Н а 20 януари в Белия дом влиза 44-ият президент на САЩ, първият афроамериканец на този пост. В този ден Барак Обама за пръв път ще се намести на задната седалка на новия си служебен автомобил - "Кадилак Уан".
Той е изцяло ръчна изработка, използваните материали са стомана, закалено стъкло, титан, керамика и алуминий. Колата е дълга 6,30 м, масата й надхвърля три тона, пише Автопрес 2001.
Задвижването е поверено на осемцилиндров турбодизелов двигател, който е с работен обем 6,6 л. Мощността му е около 300 к.с.
Всъщност "Кадилак Уан", наричан вече Обамамобил, не е един. За заблуда на евентуалните терористи колите са цели три, съвсем идентични са и до последно не е ясно в коя от тях се намира президентът.
Дебелината на вратите, всяка от които тежи колкото вратата на пилотската кабина в "Боинг 757", е над 20 см. Автомобилът може да издържи изстрел на самоходно оръдие, и то от голям калибър.
Резервоарът - брониран и така изработен, че да не се взриви в никой случай, има система за самостоятелно прекратяване подаването на гориво. Гумите Goodyear Regional RHS с размер 19,5 цола са усилени с кевларени нишки и не спадат, дори ако бъдат директно улучени с огнестрелно оръжие.
Подът на цялата кола е изработен от плътна броня с дебелина почти 13 см, която да предпази пасажерите в малко вероятния случай на бомба, поставена под автомобила.
"Официалната част" е за четирима пътници. Стъклената преграда, която разделя шофьора от нея, може да бъде управлявана само от мястото на президента, който има и паник бутон, с който да повика помощ при извънредни ситуации.
Освен това мястото на държавния глава - задното дясно, е оборудвано със сателитен телефон и директна връзка с вицепрезидента и Пентагона. В колата, разбира се има лаптоп, а на борда на автомобила - wi-fi връзка.
Единственото стъкло, което се отваря, при това съвсем малко, е това на вратата на шофьора, така че той да може да разговаря с агентите по сигурността, например. Личната безопасност на първия американец е поверена на специално звено от 3200 агенти.
Самият шофьор е специално обучен кадър на ЦРУ, трениран да изведе президента на безопасно място дори и в най-сложна ситуация.
Колата има автономна система за подаване на въздух и устройства за движение в мъгла, като в тежка ситуация става практически невидима.
Сред специалните устройства, с които колата разполага, са приборите за нощно виждане, автономната система за подаване на въздух, приспособления за движение в мъгла, контейнери със сълзотворен газ, както и банки с кръв, който да бъдат използвани за спешно кръвопреливане на място, ако президентът бъде ранен.
Естествено, автомобилът има още куп други защитни устройства, които са абсолютно секретни.
Колата е на стойност около 450 хил. долара. Максималнaта й скорост е около 100 км/ч, а разходът на гориво е около 30 л/100 км.
По принцип американският президент се движи в конвой от 35 коли, включително и няколко линейки. При посещение в друга държава колите са доставят там предварително.
При изтичане срока на службата на президентския автомобил, той обикновено отива под пресата. Единици, и то от по-старите, са в музеи, където могат да бъдат гледани, но само отвън.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!