Сд д 15 години усилено копане най-дългият тунел в света бе завършен, след като огромната пробивна машина премина през скалите на швейцарските Алпи.
Миньорите от двете страни на прокопания проход се срещнаха и си стиснаха ръцете, показаха телевизионни кадри от мястото.
Тук, в сърцето на швейцарските Алпи, един от най-големите проекти на Стария континент се превърна в реалност, обяви гордо транспортният министър на страната Мориц Лойенбергер.
Високоскоростната 57-километрова жп отсечка, която ще бъде пусната в експлоатация през 2017 г., ще свърже Северна и Югоизточна Европа и ще спомогне за намаляването на трафика и замърсяването на въздуха и природата.
Това е третият пореден тунел, който се строи в живописния проход Сен Готар, но най-мащабния и с 3 км по-дълъг от жп отсечка, която свързва два японски острова и в момента държи рекорда.
9,5-метровата пробивна машина днес проби последните 1,5 метра скали, разбивайки древния мит за трудната проходимост на района.
Транспортният министър Мориц Лауенбергер нарече тунела бе наречен "впечатляващ и грандиозен паметник", който ще се превърне в истински символ.
На пробива присъстваха 200 официални лица, които влязоха на 30 км навътре, а събитието бе предавано на живо по швейцарската телевизия и наблюдавано от транспортните министри на страните членки на ЕС от срещата им в Люксембург.
Добрата новина е, че пътуващите от Милано до Цюрих скоро ще могат да взимат разстоянието за по-малко от три часа и ще продължават на север към Германия, съкращавайки пътя още с час.
По план в двете посоки на тунела "Готар" дневно ще преминават по около 300 влака с до 250 км/час.
7-милиардният проект обаче е обект и на силно обществено недоволство поради екологични съображения - природозащитни организации посочват опасността от замърсяване на Алпите заради засилването на трафика от съседните страни.
Швейцария обаче положи много усилия да убеди скептичните си евросъседи да подкрепят амбициозния трансалпийски жп проект.
На референдум през 1994 г. в страната швейцарците подкрепиха екопетиция да се спре движението на тежкотоварни автомобили през Алпите, вкл. пренасящи стоки в ЕС. Мнозинството предпочитат трафикът да се измести към железопътните линии.
През последните години и Австрия, Франция и Италия започнаха два подобни проекта за жп тунели в източните и западните Алпи, които по план трябва да надхвърлят 50 км на дължина до 2020 г.
Освен икономическите и екологични измерения, днес на фокус бяха човешките измерения - над 2000-те работници от дузина страни.
Тяхната отдаденост направи рекорда възможен, а осем от тях загинаха от началото на строежа преди 15 години.
Пробиха най-дългия жп тунел
След 15 години усилена работа огромната пробивна машина премина днес през скалите на швейцарските Алпи
15 октомври 2010, 17:54
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!