П редставете си, че утре отивате на пазар и на част от сергиите вече не се плаща с левове, а с други пари. Ако искате да избирате без ограничения, ви трябват и двете валути. И с това проблемите не спират - знаете, че има разлики в стойността им, но не е ясно на какво точно се дължат, така че е трудно да прецените с коя валута е по-изгодно да работите. Объркващо, нали?
Точно в тази ситуация вече са поставени телевизиите, рекламодателите и рекламните агенции, след като над 10-годишният монопол на агенцията за измерване на гледаемостта на телевизиите ТNS TV Plan беше разбит.
Дръзналата да се превърне в реален конкурент на TNS "GFK Аудиънс рисърч България" (ГАРБ) във вторник представи първите си данни за телевизионните рейтинги. Макар и не драстични, разлики с изнасяните от TNS данни определено има.
Какво е различното
Данните на ГАРБ не внасят промени в класирането на телевизиите като цяло и запазват лидерската позиция по гледаемост на Би Ти Ви, за второто място се борят с различен успех БНТ и "Нова телевизия".
"Основната разлика между нашите данни и тези на TNS са, че ние отчитаме по-точно зрителските предпочитания към по-малките телевизии", казва изпълнителният директор на ГАРБ Мира Янова.
По думите й при изчисляването на пазарния дял (показателят, който обикновено телевизиите използват, за да се сравняват и саморекламират) в TNS игнорират по-малко гледаемите канали, което фаворизира националните ефирни телевизии.
Така според измерванията на ГАРБ за праймтайма на миналия понеделник пазарният дял на Би Ти Ви е бил 35.1%, докато по данни на TNS е 37.5%. Разлики от около 2% има и в пазарните дялове на останалите национални ефирни канали.
"Друга разлика, за която ни сигнализираха клиенти, е, че нашите данни показват по-високи нива на гледаемостта като цяло, защото просто измерваме всички телевизори в едно домакинство", казва Янова.
Според нея фактът, че и в данните на ГАРБ Би Ти Ви е категоричен водач, няма да разочарова клиентите на агенцията, "защото те не търсят данни, които да галят ухото, а реални".
"Накрая ще оцелее само един"
Слоганът на фаворита по гледаемост "Сървайвър" важи с пълна сила и за пазара на данни за телевизионната гледаемост. Ако има въпрос, по който ГАРБ и TNS са на едно мнение, то това е, че в България няма място за две системи за измерване на гледаемостта.
Такова е желанието и на рекламни агенции и рекламодатели, тъй като по данните за рейтингите се разпределят комуникационните бюджети.
В дългосрочен план ще остане само една пийпълметрична система и това ще е нашата - заканват се и двете агенции. ГАРБ разчитат на това, че вече са спечелили за клиенти 10 телевизии, сред които националните БНТ и "Нова", както и ТВ 7 и каналите от групата "Диема".
"Рекламните агенции нямат избор, те трябва да разполагат с данните и от двете системи. Имаме запитвания и от страна на големи рекламодатели, които искат да работят с нас", обясни Янова.
TNS пък имат тригодишен договор с Би Ти Ви - водач и по рекламни приходи през последните години.
Би Ти Ви - клиент на ГАРБ?
Сред основните обвинения, отправяни към TNS, са, че агенцията - доскорошен монополист, обслужва интересите на Би Ти Ви. Въпреки често демонстрираните отлични отношения между двете компании обаче Янова не изключва възможността Би Ти Ви също да предпочете ръководената от нея агенция.
Водим преговори с Вики Политова, заяви Янова. От медията обаче отрекоха. "Нямаме причина да развалим отношенията си с една одитирана система, каквато е тази на TNS", коментира за "Дневник" генералният директор на Би Ти Ви Вики Политова. Освен това според нея чрез преминаването към нов доставчик на данни се губи възможността за сравнение на сегашната гледаемост с минали периоди.
Политова категорично изключи възможността Би Ти Ви да работи едновременно с два доставчика, каквато е ситуацията с "Нова" в момента, и подчерта, че медията ще работи за оставането на пазара само на един доставчик.
"Нужни са обаче няколко години и проверки, за да се установи чия система е по-добра", завърши тя.