Още по темата

През тази година се провежда 15-ото издание на Годишните награди за отговорен бизнес. Това е най-утвърденият и престижен конкурс за корпоративна социална отговорност в България. Целта на инициативата е да отличи и популяризира приноса на отговорния бизнес към обществото чрез подкрепа за области като образование, екология, развитие на служителите и много други, а също така и да насърчи останалите фирми да разгърнат активна социална политика. Иравaн Хира e председател на Българския форум на бизнес лидерите, организацията, която дава Годишните награди за отговорен бизнес в България. Той също така е генерален директор на „Хюлет Пакард Ентърпрайз“ за страната.

Кои са номинираните в отделните категории на Годишните награди за отговорен бизнес 2017?

Най-престижният национален конкурс за корпоративна социална отговорност, който ние от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ) провеждаме за 15-а поредна година, предизвика огромен интерес – подадени бяха 112 проекта на 71 компании. Това е рекорд в цялата история на инициативата. С радост отбелязваме, че нараства както броят на участващите организации, така и броят на номинациите в отделните категории, като в някои от тях имаме двойно увеличение в сравнение с миналата година. Това от една страна е знак за доверие към Форума като инициатор и организатор на конкурса, а от друга ясно показва, че все повече компании инвестират в социални каузи и решават да популяризират своите дългосрочни ангажименти към околната среда, служителите, образованието, отделни групи от хора или цялото общество. Ние в БФБЛ ги поощряваме да го направят, защото вярваме, че техните усилия е добре да получат заслужено внимание, и, което също е много важно, защото сме убедени, че добрите им практики могат да бъдат източник на идеи и добри практики за други представители на бизнеса, които също биха инвестирали в устойчиви проекти и инициативи за промяна на средата. Целта на Наградите е именно отговорното поведение да стане модел за подражание и мерило за успех и в България. 

Как се променя профилът на участниците през годините?

За разлика от старта на конкурса преди 15 години днес в състезанието участват не само местни представителства на утвърдени международни компании, а и по-малки, нови и изцяло български компании. Представени са почти всички сектори от икономиката. Нещо повече, за Наградите за отговорен бизнес кандидатстват както членове на БФБЛ, така и компании, които не членуват във Форума, тоест картината на социалните инициативи на бизнеса е напълно представителна. Сравнението на номинациите преди и сега показва, че еднократните жестове на филантропия, каквито бяха повечето проекти в самото начало, постепенно се заменят от стратегически, обмислени и дългосрочни политики в подкрепа на определени обществени каузи, като много често инициативите се зараждат на местно ниво и се осъществяват в значителна степен в сътрудничество с партньори от неправителствения сектор със съответната експертиза и с личния принос на служителите. 

Кой определя финалистите и по какви критерии става техният избор?

Финалистите се определят от авторитетното жури на Наградите, което и тази година се състои от уважавани специалисти от всички области – имаме както представители на ресорните министерства, така и на неправителствения сектор (УНИЦЕФ, Български дарителски форум, WWF, фондация BCause), на асоциациите на бизнеса (БТПП, АИКБ, БСК), БАН, медии. Критериите са няколко – конкретна полза за обществото, работа в партньорство с други организации, ангажираност на служителите в осъществяването на проекта, продължителност и последователност на инициативата, новаторство и обществено признание. Финансовите параметри на проектите неслучайно не са критерий, дори не изискваме от компаниите да ги уточняват, защото голямо въздействие може да се постигне не само със значителен ресурс, а и по много други начини, включително с доброволчество, новаторска идея и постоянство. Оценките на отделните членове на журито се сумират, за да оформят крайния резултат.

Изключение прави специалната награда „Engage”, защото победителят се определя от Международния форум на бизнес лидерите във Великобритания. За нея се борят всички номинирани проекти, а критерий е приносът на служителите към общественозначима корпоративна инициатива или към цялостната социална политика на компанията.

Кога ще бъдат обявени победителите в тазгодишното издание на Наградите за отговорен бизнес?

Гостите на официалната церемония по награждаването на 26 февруари 2018 г. ще са първите, които ще научат кои са компаниите и проектите, класирани на първо, второ и трето място. След това пълен списък с победителите ще бъде публикуван и на уебсайта на БФБЛ www.bblf.bg.

Разбира се, конкурсът ще отличи най-добрите социалноотговорни проекти, но публиката ще види не само победителите, а всички номинации в отделните категории. Стремежът ни е действително да подпомогнем обмяната на иновативни, работещи идеи за промяна, като за целта малко след церемонията по-детайлни резюмета на инициативите ще бъдат публикувани на специалната платформа на уебсайта на БФБЛ, където са и всички номинации от предходните издания на конкурса.

Кои са най-оспорваните категории тази година?

Както всяка година, най-голяма е конкуренцията в категорията „Инвеститор в обществото“, където кандидатите са 35, следвана от категорията „Инвеститор в знанието“ с 20 инициативи. 18, двойно повече в сравнение с миналата година, са номинациите в „Маркетинг, свързан с кауза“ – категорията отличава компании, които промотират своя продукт или услуга, като декларират подкрепата си за определена социална кауза. 18 инициативи се борят и за отличието „Инвеститор в човешкия капитал и условията на труд“.

Отново много интересно е и състезанието в „Инвеститор в околната среда“ – на финалистите в тази категория БФБЛ предоставя допълнителната възможност да премерят сили на европейско ниво, като участват и в Европейските бизнес награди за околна среда, на които Форумът е координатор за България.

Защо е важно да се поощрява правенето на отговорен бизнес в България?

По света частният сектор е двигател не само на развитието на икономиката, но има и важна обществена роля за преодоляването на редица социални и екологични предизвикателства. Така е и у нас, където за все повече компании успехът се измерва не само с приходи, а и с приноса им към устойчивото развитие на обществото. Стремежът ни е да отличим и насърчим именно такива примери за дългосрочен ангажимент в полза на различни социални каузи. Вярваме, че те са добрата новина и искаме тя да достигне до възможно най-много хора.

Кога за бизнеса на една компания може да се каже, че е отговорен към обществото?

Отговорността на бизнеса не се изчерпва със спазване на законодателството или отделна проява на филантропия – за да е конкурентна и успешна, всяка компания е необходимо да изработи и следва дългосрочни политики в икономическата, екологичната и социалната сфера. Може би отговорът е в постигането на баланс между задължението на компаниите да генерират приходи и ангажимента им да инвестират в създаването на трайни връзки с обществото, местните общности, служителите си, природата.

Как правенето на отговорен бизнес допринася за подобряване на стандарта на живот на хората и общия растеж на икономиката?

Като организация, посветена на популяризирането на ценностите на бизнес етиката, БФБЛ вече 20 години се стреми да насърчи отговорното поведение на компаниите, ангажимента им да спазват законите, да се отнасят отговорно към своя персонал, партньори, клиенти, към околната среда, да допринасят за положителните промени в обществото. Днес към лидерите във всеки сектор, включително в икономиката, има повишени очаквания да са основна движеща сила в решаването на по-широки социални предизвикателства. Освен това бизнесът всекидневно доказва, че има работещ подход – може да идентифицира проблемите и да предлага работещи решения, които да бъдат възприети от останалите заинтересовани страни.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.