Според вицепремиера и министър на транспорта Николай Василев тези резултати се дължат на няколко фактора: увеличения ръст на българското индустриално производство, големия износ, както и по-добрата организация вътре в БДЖ, която позволява превозването на повече товари. Основната причина е и в повишеното търсене на железопътните услуги.
С наличните вагони железниците обаче не могат да посрещнат огромните нужди на българската индустрия за превоз на товари. Затова Василев потвърди още веднъж намерението на ведомството си да се извърши основната ремонтна програма на 3620 товарни вагона. С тях значително ще се увеличи работещият парк на железниците, който в момента е едва 8500 товарни вагона.
За първи път от 1996 г. насам има увеличение с 4,4% и при превозените пътници в жп транспорта. "Тази година очакваме допълнително увеличение на пътници и товари с над 5% на годишна база", допълни Василев.
Изминалата година е била добра и за българските пристанища. Обработените товари през 2003 г. нараснали с 4,2% спрямо предходната година. През морските пристанища са преминали общо 21,37 млн. тона товари, с 4,8% повече от 2002 г., а през речните пристанища - общо 3,75 млн. тона товари, с 1,1% повече от 2002-ра. По-малкият обем товари, обработени на речните пристанища, се дължи на ниското ниво на р. Дунав в по-голямата част на годината.
Тази година очакванията на Министерството на транспорта и съобщенията са за над 5% ръст на товарите, които се обработват през българските пристанища. Прогнозата е на база увеличаването на индустриалното производство, инвестициите и външната ни търговия.