експортна стока. Какво е обяснението тогава?

Възможните причини са: първо място различната покупателна способност на населението, поради която с едно евро в Чехия могат да се купят повече стоки и услуги, отколкото в Германия. Но това е слаба утеха за източноевропейците, които също купуват и произведени навън стоки - например германски автомобили, италианско вино или айфони. За всички тези неща те заплащат цените на световния пазар. Затова в региона често казват: „Получаваме източни заплати, а плащаме западни цени”.

Друга причина за по-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се търси в обстоятелството, че дълги години след краха на социализма в тези страни имаше висока безработица. Така работодателите разполагаха с много налична работна ръка, което на свой ред ограничи повишаването на заплатите.

По-ниското ниво на източноевропейските заплати може да се обясни и с недостатъчното влияние на синдикалните организации. Тъй като играят по-скоро второстепенна роля, те не са в състояние да се преборят за такава закрила на работните места и за такива повишения на заплатите, каквито има в Западна Европа.

Не на последно място роля играе и фактът, че в повечето случаи същинската конкуренция на източноевропейските производители се намира не в Германия, а в развиващи се страни като Китай или Индия. А това ограничава потенциала за покачване на заплатите в Централна и в Източна Европа.

Дали може да се говори за експлоатация на Изтока от Запада? Всъщност западните концерни в Източна Европа обикновено плащат значително по-високи заплати от местните фирми.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.