Н едостигът на асфалт забавя ремонти на пътищата в много американски общини и пътуването с автомобил по хиляди километри магистрали е все "по-разтърсващо", отбелязва Асошиейтед прес.
Асфалтът става дефицитна стока, защото петролните рафинерии модернизират оборудването си с цел да увеличат максимално производството на дизел и бензин, които дават големи печалби.
Поскъпването на петрола стимулира допълнително преоборудването на рафинериите.
Намалява и производството на нефтохимически продукти, които се смесват с асфалта, за да увеличат издържливостта му.
През 2008 г. са отменени ремонтите на десетки пътища, а през 2009 г. броят им вероятно ще се увеличи. Поддръжката на шосейната мрежа поскъпна значително, след като от началото на 2008 г. цената на асфалта почти се утрои.
Поскъпването на компонентите на асфалтовата смес е предизвикателство за щатите, окръзите и градовете, които са изправени пред необходимостта да ремонтират мостове, магистрали, шосета и други инфраструктурни обекти, тъй като вече срещат затрудненията, предизвикани от намаляването на приходите, спада на продажбите на недвижими имоти и данъците върху тях, високите цени на горивата и суровините.
От един барел петрол по-рано в асфалт се преработваха около 40%, а сега това съотношение е около 10%, казва Джим Макминими от департамента по транспорта на щата Юта.
Някои щати търсят отговор на проблема в намаляване на дебелината на асфалтовия слой, а други променят изискванията за химичните качества на използвания асфалт. Тези методи обаче намаляват здравината на пътната настилка.
Поскъпването на асфалта има поне една добра последица - бетонът, който дълго време бе по-скъп от асфалта, става привлекателен за пътните инженери и много общини се връщат към използването му.