Още по темата

Една от основните теми, свързани с мюсюлманското поклонение хадж – чиято кулминация е на 31 август – е Кааба. Постройката, служеща за отправна точка за всяка молитва на мюсюлманите, често е наричана Ал Байт ал Харам или Свещената къща и заема основно място в исляма.

Кааба е свещена и преди това, а Черният камък, съхраняващ се във вътрешността на постройката, винаги е бил в източната част на Кааба. В исляма, по време на поклонението хадж и умра, поклонниците обикалят седем пъти около Кааба в ритуал, наречен тауаф, разказва Руслан Трад за Vesti.bg от Мека, Саудитска Арабия. 

По време на поклонението, поклонниците докосват Кааба и по-специално покривалото на сградата. С близо 2 милиона души по време на сезона за хадж и общо 7 милиона поклонници през цялата година, черното покривало трябва да се изработва от първокачествени материали, за да издържи на тежките атмосферни условия. Това прави задачата за изработката на покривалото от първостепенна значимост, а фабриките, участващи в процеса на изработка придобиват особено престижно име.

Кисуа, както се казва черното покривало на Кааба, е изпъстрено с цитати от Корана и е един от най-разпознаваемите религиозни символи. Дори онези, които не са запознати с исляма и неговите свещени места, могат да назоват името на Кааба и знаят, че сградата в центъра на най-свещената джамия Ал Масжид ал Харам в Мека, е покрита с черни платове.

Изработването на кисуа е въпрос на престиж в историята.

Историята твърди, че за първи път Кааба е била покрита по време на управлението на клана Джурхум, когато мястото го посещава владетелят на Химяр (в днешен Йемен), Туба. Кааба и покриването ѝ са символи още от преди времето на исляма и Пророка Мухаммад, като щом завладяват Мека през 630 година, мюсюлманите продължават традицията.

По времето халифите, дошли след Пророка, е било въпрос на чест да съхраняваш и изработваш кисуа. Например, халиф Муаия нареждал кисуа да бъде изработвана два пъти в годината. Абасидският халиф Ал Насир въвежда практиката, която е и до днес, да се изработва веднъж годишно. Невинаги кисуа е била в черен цвят – по времето на Пророка тя е била в бяло, при халиф Ал Маамун в червено и бяло, а при Ал Насир в зелено, преди да бъде решено да се изработва в черен цвят.

От времето на династията на Аюбидите, основната част на кисуа се изработва в Египет с материали от Судан, Индия, Сирия и Ирак. Съществувала е отделна длъжност – амир ал хадж – която включва и транспортацията на кисуа от Египет до Мека веднъж годишно. Традицията продължава до 1927 година, когато покривалото започва да се изработва предимно в Саудитска Арабия. Фабриката, която се намира в близост до Мека, е отворена преди 65 години, като дотогава платовете се вкарват през Сирия.

Изработването на кисуа включва няколко етапа.

Покривалото на Кааба се изработва от 47 парчета плат, всяко по 98 на 14 метра дълго. Общо 670 кг коприна са нужни за изработката, а под него има памучно покритие. Кисуа е съставена от четири части – за всяка стена на Кааба – и се налага постепенно, докато се свалят старите парчета.

Коприната се внася от Италия и се обработва в специални машини на 95 градуса. След това, материята се измива със студена и топла сапунена вода, за да се премахнат ненужните влакна и по този начин се постига специфична мекота. След това, коприната се потапя в специален разтвор за двадесет и два часа на различна температура, започваща от 30 градуса и стига до 90. Накрая, материята се измива с топла и студена вода, тъй като при обработката се използват периодично различни химикали.

В следващите етапи коприната се обработва през машини, за да се наложат кораничните цитати през отделните парчета плат. Накрая, преди да се провери издръжливостта на продукта, който ще бъде изложен на времето цяла година, се избродират ръчно цитати от Корана от сребърни и златни нишки, които правят вида на кисуа този, който знаем. Работата отнема месеци – от 8 до 10 месеца - за да постигне търсеният ефект, като хората, занимаващи се с това, имат години опит. Само една грешка и цялото парче плат трябва да се преправя наново.

Процесът се повтаря всяка година, за да може всеки сезон на поклонение хадж да бъде посрещнат с ново покривало кисуа.