Зч четири часа ще стигаме до морето с влака София-Бургас...
но чак през 2017 г. или най-късно до 2018 г., смята генералният директор на Национална
компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев.
Избраната от общо осемте фирми в търга по проекта за рехабилитация
на жп линията Пловдив-Бургас, чиито оферти вчера бяха отворени, трябва да
направи участъка толкова сигурен и надежден, че влаковете да се движат със скорост
от 130 до 160 км в час, подчертава Ламбрев.
Това е и първият голям проект, който ще стартира по ОП
"Транспорт" (2007- 2013 г.) и ще осигури скоростен влак за близо 300
км от железния път.
За да бъде завършен изцяло алтернативният на автомагистрала
"Тракия" маршрут, предстои ремонтирането на отсечката от София до
Пловдив.
Проблемът там е, че проектите са за три отсечки - две
равнинни и една планинска, а планинската все още не е готова, уточни шефът на НКЖИ.
Компанията има готовност да открие процедурата за двете равнинни
отсечки - София-Елин Пелин и Септември-Пловдив, още през март или
април.
Планинската част между Елин Пелин и Септември обаче, с изпълнението на която е
заета германската фирма "Пиори", все още не е подготвила проекта си.
Предвижданията са, че участъкът ще бъде завършен за около три-четири години,
след като приключи участъкът Пловдив-Бургас, а това означава, че до 2018 г. цялата
жп линия ще е готова и пътуването ще се съкрати до четири часа.
На този етап няма условия за постигане на скорост от 160
км в час
по железния ни път, каза още Милчо Ламбрев. Проблемът е, че
операторите, които работят с НКЖИ, нямат високоскоростни влакове.
Европейските стандарти отдавна са достигнали този
стандарт и се стремят към по-високи скорости от 200-250 км в час, а на места и
до 300 км в час.
У нас средната скорост на влаковете е между 60 и 90 км в
час, а най-ниската е до 25 в определени подлежащи на ремонт части.
Жп пътищата в България като цяло са с доста просрочени ремонти
- между 60-70 на сто, коментира още Милчо Ламбрев.
"Като цяло се стремим да държим най-високите
скорости, така че да не нарушаваме предвидените за тази година графици на
движение на влаковете.
Работим според силите и възможностите си в условия на
икономическа криза и при липсата на финансиране".
По думите на директора план има, но при крайно
недостатъчната субсидия, която е отпусната за заплати на служителите, а може и да
наложи в средата на годината капиталовия трансфер да бъде преструктуриран.
Целта е да се изплатят годишните заплати на всички
работещи в системата. Заради това на този етап не можем да кажем какво ще се
случи, посочи Ламбрев.
НКЖИ вече преминава към третия етап от антикризисните мерки,
свързани с освобождаване от несвойствени дейности.
На близо 250-те служители,
които работят по тях, ще бъде предложена преквалификация, така че да поемат текущото
поддържане на железния път, във влаковата и гаровата дейност, в сигнализацията
и т.н.
За четири часа до морето с влак.. през 2018 г.
Влаковете би трябвало да се движат със скорост от 130 до 160 км в час, но засега няма такъв ресурс, твърди шефът на Национална компания "Железопътна инфраструктура"
12 февруари 2010, 09:59
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!