Ш умно обявеното начало на разширението на южната дъга на околовръстния път в София замря скоропостижно, установи проверка на "Дневник". В отсечката от бул. "Симеоновско шосе" до бул. "България" не се строи. Работихме само три дни след първата копка и спряхме, признаха от изпълнителя - консорциум "Юг".
На 7 ноември премиерът Сергей Станишев, строителният министър Асен Гагаузов и кметът Бойко Борисов се събраха пред камерите и за да ударят кирката пред комплекса "Царско село", с което най-после трябваше да започне чаканото от двайсетина години разширение. Кметът Борисов дори поиска от изпълнителите, ако може, да предадат обекта предсрочно. Шефът на "Главболгарстрой" Симеон Пешов обеща, при условие че се разчистят преградите край пътя.
Именно съществуващите временни обекти са проблемът, потвърди очакваното развитие главният архитект Петър Диков. По думите му собствениците на съоръженията отказвали да ги премахнат и дори плашели адвокатите им да съдят общината за самоуправство.
Става въпрос за около десетина имота, върху които има изградени складове за строителни и дървени материали. Представители на общината три пъти са обхождали собствениците. Първия път ги помолили устно. След като не се разбрали, им връчили и писмени заповеди от кмета да освободят терена, но дори и славата на Борисов не ги стреснала. Наложило се и областният управител Тодор Модев да издава на свой ред заповед.
Общинската и държавната администрация продължават да чакат собствениците да разчистят терените, които би трябвало вече да са отчуждени. Надяваме се от следващата седмица да започнем строителство, казаха от консорциума. Дали ще стане така обаче, засега никой не може да каже.
От фонд "Републиканска пътна инфраструктура" отказаха коментар, защото изпълнителният директор Веселин Георгиев е в командировка в чужбина.
Отчужденията блокираха и предприетото през 2002 г. разширение на пътя. Трасето, което в момента се разширява, дори беше включено в програмата "Транзитни пътища ІІІ". Заради пречките беше променен и законът, който вече гласи, че при инфраструктурни обекти с национално значение обжалването на размера на обезщетенията не спира изграждането им.
Според юристи, ако отчуждението е направено, земята вече се води съответно държавна или общинска собственост и заповед на кмета или областния управител е достатъчна за премахването на постройките и съоръженията.
Въпреки това държавата и общината пак не могат да открият бърза законова процедура за такова действие.
Според договора с изпълнителя отсечката от бул. "България" до "Симеоновско шосе" трябва да бъде разширена за 20 месеца, което означава до края на юни 2008 г. Предвижда се сегашните две ленти с широчина 10-12 м след реконструкцията да са до 46 м. Така във всяка посока ще има по две платна за движение, локално и тротоар.
За да се избегне пресичането на бул. "Симеоновско шосе" и бул. "Черни връх", е предвидено изграждане на полудетелини. Сега движението на две от най-натоварените кръстовища на Околовръстното се регулира от светофари, но въпреки това стават задръствания и тежки катастрофи. След обновяването на шосето автомобилите ще могат да се движат със скорост 120 км в час вместо с 60.
През лятото за изпълнител на обекта беше избран консорциум "Обединение Юг" с лидер "Главболгарстрой - Инфраструктурно строителство" и подизпълнители "СК 13 - Пътстрой" и "Главболгарстрой". Те спечелиха с най-ниска оферта от близо 40 млн. лв. и обещанието половин година да работят без заплащане. За отчуждителните процедури правителството отпусна 12 млн. лв. от бюджета.
В момента на Околовръстното шосе на София се работи само около бизнес парка, където се изгражда мост, който ще свърже кв. "Младост" с местността Камбаните. Изпълнител е "Мостстрой". Изграждат се и пътният възел между Околовръстното и бул. "Александър Малинов", както и друга съпътстваща инфраструктура.
Според в. "Труд" във фонд "Републиканска пътна инфраструктура" са получили предложение от гръцкия корабен магнат Йоанис Кустас да разшири другия участък от южната дъга - от "Симеоновско шосе" до местността Камбаните, като финансират 50% от стойността, която се изчислява на 15 - 20 млн. лв. Става въпрос за 2.7 км. Причината за щедростта на гръцкия магнат била планираното строителство на мол в участъка от Бистрица до Симеоново.
Северната дъга на Околовръстното шосе, която е дълга около 33 км, е включена в концесията на магистрала "Тракия", чието бъдеще засега остава неясно.