М ежду 796 и 958 лв. ще бъде годишната издръжка на ученик през 2007 г. в зависимост от големината на общината, в която се намира училището. Това реши правителството, след като прие единен стандарт за финансиране на обучението на ученик.
Най-малка ще е издръжката в община с население на общинския център над 70 000 души - 796 лв., съобщи "Дарик радио".
В най-големите общини за дете на възраст до 5 г. в целодневна детска градина държавата ще плаща 917 лв.
Най-скъпа ще е издръжката на ученик в малка планинска община - 958 лв., за дете в детска градина ще се плаща по 1153 лв.
Увеличават се парите за онкодиспенсерите - от 439 на 458 лв. на пациент за година и за психодиспансерите - от 484 на 504 лв. за пациент.
С единните стандарти се прави първата крачка към установяването на модел на финансиране в системата, който се базира на принципа "парите следват ученика", съобщи правителствената пресслужба.
Новата формула е базирана на единни разходни стандарти, които обединяват разходите за възнаграждения на персонала и за издръжка на обучението на един ученик.
Министерство на образованието (МОН) публикува насоките за работа върху преразказ на неизучаван художествен текст с дидактическа задача за кандидатстване след 7 клас.
Основните изисквания за създаване на преразказ са:
- Съдържанието на художествения текст се предава вярно, изчерпателно и в съответствие с развитието на действието.
- Не се допуска изграждане на микротекстове с коментарен (интерпретативен) характер и изразяване на лична позиция от страна на преразказващия.
- Употребената в художествения текст пряка реч се преобразува в непряка и/или в полупряка реч.
- Преразказва се в подходящо основно глаголно време и в съответните му спомагателни глаголни времена и наклонения.
- Не се допускат отклонения от лексикалната, граматичната, правописната и пунктуационната норма.
- Спазват се изискванията за графично оформяне на писмения текст - открояване на абзаци, ясна графика на буквите, отделяне на думите, четливо оформяне на редакции и т.н.
Специфични особености на преразказ с промяна на гледната точка са:
Когато в художествения текст е използвано аз-повествование (глаголните форми са в първо лице, единствено/множествено число), дидактическата задача може да изисква преразказване от името на неутрален разказвач. В този случай е необходимо да се имат предвид следните особености:
- Основното глаголно време е сегашно историческо време, използвано съвместно с други подходящи глаголни времена и/или наклонения.
- Съдържанието на художествения текст се предава вярно и изчерпателно без разместване на последователността на епизодите.
Когато дидактическата задача изисква преразказ от името на герой, необходимо е да се имат предвид следните особености:
- Основното глаголно време е минало свършено време, използвано съвместно с други подходящи глаголни времена и/или наклонения.
- Пишещият преценява на кои епизоди от сюжетното развитие героят е свидетел, както и степента на важност на отделните епизоди. В резултат на това моментите с по-голямо значение в развитието на действието се представят чрез подробен преразказ, а други моменти - чрез сбит преразказ.
- По преценка на разказващия герой е възможно пренареждане на епизоди, което пренареждане трябва да се подчинява на логиката на художествения текст.
За да бъдат спазени представените изисквания, особено важно е да се прочете внимателно условието на дидактическата задача и да се обмисли подходяща стратегия за писане на преразказа.
МОН публикува и критериите за оценка на текстовете.