З вукът от отваряне на бутилка вино се чува все по-често във Великобритания - страна, която до скоро бе прочута с привързаността си към бирата.
Британците се отнасят изключително сериозно към виното и доказателство за това е откритият наскоро музей на виното, в самия център на Лондон. Любители от всички краища на Обединеното кралство идват тук, за да направят първи стъпки или да задълбочат познанията си в света на виното.
Том Форест е един от експертите в музея. Той разказва как традиционно виното се пиело в ограничени кръгове.
"Не бих казал, че това е било запазена територия за аристокрацията, но по-скоро за висшето общество. С навлизането на австралийските вина, тази напитка стана достъпна и популярна сред много по-широк кръг от хора. Британците започнаха да излизат по-често на пикник или барбекю", обяснява Форест.
Трябва обаче да се признае, че виното стана популярно
благодарение на жените,
които го предпочитат пред бирата. А това помогна на пазара, смята експертът.
В периода от 2001 до 2005 г. консумацията на вино във Великобритания е нараснала с 25% . Очаква се, че през 2010-а британците ще харчат по 7,5 млрд. евро за вино, което ще ги постави на първо място по този показател в Европа.
Голямо значение за популяризирането на напитката имат производителите от Новия свят, които предлагат много по-разбираеми за потребителите етикети, за разлика от френските винари.
Това е и основната причина търсенето на френски вина постоянно да намалява. За ожесточената конкуренция от страна на Новия свят обаче основна роля играят предлаганите ниски цени, смятат британците.
Виното прави пробив
в навиците за потребление на шведите през 70-те години. Основна заслуга за това имат жените, както и фактът че шведите започват да пътуват все повече.
По това време Франция, Италия и Испания са единствените страни, които работят с шведския държавен монопол на виното и спиртните напитки.
Бутилка от най-ниската гама тогава струва около 8 евро, а добрите - 20. Пазарът обаче претърпява сериозни промени след появата на вина от Новия свят - Чили, Аржентина, САЩ, Южна Африка, Австралия и Нова Зеландия. Цените започват да спадат, а все повече шведи се ориентират към виното.
През 2006-а в Швеция са изпили 170 млн. л вино, което е с 45% повече, отколкото преди 10 години. Средната цена днес на бутилка е 8 евро, но качеството е чувствително по-високо в сравнение със 70-те години.
Виното обаче все още не може да детронира бирата от навиците в Швеция.
У нас потреблението на вино се конкурира с традиционно присъстващата на масата ракия. Тази традиция видимо няма да отшуми скоро. По официални данни
българинът пие годишно по 4 литра вино,
което на фона на потреблението в други европейски страни е нищожно. Преди време масово винопроизводителите си позволяваха да количества за сметка на качеството, което се отрази на потреблението.
Факторът, който кара българинът най-често да посяга към определен продукт, е цената. Търговците го знаят, а това обвързва винопроизводителите със сегмента вина - масови и с недобри качества.
Заради цената сънародниците ни купуват и пият наливно вино или домашно. Специалисти в бранша споделят, че няма хубаво вино под цена от 7-8 лева за бутилка.
Голяма част от качествените ни вина се изнасят. Въпрос на късмет е да се намери качествено българско вино, но след покупката на третата, четвъртата бутилка много пъти следва разочарование.
Няма постоянно по отношение на качеството. Предлагането е стеснено до сортовете Мерло, Шардоне, Мавруд и Каберне. Затова роднот вино търпи силна конкуренция по отношение на разнообразие и качество на вината от Аржентина, Чили, Италия, чиито продажби у нас се увеличават.
Консумацията на вино макар и с бавни темпове се повишава. За това допринасят най-много заведенията с отбрана винена листа, с промоции на определени марки вина, с организиране на винени дегустации.
Все още са малцина са тези, които се стремят към нивото на истинските ценители - да търсят различни стилове, различни вина в различна комбинация от ястия.
Познанията у нас за виното са общо взето повърхностни, но интересът към напитката расте.
На виното започна да се обръща внимание и по атрактивни начини - чрез винотерапията в спа центровете.
Модна тенденция стана фирми да поръчват малки количества бутилки като сувенири. Те избират от асортиментната листа на дадена изба какво да е виното и поръчват етикет с името на самата фирма по повод някой празник.
Лятната селекция на "Европейски акценти" е подбор от най-интересните заглавия в рубриката на РФИ-България през годината. С нови теми тя се завръща през септември.