Полша въвежда високи субсидии за евтини електромобили
Opel Corsa-e   
Източник: Opel
4

П рез август 2019 г. в Полша е имало регистрирани 6672 електромобила, което е едва 0,2% от целия парк. Това е много под нивата за Централна и Източна Европа (при нас ситуацията е още по-плачевна). Въпреки това, или може би точно поради тази причина, полското правителство си постави амбициозни цели по отношение на е-мобилността, но с някои уловки.

Според политиците във Варшава, до 2030 г. в Полша трябва да има 600 000 електромобила. В момента в Словакия на 300 конвенционални автомобила се пада по един електрически, докато в Полша бройката е 500 с ДВГ спрямо една е-кола. В същото време в Германия на всеки 50-ти конвенционален автомобил има един електрически.

Статистиката на European Automobile Manufacturers Association (ACEA) показва, че има поне два примера в Европа, които са крайно противоречиви спрямо резултатите. Словения ще вдигне еко субсидията до 8000 евро (от и така сериозните 7500) от декември. Това се изразява в най-високото проникване на електромобили на пазарите в Централна и Източна Европа.

Противоположният пример е Румъния. В северната ни съседка се дава най-голямата еко субсидия: 10 000 евро. Въпреки това регистрациите на нови електромобили е едва 0,5%, което е достатъчно само за средното ниво в страните от нашия регион. У нас, както знаете, субсидия липсва, освен ако не говорим за държавна поръчка за различни институции, като дори и в този случай въпросните институции избягват еко колите.

В Полша (до момента) също нямаше субсидия, но това вече се промени. Правителството въведе субсидия в размер на 37 500 злоти (8600 евро), но за електромобили, чиято цена не надвишава 125 000 злоти (29 000 евро). Ако е-колата е по-скъпа от това, тя не получава субсидия. Другата уловка е, че фирмените коли, плъг-ин хибридите и електрическите автобуси са изключени от програмата.

Тази мярка може да има влияние, тъй като проучвания показват, че много от купувачите в Полша се въздържат от покупка, водени от финансови съображения. Ето защо органите искат да промотират автомобилите от категория М1. Цената на Opel Corsa-e в Полша е под 29 000 евро, а тази на Renault Zoe около 28 000 евро. Но в рамките няма да се вместят Nissan Leaf (36 500 евро) или бъдещият VW ID.3, да не говорим за по-големите и луксозни модели.

Макар и положителна стъпка, тя търпи повече критики, тъй като експертите изтъкват, че електрическа кола ще могат да си купят пак само по-заможните клиенти, тъй като такъв малък електрически автомобил подхожда по-добре като втори в семейството. Докато клиентите, които могат да си позволят само една кола, предпочитат по-голям семеен автомобил, който няма как да попадне под ценовата граница от 29 000 евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Audi налива 12 млрд. евро за електрификация до 2024 г.

ЕК вдига мерника на плъг-ин хибридите

Австриец иска да рециклира своя електромобил, но никой не се наема

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Стайко Стайков
Ексклузивно

Стайко Стайков остава на свобода

Преди 9 часа
<p>Борисов обясни защо се въоръжаваме</p>
Ексклузивно

Борисов обясни защо се въоръжаваме

Преди 11 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини