Още по темата

Сръбската църква е изненадана от решението на Светия синод в София да се застъпи за "разколническата МПЦ и да я представлява пред останалите православни църкви".

Това пише белградското издание "Политика" ден, след като българската патриаршия подаде ръка на македонската църква и реално стана нейна църква-майка. Българската православна църква поема ангажимента да окаже пълно съдействие, като ходатайства и се застъпва пред Поместните православни църкви, реши вчера Висшият клир.

Вестникът съобщава, че решението на

българския Свети синод е "възбудило църковните кръгове в Белград"

и припомня, че за Сръбската православна църква единственият легитимен представител на християните в Македония е Охридската архиепископия на архиепископ Йован Вранишковски.

„Възхищавам се на решението на патриарха и на целия Синод.

Трябва да се създават предпоставки за икономически мостове, а църквата не е отделна част”, каза в предаването „Здравей, България” по NOVA Милен Врабевски от фондация „Българска памет”.

На практика от тук нататък Българската патриаршия ще работи за признаването на Охридската архиепископия.

По думите му, след като в момента дипломацията между двете страни е толкова успешна, не вижда причина страната ни да не се възползва от нещо, което е изцяло в християнски рамки – протегната ръка от обич и разбирателство. „Ние трябва да я приемем. Това е наш народ. Това е наше папство, изпаднало в изолация. Трябва да ги изкараме то там”, добави Врабевски.

Македонската църква е готова да признае Българската за църква-майка

Борисов в Македония: Върнем ли се към историята, нямаме бъдеще

Македонската православна църква изпада в изолация през 1967 г, когато Македония все още е част от Югославия. Тогава тя се самопровъзгласява за автокефална. И 50 години съществува без признанието на останалия православен свят.

Да бъдем „църква майка” на практика означава

– църква, от която другата води началото си. Това е по-скоро признание, а не власт от едната над другата църква, посочи Врабевски.

След сръбската окупация на Вардарска Македония след края на Втората балканска война през 1913 г. и края на Първата световна война /1914-1918 г./ сръбската църква с помощта на кралската армия и жандармерия насилствено въвежда юрисдикцията си върху новозавладените територии. По този начин тя унищожава родната екзархийска църковна йерархия, пише в исторически очерк БГНЕС. 

По онова време екзархийските владици и по-голямата част от останалия клир са прокудени, друга част са жестоко измъчвани, а останалата част е била принудена да приеме новата църковна власт, само и само да оцелее.

Всички екзархийски училища са затворени или пък са преобразувани в сръбски. Докарани са сръбски свещеници и учители, които имат една основна цел - сърбизиране на македонското население. Заради тази цел македонските монаси са прокудени и на тяхно място в македонските манастири се изпращат сръбски, които провеждат политика на асимилация на вярващите в Македония.

Споменът за Охридската архиепископия и някогашната църковна независимост систематично е унищожаван, а националистическата пропаганда стига до там, че забранява и празненствата свързани със "Св. Климент Охридски" с една-единствена цел да прекъсне всякаква връзка с охридската църковна и културна традиция.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК