З аконовите ограничения за дарения на политически сили се заобикалят, като едни и същи лица дават пари чрез различни фирми.
Този е един от примерите в доклада на асоциацията "Прозрачност без граници" за това, че преди избори и изобщо при финансирането си партиите и коалициите се възползват от вратички в закона.
Анализът, представен във вторник, е направен по повод президентската кампания миналата година. Приемането на дарения с вносни бележки от юридически лица с нестопанска цел или от здравноосигурителни фондове, както и от свързани лица са други показатели, по които организацията съди, че разпоредбите се заобикалят.
"Прозрачност без граници" констатира, че финансирането на проявите на кандидат-президентите е било сравнително непрозрачно, при това според асоциацията в България липсва стандарт за яснота на средствата за агитация.
От данните в изследване на "Маркет линкс" и от своя интернет анкета през октомври и ноември 2006 г. организацията заключва, че според обществото финансирането на кампаниите е на тъмно. Индексът на обществените възприятия е 1.87, като 0 е пълна липса на прозрачност.
За разлика от избирателите партиите са на мнение, че финансирането им е прозрачно - индексът при тях е 7. Най-скептични са бизнесът и медиите - индексът при тях е едва около 0.5.
Показателите за възприятията на обществото са засечени с предоставените в Сметната палата отчети за средствата на кандидатпрезидентските двойки. Предвид е взет и отказът на повечето от участниците във вота да предоставят на асоциацията достъп до финансовата документация.
На тази база е заключението, че индексът за прозрачност при финансиране на кампанията за държавен глава е 3.95.
За сравнение - при парламентарните избори, където обаче играчите бяха много повече и с това се увеличават възможностите за нарушения, този индекс е 2.07, като стойност под 3 е сигнал за сериозно обществено недоверие за нивото на прозрачност.
Данните са отчетлив израз на сивата зона между бизнеса и партиите, коментира при представянето на доклада социологът Антоний Гълъбов. По думите му сериозните предизборни кампании вече надхвърлят законовите ограничения от 2 млн. лв. и трябва да се помисли за нов таван.
Необходимо е и да се намерят нови механизми за прозрачност, както и да се увеличат правомощията на Сметната палата и тя от обикновен регистратор да стане реален одитор, смята той.
Няма възможност за обстойна проверка на финансовите отчети на партиите от Сметната палата в заложения в закона 6-месечен срок. Това каза във вторник членът на палатата Хюсеин Чауш на дискусия за прозрачното финансиране на предизборните кампании.
По думите му одитната институция среща проблеми при удостоверяването на информацията, подавана от партийните централи, за регионалните им структури и така Сметната палата трудно обхваща организациите по места.
Не било възможно и да се установи дали е спазено изискването партиите да не получават пари от кандидати за обществени поръчки, тъй като в регистъра за тези поръчки били записани само спечелилите, но не и кандидатите.
Чауш отново припомни, че Сметната палата няма възможност да проверява изразходваните в кампаниите средства, а може да направи засечка на декларираните финанси за агитация едва при проверка на цялостните отчети за парите на централите. Такова е положението и за изборите за евродепутати, отбеляза той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!