На тържествената церемония с участието на 5000 гости присъстваха държавните ръководители на четирите страни, които са в основата на неговото създаване - Франция, Германия, Великобритания и Испания.
Със своите размери внушителният самолет ще бъде конкурент на американския "Боинг 747", изтъква РФИ-България (RFI.bg).
Броят на пътниците в двуетажната машина може да е между 555 и 800, което е с 35% повече, отколкото при боинга!
Догодина ще е първият редовен полет, а досега са поръчани 139 машини от 13 авиокомпании.
"А-380" ще осъществи революция във въздушния транспорт, защото позволява летателната цена на едно място да бъде по-ниска с цели 17% спрямо цената на "Боинг 747" - изтъква Ноел Форжар от "Еърбъс" Ноел Форжар. - Освен това ще бъде изключително тих и няма да замърсява околната среда. Заради обема на пътникопотока с въвеждането на този самолет ще постигнем намаляване в броя на полетите, а съответно и щетите върху околната среда от отработено гориво."
"От дизайнерска гледна точка, пътническият салон е измислен по качествено нов начин, който няма нищо общо с класическата ни представа...
"А-380" - това е пространство и обем - обяснява още шефът на самолетостроителната фирма. - Авиокомпаниите могат или да дадат повече пространство на всеки пътник, или да увеличат броя на седалките. Обемът дава възможност за общуване между пътниците и движение на борда, библиотека, ресторант, места за забавления. В някои от самолетите ще има душове - това мога да го заявя, без да издавам някаква тайна..."
Дължината на крилата на "А 380" е 80 м, а дължината на корпуса - 73 м. Когато е зареден за излитане, тежи 569 тона. Може да прелети без презареждане 15 000 км, изброява Би Ти Ви (bTV.bg).
Това е символ на икономическа мощ, новаторство в технологиите, на всеотдайност на хората, които го създадоха, и най-вече - на увереността, че можем да се конкурираме и да печелим на глобалния пазар, заяви британският премиер Тони Блеър.
Цената на една машина е средно 270 млн. долара, а разработването на проекта погълна над 14 млрд. долара.
Първите заявки са за луксозни самолети, а машината за "Върджин еърлайнс" ще бъде с фитнес зала, фризьорски салони, спални и казино.
Сингапурските авиолинии пък искат самолет с 480 места вместо с 555, тъй като според ръководството на компанията, за да бъдат насърчени да летят на дълги разстояния, хората трябва да може да имат достатъчно свободно пространство на борда.
Новината за премиерата на новия "суперджъмбо" се коментира широко в европейската преса, особено във френските вестници, които повдигат завесата и правят изводи за европейското сътрудничество и конкуренцията на Стария континент със САЩ, информира в прегледа на печата Българската редакция на Би Би Си (BBC.bg).
Присъствието на четиримата лидери на държавите с дялове в "Еърбъс" според "Фигаро" е "тържество на сътрудничеството между Франция, Германия, Великобритания и Испания, което е за пример", а премиерата демонстрира "решимостта на компанията да увеличи преднината си пред "Боинг".
"Либерасион" е убеден, че новият ербъс ще "предизвика излизането от употреба на стария "Боинг 747", който от 40 години символизира превъзходството на янките".
"Монд" свързва днешната церемония с кацането на космическата сонда "Хюйгенс" на спътника на Сатурн - Титан, и пише, че "когато е обединена, Европа може да се сравнява с Америка, било в сътрудничеството с НАСА или в здравословната конкуренция с "Боинг".
Германският "Тагесшпигел" обаче внася и нотка на предпазливост. Провал на модела "А380" може да свали "Еърбъс" и да ни струва много пари, предупреждава вестникът.
Според него дори сега не е ясно дали милиардите, похарчени за субсидии, са били добра инвестиция за данъкоплатеца.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!