Още по темата

Хората споделят много лична информация в социалните мрежи, но често не осъзнават колко много може да се разбере за тях. Проучване на на учени от Университетите в Станфорд, Кеймбридж, Пенсилвания и "Колумбия" в Ню Йорк посочва, че само едно "харесване" на публикация във Facebook например помага на рекламодателите да разбират повече за психологическия профил на потребителя, съобщава онлайн изданието BusinessInsider.

Поне 33 държави манипулират хората в интернет

Facebook тествал промотиране на фалшиви коментари

Проучването показва, че когато една реклама е персонализирана според психопрофила на даден потребител, то тя увеличава с 40% броя на кликове върху нея и с с 50% броя на поръчките. Най-важните критерии се оказват ниво на интровертност и екстровертност, отвореност към нови неща и др.

Как могат да ни разпознаят по сайтовете, които посещаваме

За да съберат резултатите, учените са пуснали рекламни кампании във Facebook. Те са обхванали 3.5 млн. души, по-голямата част на възраст между 18 г. и 40 г. и предимно във Великобритания. Рекламните кампании са били от името на избрани компании. За насочването на рекламите са използвани критерии като какво е "харесал" потребителят в сайта.

Facebook ще защитава голите снимки на потребителите

Кои ИТ компании пазят потребителите си най-добре

Проучването показва, че дори минимални промени в "харесванията" могат да имат голямо отражение върху ефективността на дадена реклама. Например, ако даден потребител показва качества на екстроверт, то тогава за него рекламата за маратонки трябва да показва снимки на тичане с приятели. Обратно, ако потребителят е интроверт, тогава рекламата на същите маратонки трябва да показва човек, който тича сам.

Учените  казват, че "харесванията" във Facebook дават много ясна картина за характера на даден човек. Същият метод може да се използва и в други социални мрежи и дори извън тях. Методът е ефективен дори ако потребителят има минимално "дигитално присъствие". Дори в такива ситуации, той дава достатъчно ясна представа за психопрофила на човек.

Три проблема застрашават бъдещето на Интернет

Само по себе си това да не е нито незаконно, нито лошо. Методът практически позволява на хората по-лесно да се свързват с продукти и услуги и ако се използва правилно, може да подобри качеството на живота им. Въпреки това трябва да се внимава, казват учените. Ако методът се използва в друг контекст, чрез него може да се манипулира мнението на хората и дори да се влияе на поведението им, например да не гласуват в деня на избори, казва Сандра Матц, ръководител на проучването.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК