М инистърът на транспорта Петър Мутафчиев и министърът на екологията Джевдет Чакъров подписаха в Брюксел оперативните програми "Транспорт" и "Околна среда". От ЕК те бяха подписани от еврокомисаря за регионалната политика Данута Хюбнер.
Средствата по двете оперативни програми са близо 4 млрд. евро, което е над 40% от бюджетите на 7-те оперативни програми за България, подчерта Хюбнер след подписването.
Тези програми са важни не само заради бюджета, но и защото биха могли да подпомогнат растежа на България след присъединяването й към ЕС, каза още тя.
В областта на транспорта България залага на неговото устойчиво развитие и инвестициите ще бъдат насочени към това страната да бъде много по-добре свързана с европейската икономика, допълни еврокомисарят.
"Оперативната програма "Околна среда" е важна по две причини. Първо, защото България е красива страна и, за да се развива успешно туризмът, е необходимо тя да остане такава", посочи Хюбнер.
Опазването на околната среда обаче е и инвестиция в опазването на качеството на живот на хората, подчерта тя.
По думите й голямото предизвикателство за България едва сега започва и то е как ще бъдат изпълнявани подписаните днес програми.
Общо за страната ни за периода 2077-2013 г. по различните европейски фондове се предвиждат 9,5 млрд. евро, припомня БТА.
Оперативна програма "Транспорт" е с най-голям бюджет от над 2 млрд. евро, подчерта транспортният министър Петър Мутафчиев.
"Програмата е фокусирана върху няколко стратегически приоритета, които ще допринесат за интегрирането на националната транспортна мрежа в тази на ЕС. Постигането им ще има основен принос за устойчивия и балансиран икономически растеж на страната в средносрочен и дългосрочен план", подчерта още Мутафчиев.
Основната цел на оперативна програма "Транспорт" е развитието на устойчива транспортна система. Тя предвижда да бъдат изпълнени 15 приоритетни проекта по четири основни оси.
С първостепенно значение е развитието на железопътната инфраструктура по трансевропейските и основни национални транспортни оси.
Предвидените за нея инвестиции са 580 млн. евро. Приоритетен от жп-проектите е модернизацията на железопътната линия Видин-София с бюджет от 320 млн. евро, уточни Мутафчиев.
Втората приоритетна ос е развитието на пътната инфраструктура, като предвидените за нея средства са най-много - 990 млн. евро. С най-голям проект по нея е автомагистрала "Струма" - с бюджет от 600 млн. евро.
За изпълнението на третата ос - подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари (възможностите за прехвърляне от един вид транспорт на друг с минимални усилия - бел. ред), са предвидени 211 млн. евро.
Дейностите по нея се финансират от Европейския фонд за регионално развитие.
Със 157 млн. евро ще подобряваме условията за корабоплаване по морските и вътрешните водни пътища, информира Мутафчиев.
Министър Джевдет Чакъров подчерта, че основни приоритети на програмата за околна среда са подобряването и развитието на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води в населените места с над 2000 жители, подобряването и развитието на инфраструктурата за третиране на отпадъци, опазването и възстановяването на биологичното разнообразие и техническата помощ.
До 70% от средствата на програмата са за водния сектор, до 20% - за отпадъци, за биологично разнообразие - около 6%, и останалите - за техническа помощ.
"В момента 25 са регионалните действащи депа за отпадъци. Девет са почти приключени и 21 депа трябва да се построят до 2009 година. Имаме изградени вече 70 пречиствателни станции за отпадни води", каза още Чакъров.
Министерството на околната среда и водите има проектна готовност за усвояването на 300 млн. евро в момента по различни екологични проекти. До края на 2008 г. ще бъдат подписани проекти за усвояването на 500 млн. евро, информира още министърът на околната среда.