Още по темата

Качеството на съня е от огромно значение и за цялостното качество на живот. В наши дни дори незабележими на пръв поглед неща могат да имат голяма роля за добрия сън. Учени от Университета на Манчестър смятат, че цветът циан е сред решаващите фактори дали човек ще спи добре или не, съобщава БиБиСи.

Защо е полезно да спим до по-късно през уикенда

В ГАЛЕРИЯТА ВИЖТЕ 10 НЕЩА, КОИТО ДА ПРАВИТЕ ВСЯКА СУТРИН ЗА ПО-ЩАСТЛИВ ДЕН

Цветът циан е смесица между синьо и зелено с по-голям превес на синьото. Оказва се, че той има по-голямо влияние върху съня, отколкото се смяташе.

Цветът циан
Цветът циан

И преди учените знаят за връзката между цветовете и качеството на съня. Досега обаче се смяташе, че синята светлина има най-голямо влияние. Именно затова модерните смартфони и компютри предлагат т.нар. нощен режим, в който значително намаляват синия цвят в дисплеите си. Идеята е режимът да се ползва след като се стъмни, като успокоява очите и нервната система и улеснява заспиването.

5-минутен трик, с който ще заспите по-бързо

ВИЖТЕ 10 ЛЮБОПИТНИ ФАКТИ ЗА СЪНЯ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Новото проучване на учените, което е направено заедно с техни колеги от Базел, обаче обръща особено внимание на цвят циан. Оказва се, че той има пряко влияние върху хормона мелатонин, който е от основно значение за съня. Дори не е нужно човек да вижда видима промяна в цвета. Съвсем минимални промени в неговото "количество" влияят веднага на тялото.

Често цианът се използва с други цветове, за създаването на различни нюанси. Това е достатъчно, за да повлияе на наличието на мелатонин и съответно на качеството на съня.

Според учените това не е задължително лоша новина. Откритието може да бъде полезно за хората. Те предлагат различни версии и нюанси на циан, които да могат да се използват в интерфейси и дизайна според целите. Например ако целта е човек да може да издържи повече и да не му се доспива толкова лесно, да може да използва режим с повече циан, който да подпомага по-продължителна работа или запазване на повече бдителност по време на дежурство например. От друга страна, може да се използва и режим с минимално или нулево наличие на циан, който да подпомага по-лесното заспиване.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.