Още по темата

„Може да има картел дори, когато се произвеждат стоки с еднакви качествени характеристики и най-голямото доказателство е Организацията на страните износителки на петрол. Това е може би единственият официален картел в света, който променя обема на производството с цел да манипулира цените. И това е напълно законно”, коментира в студиото на „Събуди се” по NOVA депутатът от „БСП лява България” Румен Гечев.

Как наказват картелите по света

КЗК разследва седем вериги бензиностанции за картел

Иван Костов: Картел има, когато има бостан без пазач

„Но в България това е незаконно – ако има такъв картел. Но това, което е безспорно е, че министерството на финансите казва, че контрабандата на горива носи загуби от над 1 млрд. лв.”, добави той.

„Това са танкери, които са заснети на пристанища, с тонаж, със знаме – на кое пристанище е дошъл, под чии флаг. Всяка седмица по един танкер, ние ги имаме заснети”, добави депутатът Емил Димитров – Ревизоро, като показа снимки от 2015 г. „Те отиват на пристанища, където няма измервателни уреди”.

„В момента има 6 хил. пломби и 640 уреда, но само на едно пристанище и на една верига. На нито едно от останалите 7 пристанища няма”, посочи Димитров. Според него от началото на годината до този момент са пристигнали 54 безотчетни танкера.

„Такава гигантска контрабанда без политически чадър на държавата, без корупция по високите етажи на властта, няма как да стане”, смята Румен Гечев.

„На 2500 бензиностанции има уреди за измерване и те работят прекрасно”, продължи Димитров. „На останалите 7 хил. ведомствени няма. А има 40 хил., които изобщо никой не ги знае”.

„От тези 50%, които държавата трябва да вземе, едни 7-8% се губят по веригата”, посочи Димитров, цитирайки данни на Българската петролна и газова асоциация.

„Истината е, че цените на горивата в България са рекордно ниски. Само в Полша има по-ниски цени на бензина и дизела, след всички данъци и акцизи”, каза Гечев. „Само че България прилага най-ниските акцизи, позволени в Европейския съюз”. По думите му бюджетът губи 1 млрд. лв. от това.

„Енергийният сектор в България, който има обороти от милиарди лева, декларира загуби за повечето от последните 10 години или ако отделна фирма има печалба, тя е няколко хиляди лева, колкото на една будка”, отчете Гечев.

„При нас има ръст в десетки проценти на приходите от акциз върху горивата”, подчерта от своя страна финансовият министър в оставка Владислав Горанов. „Със сигурност има контрабандно гориво”, обаче призна той.