Т ой самият като представител на политическата класа призна откровено, че не намира нищо укорително в "обръча от фирми". Онези фирми, които подкрепят неговата партия и които след това като отплата получават държавни поръчки.
Ахмед Доган, дългогодишният лидер на партията на турското етническо малцинство ДПС, е симптоматична фигура за корумпираното обвързване на политически и икономически интереси - и за очевидните контакти на много политици с този процес.
Тези корупционни практики са симптоматични и за софийския Център за изследване на демокрацията (ЦИД), който в своя доклад за корупцията през 2008 г. говори за възхода на една фигура, напомняща за руската реалност: "политическият инвеститор", или с други думи - за "олигарха".
Българските "олигарси" са в доста по-трудно положение от руските си колеги,
тъй като България - в качеството си на член на ЕС - не е в състояние да изолира директно местния пазар от чуждестранната конкуренция; въпреки това българските "олигарси" успяват да се сдобият с влияние на локално ниво в области, които не са толкова интересни за международните компании или в които те се нуждаят от сътрудничеството на местни партньори.
"Групи от двама или четирима души (или семейства) често са успели да си извоюват контрола не само над местните органи на властта, но и над представителите на институциите на централното правителство" - например полиция, съд, адвокати.
Корупционните канали се задействат най-вече при публичните поръчки или концесиите.
Допълнителна практика, установила се през последните години, както твърдят авторите на доклада, е "размяната" на атрактивни земи, собственост на общините - например край брега на Черно море или в зимните курорти - срещу неатрактивни участъци, частна собственост на "приятели" бизнесмени.
След като земята смени собственика си, същите тези общински съвети превръщат земята в строителни обекти: по този начин цената се вдига неколкократно.
Според изчисленията на ЦИД от подобни практики държавата е загубила през 2008 г. най-малко 750 млн. евро. Общо институтът е регистрирал 2,1 млн. корупционни случаи само през 2008 г.
Корумпирано гражданско общество?
Дори и неправителственият сектор - според западните представи един надежден партньор - се развива като вратичка за корупционни практики.
По данни на ЦИД 3/4 от министрите, както и 90% от кметовете разполагат с водеща функция в тези неправителствени организации.
Тъй като държавата очевидно управлява и разпределя голяма част от парите за проекти (40% през 2008 г.), ясно е, че този сектор е все по-привлекателен за "политиците като бизнесмени".
Експертите отчитат много ниска степен на наказателна отговорност пред корупцията между 2004-2007 г.
80% от разследваните случаи на корупция изобщо не са стигнали до съда, а между 2005 и 2008 г. броят на обвиненията в корупция е намалял с 30%.
Тази тенденция обаче изобщо не е свързана с намаляване на този тип престъпления, отбелязва докладът.