И здателската група "Икономедиа" (Economedia.bg) оповести, че е проучвала възможностите за издаване на безплатен всекидневник у нас, но преустановява работата по проекта.
Решението им бе предшествано от публикувани в четвъртък на първите страници на "Труд" и "24 часа" закани на конкурентната "ВАЦ Медийна група България", че ще дублират изданието им със свое.
Създадената ситуация показва, че българският медиен пазар все още не се е развил до състояние, в което бизнесцелите се постигат само с пазарни средства и в условията на лоялна конкуренция, обясняват издателите на вестниците "Дневник" и "Капитал" и редица специализирани списания.
Както и досега, политиката на нашата медийна група ще бъде активно да разработва нови продукти и нови категории на пазара, както и да бъде коректна към своите партньори и конкуренти, се допълва в тяхното съобщение.
В днешните си броеве ВАЦ-овите всекидневници "Труд" и "24 часа" поместват идентично съобщение до медиите под заглавия "Иде ли смърт за свободния печат" и "За разликата между Вестника и безплатния вестник", а поводът е информация, че през есента в София ще започне да излиза безплатен всекидневник.
"От първия ден, в който подобно издание бъде пуснато на пазара, и ние ще сме представени с конкурентен продукт. Целта ни няма да е да се съревноваваме за пазарен дял, а да възпрепятстваме подобни издания. Веднага щом този "вестник" престане да излиза, и ние ще спрем нашето издание!", заканват се от медийната група.
Според тях издания от този вид не са в услуга на читателя - те не се стремят да го информират добре и компетентно, а на практика го заливат с псевдожурналистически публикации.
Изброени са и още аргументи против подобно начинание, например че:
"При тези продукти става въпрос само за рекламен бизнес, не за журналистика, а текстовете на журналистите деградират до пълнеж между рекламите.
Подобни "вестничета" унищожават сериозната журналистика. Само след 16 години демокрация и свобода на печата в България подобно "явление" представлява сериозна опасност.
Продукт от този вид отнема икономическата основа на сериозната журналистика и в този смисъл застрашава свободата на словото и печата", смятат от медийната група ВАЦ.
"Ние няма да допуснем това и ще се застъпим за истинската журналистика и ще защитим нашите продукти", заканват се от ВАЦ, които правят притурки на двата си големи всидневника, вестниците "Нощен Труд" и русенския "Утро", "168 часа" и други седмични вестници, както и списания с различна периодичност.
Преди броени дни в бизнеса с безплатни издания във Великобритания навлезе и медийният магнат Рупърт Мърдок, собственик на консервативния "Таймс" и на най-тиражния всекидневник на Острова - таблоида "Сън".
Неговата "Нюз интернешънъл" обяви, че пуска безплатен вечерен вестник, за да разбие монопола на "Ивнинг стандард" (ThisIsLondon.co.uk), който от края на 2004 г. предлага олекотения си вариант "Стандард лайт", разпространяван безплатно между 12 и 14 ч.
В Лондон има още два безплатни всекидневника - "Метро" (Metro.co.uk), който излиза от края на 1999 г. и се разпространява в градския транспорт в над 0,5 млн. тираж, и икономическият "Сити Ей Ем", появил се миналия септември.
В Испания безплатната преса може да се похвали с над 3 млн. читатели всеки ден при около 11,5 млн. тираж за останалите вестници. Безплатните издания във Франция също процъфтяват на фона на една от най-тежките кризи за традиционния печат.
Сред най-популярните там са "Метро", "Економи Матен", "Директ соар" и "20 минют", който се нарежда на четвърто място сред най-четените френски вестници - след "Екип", "Паризиен" и "Монд", разказва РФИ-България в рубриката си "Европейски акценти".
В редакцията на "20 минют" (20Minutes.fr) например работят 70 журналисти, но директорът му смята, че още е рано да се говори за пълна победа на безплатните издания, тъй като не са в състояние да осигуряват пълно покритие на събитията, докато в платените вестници работят по 250-300 журналисти и редакциите могат да си позволят разследвания.
В същото време 70% от читателите на безплатни издания споделят, че преди това въобще не са чели пресата. Материалите в безплатните издания са по-лесно смилаеми и по-повърхностни, а и оставят впечатлението за по-голяма независимост, смятат анализатори.
В София безплатни вестници са 4-страничният "Седмична поща", който съдържа реклами и малки обяви и се разпространява по пощенските кутии, и по-обемният "Сити маркет" (City-Market.bg).
Той може да се намери всеки петък в някои по-големи магазини, а негов еквивалент във Варна, Шумен и Добрич е в. "Реклама" (VestnikReklama.bg).
Сред безплатните списания от типа "пътеводител" най-популярни са и "Програмата" (Programata.bg), която поддържа също месечното "Freestyle" и регионални варианти, и "Една седмица в София", където като автори са привлечени писателите Тома Марков и Людмил Станев.
И те, както джобният месечен клубен гид "Go Intro" (Go.intro.bg) и подобното по формат "Канапе", са ориентирани към младежката аудитория. От известно време излиза и информационното "Week" (Седмица), което е инициатива на Jobs.bg.
Читатели припомнят, че ВАЦ издават и 8-странични безплатни притурки към двата си всекидневника във Варна, Пловдив, Бургас и други областни градове, където конкурират регионалния печат. Местните издания за София обаче престанаха да излизат.