0
Ке ера обскура (Camera obskura) е изложба на експериментална фотография, открита от днес до 23 април в галерия "Академия" на НХА (nha.bg).Латинската сума оbscurus означава тъмен. Става дума за тъмна стая, кутия - съоръжение, в което светлината прониква през много малък отвор в едната стена, проектирайки на противоположната стена като на екран обърнатото изображение на предметите, намиращи се пред отвора.
Известна е била на арабските учени в края на Х век, използвана е от художници като Леонардо да Винчи, Дюрер, Вермеер. Камера обскура е послужила като прототип на фотоапарата.
Експозицията включва работи на студенти от магистърската програма "Фотография" на Националната художествена академия (НХА), на техни преподаватели - проф. Анна Бояджиева и проф. Светозар Бенчев) - и от Факултета за изящни изкуства към Университета в Барселона - проф. Хорге Егеа, проф. Рамон Казанова и проф. Исраел Арино.
Като използват Камера обскура, на фона на възможностите на съвременните технологии, авторите представят класически стойности, разгледани в съвременнен аспект.
Създадените с реален модел на Камера обскура произведения на Хорге Егеа, Рамон Казанова и Исраел Арино носят особени, гранични интерпретации между фотографията и изящните изкуства.
Различен е подходът на Светозар Бенчев, който акцентира върху символа Камера обскура от гледна точка на едно от най-специфичните взаймодействия в съвремието - човек и екран (компютърен, TV, кино).
Анна Бояджиева на основата на дигиталната фотография създава картини на съвременния град. Трансформацията на образите носят усещането за нереален градски пейзаж.
На 19 и 20 април в ателиетата по фотография и керамика на НХА ще бъдат проведени уъркшопи под ръководството на проф. Хорге Егеа и проф. Рамон Казанова със студенти и преподаватели.
Целта на експеримента е да бъдат създадени изображения с класическа Camera Obscura; последвано от прехвърляне върху керамична основа, дорисуване, както и извеждане на произведения, съчетаващи чиста рисунка с фото- и дигитално обработени изображения.
Според организаторите на изложбата това е посока, която разкрива нови възможности за обогатяване на пластичния език.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!