Още по темата

В края на миналата година правителството обедини „Центъра за спешна медицинска помощ” в София с областните, с официалната цел да се намалят разходите. Оказва се, че се случва точно обратното.

След обединението всички линейки на София и областта, зареждат задължително на една бензиноколонка в столицата. Може би за по-икономично.

„Решението беше, че линейките, като идват на курс до София, ще зареждат в София на бензиностанцията на круиз, която е спечелила”, коментира д-р Пламен Китанов - бивш зам.-директор на ЦСМП София - област.

Така, за да могат да работят, линейките от Пирдоп, Елин Пелин и Своге правят нарочни курсове за зареждане. Ако не изчислят километрите правилно, червената лампа за гориво може да ги свари в най-неподходящия момент и колите да спрат на средата на пътя.

Според неофициална информация практиката на зареждане и превоз на туби с гориво в линейки е редовна до началото на март. Случайно съвпадение е, че тя внезапно спира точно, когато започва разследването на НоваТВ.

Сега за по-евтино - при разход от около 10 на сто, линейките от Пирдоп изминават по близо 200 километра, тези от Своге - около 130, Елин Пелин - около 60, с една единствена цел - зареждане с гориво от една конкретна бензиноколонка.

„Елин Пелин - да, Своге и Пирдоп идват, защото няма там в близост… може би бензиностанция. Това обаче по друг начин се прави. Във всеки един такъв филиал има по три линейки, всяка от които е с 80-литров резервоар. Винаги трябва да бъде пълен резервоарът. Когато част от горивото е изразходвано, те, карайки насам болен за хоспитализация, зареждат”, обясни д-р Георги Гелев, директор на Центъра за спешна медицинска помощ - София.

Документи, с които Нова разполага, доказват, че това не е вярно. От справките, описващи движението на курсовете на линейките ясно е записано, че идват до София без друга работа - само, за да заредят.

Източници, пожелали анонимност, съобщават, че има случаи, когато се избира да се отиде на адрес на пациент, който предполага курс до София, за да може линейката да зареди или да се рискува друг адрес, с полупразен резервоар.

Обединяването на двата центъра обединява и бюджетите за ремонт. Това означава усвояване на около 1 700 000 лева.

От години поръчките за ремонти на линейки се изпълняват от „София ауто”. Един от основните критерии е най-ниска цена за труд. По договор нямат право на подизпълнител.

Практиката в официалните сервизи обикновено е свързана с приемане на автомобила от приемчик и неговото официално издаване с приемо-предавателен протокол.

От кадри, заснети със скрита камера, обаче се вижда, че шофьори на Бърза помощ пристигат в сервиза в „Малашевци”, който не е на „София ауто”, за да вземат линейките. Версията на „София ауто” за ставащото е, че подизпълнители се ползват само при договори със застрахователи.

Критерият цена на час е водещ при избора за ремонта на линейките. Настоящият изпълнител печели с цена от 10 лева и 20 стотинки, при редовна тарифа от близо 50 лева.

От фактура до „Бърза помощ” става ясно, че обикновена смяна на гумите e калкулирана за 4 часа. В договора обаче ясно е записано, че ремонтните дейности не трябва да надхвърлят регламентираните сервизни нормовремена. За демонтаж и монтаж на гуми е необходим малко повече от час.