П ожарът в електромобил на Тесла (Tesla) възроди дебата за балона на фондовия пазар, чийто обект ще стане американският производител на електрически автомобили, както и за рисковете, свързани с този автомобилен сектор, който опитва да набере обороти.
Пожарът, станал в сряда близо до Сиатъл, САЩ, е бил причинен "от сблъсък с голям метален предмет в средата на пътя", съобщи пред АФП говорител на Тесла. Предполага се, че акумулаторната батерия е причина за пожара. Никой не е пострадал, но кадри от инцидента , които обиколиха интернет, намалиха цената на акция с 10% за два дни. Тя обаче отново отскочи нагоре с 4,4% в петък.
Наблюдава се драматично нарастване на стойността на акциите през последните месеци - цената им се е увеличила пет пъти от началото на годината до точката, за която много наблюдатели говорят за спекулативен балон.
Сайтът за анализи 247wallst.com, цитиран от АФП, се пита дали "Тесла може да продължава да струва една трета от Форд (Ford) и половината от Дженерал мотърс (GM) - двата най-големи автомобилни гиганта в САЩ.
Пазарната капитализация на производителя, основан през 2003 г. в Силициевата долина, наистина достигна около 22 милиарда, а приходите му възлизат на едва 966 милиона щатски долара само през първото полугодие.
Компанията инвестира в следващия си модел - Екс (Model X), който трябва да бъде пуснат в края на 2014 г., и в своята международна търговска мрежа.
Моделът Ес (Model S), седан от висок клас, какъвто автомобил се запали в сряда, бе пуснат през 2012 година, а предният спортен електромобил Роудстър (Roadster) излезе през 2008.
Проблеми с безопасността , които едва започват да се изследват
Тесла е до голяма степен част от заобикалящия рекламен шум около харизматичния шеф Елън Мъск, който е и основател на Спейс Екс (SpaceX), строител на совалки, и е натрупал състоянието си чрез лансирането на системи за електронни разплащания като PayPal.
Цената на Тесла наскоро бе стимулирана от растящите продажби в Калифорния, най-големия пазар за електрически и хибридни автомобили в САЩ .
Тесла има общо производство от 21 хил. броя от Модел Ес през тази година. За сравнение – японският хибрид Тойота Приус (Toyota Prius) се продава по 23 500 броя само за един месец в САЩ.
Като цяло електрическите и хибридните автомобили са малцинство в САЩ и по целия свят. Производители като Нисан (Nissan), които заложиха много на пазара със своя изцяло електрически Leaf, се борят да постигнат целите си, докато бензиновите автомобили консумират все по-малко гориво, а мрежата от станции за зареждане все е недостатъчно развита.
Пожарът от сряда възбуди допълнителни въпроси за безопасността на батериите. Американските власти започнаха разследване през 2011 г. на хибрида на GM - Volt след пожари в катастрофи по време на лабораторни тестове.
Рисковете се отразиха и на авиационната индустрия. Най-новият Боинг 787 имаше тримесечна забрана за полети в началото на 2013 г. заради два инцидента със запалване на бордовите литиево-йонни батерии.
"Безопасността, свързана с електрическите автомобили е в началото на своето изследване", отбелязва Карл Брауър от изследователската компания Kelley Blue Book .
"Моделът Ес показа добри резултати в краш тестовете, но изглежда сравнително малък ударът, в резултат на който бе трудно да се загаси огънят", добави той .
Елън Мъск в съобщение на интернет страницата на Тесла твърди, че ако произшествието в сряда се бе случило с бензинова кола, щеше да е много по-сериозно, защото автомобилът би изгорял изцяло.
"За потребителите, загрижени за риска от пожар, не трябва да има съмнение, че е по-безопасно да се подкара автомобил с батерия, отколкото с резервоар, пълен със силно запалима течност", заключи той. /АФП /
Въпроси за борсовия бум и бъдещето на електроколите
Пожарът в електромобил на Тесла (Tesla) възроди дебата за балона на фондовия пазар, чийто обект ще стане американският производител на електрически автомобили, както и за рисковете, свързани с този автомобилен сектор, който опитва да набере обороти.
5 октомври 2013, 06:50
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!