„Коремът ми е огромен”, „Бих искала само да стегна малко ръцете...” или пък – „Ако можех само да сваля още мъничко около ханша.” Това са обичайните тревоги, сполитащи всяка уважаваща себе си жена, която малко или много държи на външния си вид.

А през лятото грижата за добрата ни физическа форма изведнъж добива първостепенна важност.

Всяка една раздяла с излишните килограми е в неразривна връзка не само с подходящ хранителен режим, но и с неизбежните към него физически упражнения. И често, в старанието си за бързи резултати, може да направим така, че вместо да изпишем вежди да избодем очи.

По правило, за да имаме някакъв видим ефект, натоварванията наистина трябва да са съществени. За несвикналия ни със спорт организъм обаче това често е свързано не само със стрес на физическо ниво, но и с неизменна болка в стави, мускули и сухожилия.

Получава се порочен кръг – болката ограничава възможността да дадем всичко, което се изисква от нас за постигане на резултати, но пък недостатъкът на движения води до още по-силно чувство на непълноценност, скованост, липса на увереност и самочувствие.

Да не говорим, че ставните проблеми в наши дни вече не се отнасят само за зрялата възраст.

Три причини, поради които жените по-често страдат от заболявания на ставите и затова е нужно повече внимание в тази посока.

- Високите токчета: Всяка дама изглежда грациозно и секси, когато се разхожда на високи токчета, но много дами може би не знаят, че това вреди на техните стави. Знаем, че походката се изменя с различната височина на токчетата, което от своя страна води до ограничено движение на крака от коляното.

- Бременност: По време на бременността настъпват големи промени в женския организъм, като основно засегнат е опорно-двигателният апарат. Едно от най-честите явления по време на бременността са болките в кръста, тъй като коремът нараства и натежава, допълнителното тегло подлага гръбнака и прешлените на майката на по-голямо натоварване.

- Хормонални особености: По време на менопауза при жените се ускорява загубата на костна тъкан, като това предразполага към по-висок риск от износване на костите и ставите. Костите стават по-крехки до степен, че могат да се счупят дори и при леко нараняване.

Как да предотвратим появата на болка в ставите?

- Не прекалявайте с натоварванията. Винаги преди да започнете с упражненията във фитнеса, отделете време за разтягане и загрявка. Те ще подготвят тялото ви за предстоящите натоварвания, които трябва да са съобразени с физическите ви възможности. В противен случай ставите ще се сдобият с микротравми, които могат да доведат до изтъняване на хрущяла.

- Избирайте щадящи спортове. Идеален за лятото е плуването. Ако обаче силата не ви е в него, може да се спрете на занимания с колело като спининг, например, или пък канго джъмпс - пружиниращите обувки, с които той се тренира, също щадят ставите, а резултатът е в пъти по-добър от този в скучната зала.

- Хранете се правилно. Не е нужно да изброяваме вредите от наднорменото тегло. Затова следете килограмите изкъсо и наблягайте на сезонни плодове и зеленчуци, а така също и на продукти, съдържащи калций, магнезий (риба и морски дарове, зеле, спанак, бобови, орехи, семки, грах, едрозърнест и пълнозърнест хляб, мляко) и пълен набор от витамини.