Железничарите започват национална безсрочна ефективна стачка от 11 март, реши общото събрание на стачните комитети към КНСБ и КТ "Подкрепа".
За 10 март бяха насрочени едночасови ефективни предупредителни действия.
Според решение на Националния институт за помирение и арбитраж при обявяване на ефективна стачка железниците няма да работят от 8 до 16 ч.
Ще се движат около половината от влаковете.
Напрежението ескалира заради плановете за съкращения в Холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), заради отпускането на заем от Световната банка.
До 2014 г. в НКЖИ трябва да бъдат съкратени 2944 човека, а в БДЖ - 2800 човека, или общо 5744 да отидат на улицата, казаха председателите на железничарските синдикати към КНСБ и КТ "Подкрепа" Петър Бунев и Розен Зарков.
По думите на президента на КНСБ Пламен Димитров в резултат на преговорите на синдикатите със Световната банка синдикалистите са успели да намалят от 7800 на 5744 планираните съкращения, като са признати направените през 2009 и 2010 г. в НКЖИ.
Синдикатите настояват оздравяването на компанията да бъде чрез естествено оптимизиране на персонала - пенсиониране, текучество, а не съкращения. Те настояват за план за повече приходи, вместо съкращаване на разходите чрез орязване на персонала.
Сред мотивите за стачката са и лошите условия на труд, неизплатените ваучери за храна от 1 юли 2010 г., неосъществени социални плащания.
От КНСБ и КТ "Подкрепа" заявиха, че стачката не е самоцел и са
готови още от утре да продължат преговорите с правителството,
като ще настояват да бъдат гарантирани инвестициите в железниците.
Те обясниха, че в програмата за оздравяване са заложени много песимистични прогнози - в момента се осъществяват 10% повече превози и товари от заложеното, каза Бунев.
Според синдикатите песимистичните прогнози, както и неадекватните управленски решения, обуславят необходимостта от такива съкращения.
Бунев припомни, че това е вторият заем от Световната банка след този от 1997 г. Според него от тогавашния заем е постигнато единствено намаление на персонала от 50 хил. на 27 хил. души в момента, без никакво модернизиране на системата.
Заемът от Световната банка поставя много тежки условия, каза Розен Зарков. Той допълни, че може да се стигне до закриване на влакове и линии, нещо, което нито една европейска страна не допуска.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!