В чуждите медии България изглежда като страна, която се стреми да докаже правото си да бъде член на ЕС и която въпреки проблемите си, се опитва да се развива в позитивна посока, казва за Радио България (БНР) Румяна Бъчварова, директор на агенция "Маркет линкс".
Според проучване на агенцията в 62 държави от цял свят за образа на България няма държава с категорично негативно отношение към страната ни.
Данните от изследването сочат, че най-много публикации зад граница за родината ни - 60 на ден, са регистрирани през април т.г., когато България подписа Договора за присъединяването си към ЕС.
Повишено е било вниманието на чуждите медии към страната ни и по време на срещата на ОССЕ през декември 2004 г. в София, през парламентарната криза от февруари 2005 г., а също във връзка с трагичните инциденти с български войници в Ирак и по делото срещу медицинските ни сестри в Либия.
Най-систематичен интерес към България имат големите световни медии Би Би Си и "Дойче Веле", които имат български секции, а най-голям - медиите в Балканските страни, посочи Румяна Бъчварова. Основният извод е, че интересът към България е постоянна величина, каза тя и поясни:
"Фактите показват, че България присъства ежедневно в чуждите медии - разбира се, само като информация. Проучването ни не отчита значимостта на публикациите и спецификата на аудиторията на тези медии.
Другият основен извод е, че не можем да говорим за преднамерено негативно отношение към страната ни - това, от което се опасяваме ние българите и от което сякаш имаме комплекс.
Според мен подходът към страната ни е обективен, защото се отчитат позитивните процеси, но и не се спестяват критиките към нас, когато даваме поводи за тях. Понякога този образ не ни харесва, но така или иначе той съществува у другите. Това е елемент от отварянето ни към света.
Третият извод е, че има трайни теми, по които се отразява България. Това са развитието на икономиката ни, на туризма, стандарта на живот в страната, нашата култура, научният обмен и активността във външната ни политика."
Според журналистите Бернхард Оденал от Швейцария и Норберт Ниедйек от Германия, които ще отразяват парламентарните избори на 25 юни в България, чуждите медии нямат позитивно или негативно отношение към България. Те отразяват това, което става, както изисква журналистическата професия.
По принцип хората очакват по-необичайни случки от екзотични страни като Албания, казва Норберт Ниедйек, който отразява събитията в 10 страни от региона, включително и в България.
"Няма значение дали е положителен или отрицателен материалът, очаква се конкретен стереотип за България. Понякога ме питат за реакциите на вашата страна в качеството й на присъединяваща се към ЕС след референдумите във Франция и Холандия.
В България обаче има само две-три умерени и разумни изказвания по този въпрос на външния министър, докато в Румъния реакциите са много повече. Това не винаги допринася да се пише повече за България.", пояснява журналистът.
Според политолога Иван Кръстев от Центъра за либерални стратегии след референдумите във Франция и Холандия, които отхвърлиха проекта за европейска конституция, чуждите медии и въобще общественото мнение започват да се превръщат в реален фактор при взимането на решения в страните от ЕС.
Според мен първото важно нещо е дали е добре България да присъства или не в медиите и как присъства тя, посочва Иван Кръстев.
Политологът допълва: "Няма по-отразявани страни от тези, в които има природни бедствия. Това е доказан интерес №1.
Второто, което ми се струва важно, е да видим с какви теми България присъства в чуждите медии.
И тъй като сега започва големият дебат за разширяването на ЕС, според мен е изключително важно в ключови страни на ЕС България да започне да има своя собствена медийна идентичност.
И проблемът не е дали публикациите са положителни или отрицателни, а дали България е различима от Румъния, Турция, Украйна.
Ако хората в ЕС са против разширяването, страните, за които най-много не са готови да се съгласят да се присъединят, са тези без образ.
Затова за мен едно от важните неща е не да се опитаме да разкажем колко добре работи България, а да разкажем спецификата на нещата, които се случват тук, да я направим различима от другите страни, за които започва големият дебат в ЕС".