Тя нарече тази приватизационна сделка "изключително успешна", увери, че държавният интерес е максимално защитен, и добави, че до края на октомври сделката ще приключи, предаде БНР.
Тази приватизационна сделка няма да доведе до повишаване цените на електроенергията за битовите абонати, уверяват от кабинета.
За купувач на пакет "Западна България" (София, София-област и Плевен) е определена чешката компания "CEZ", за пакет "Югоизточна България" (Пловдив и Стара Загора) - австрийската "EVN", а за пакет "Североизточна България" (Варна и Горна Оряховица) - германската "ЕОN".
Постигнатите резултати поставят страната ни на челно място в Източна Европа по показател "цена за абонат при приватизация" с 230 евро/абонат при 200 евро/абонат за Чехия, 100-150 евро/абонат за Румъния и 80 евро/абонат за Украйна, хвалят се от Министерството на енергетиката и енергийните ресурси (МЕЕР).
Тъй като приватизационната процедура предвижда при бъдеща продажба на миноритарния държавен дял от 33% цената за акция да бъде равна на или по-висока от постигнатата при продажба на мажоритарния пакет, с тази сделка държавата си гарантира приходи от 1,033 млн. евро за 100% от капитала на ЕРП-тата, поясняват още от ведомството.
Според енергийния министър Милко Ковачев тя е доказателство, че България има конкурентна енергетика, а интересите на потребителите в тази сделка са защитени цялостно.
Вицепремиерът Шулева поясни, че държавата е защитила максимално интересите си чрез банковите гаранции, които купувачите трябва да дадат и които държавата ще усвоява, ако те не изпълнят поетите ангажименти от приватизационните договори.
Договорено е също през предстоящите три години да съществува забрана за прехвърляне на акциите от ЕРП-тата.
Предвижда се и защита при опити за увеличаване на капитала, за да не се размие държавното участие, пояснява БНР.
Схемата за класиране на кандидат-купувачите на отделните пулове е подчинена на разбирането да се привлекат не само утвърдени стратегически инвеститори, но и максимални приходи за държавата при продажбата на трите пакета, поясняват от пресслужбата на кабинета.
Досега ако един кандидат бе класиран на първо място за два пула, той имаше право да избира кой пул да купи, което създава възможност за договорки между отделните купувачи, от които държавата със сигурност не печели.
При новия подход пула печели този кандидат, който предлага цена с най-голяма разлика от тази на следващия в класирането.
В конкретния случай разликата между стария и новия подход е 50 млн. евро в полза на държавата.