П олет MH370 на “Малайзия Еърлайнс” излетя от международното летище Куала Лумпур в 00:41 ч. на 8 март 2014 г. Превозвайки предимно китайски пътници, дестинацията на “Боинг 777” беше Пекин. 38 минути след излитането самолетът престана да комуникира с Ръководството на въздушното движение. MH370 беше проследен още час от военен радар, докато летеше над Андаманско море в Индийския океан. След това изчезна безследно, разказва Sky History UK.  

Търсенето на MH370 е обявено за най-скъпото в историята на авиацията. Продължаващо три години, по време на търсенето следователите са проверили 120 000 km2 от Индийския океан. Претърсването било прекратено през 2017 г., тъй като следователите не намерили нищо. Частно търсене било стартирано на следващата година от Ocean Infinity. Отново не била открита следа от изчезналия самолет. Ocean Infinity се надявала да възобнови търсенето си през 2023 или 2024 г., в очакване на одобрение от малайзийското правителство.  

Официалното обяснение за изчезването на MH370 е, че се е разбил в южната част на Индийския океан. Както беше съобщено от BBC, на пресконференция през 2014 г. министър-председателят на Малайзия Наджиб Разак обяви, че Inmarsat (компания за сателитни данни) и отделът за разследване на въздушни произшествия на Обединеното кралство “са заключили, че MH370 е летял по южния коридор и че последната му позиция е била в средата на Индийския океан.” 

“Това е отдалечено място, далеч от всякакви възможни места за кацане. Ето защо с дълбока тъга и съжаление трябва да ви информирам, че според тези нови данни полет MH370 е завършил в южната част на Индийския океан“, коментира той.  

След изчезването на самолета са били представени много теории. Те варират от правдоподобни, като отвличане или пожар в пилотската кабина, до необичайни, като отвличане от извънземни или засмукване на самолета в черна дупка. 

Отломки, които били идентифицирани като принадлежащи на MH370,  са били изхвърлени на бреговете на острови в западната част на Индийския океан през 2015 г. и 2016 г., което е сложило край на някои от по-необичайните слухове, но докато не бъдат открити останките на самолета и неговите черни кутии не бъдат възстановени, истинската причина за изчезването му ще продължи да подхранва спекулациите. 

В статията ще разгледаме някои от теориите, които са представени след изчезването на самолета през 2014 г. 

Отвличането е било предложено като възможна причина почти веднага след изчезването на самолета. Били са идентифицирани повече от 600 писти, където похитителите биха могли да приземят самолета. Въпреки това, както потвърждава премиерът Наджиб Разак, крайната позиция на самолета е била твърде далеч от местата за кацане, за да може това да е възможно обяснение. Когато части от полет MH370 започнали да се появяват една година след изчезването на самолета, идеята, че той е бил отвлечен и отлетял на неизвестно място, станала много малко вероятна. 

Най-популярните теории за отвличане са: 

  •  Тероризъм 

Спекулациите, че самолетът е бил превзет от терористи, са били подхранвани от твърдения в социалните медии. Междувременно руските медии са разпространили идеята, че терористи са откарали самолета в Афганистан и държат пътниците и екипажа му за заложници. 

  • Северна Корея  

Слух в социалните медии предполага, че самолетът е бил отвлечен и отлетял за Северна Корея, както се е случило с Korean Airlines YS-11 през 1969 г. Слухът нямал голяма достоверност, тъй като Китай е един от малкото съюзници на Северна Корея, което прави отвличането на нейни граждани не само крайно неправдоподобно, но и опасно за режим, който разчита толкова силно на своя съсед. 

  • Диего Гарсия  

Теоретиците на конспирацията са започнали да разпространяват идеята, че самолетът е бил отвлечен от Съединените щати и откаран до американската военна база на остров Диего Гарсия в Британската територия в Индийския океан. Американските власти категорично са отрекли да са замесени в изчезването на самолета и са посочили, че отломките, които започнали да се появяват през 2015 г. като доказателство. 

  • Теория за мобилен телефон “фантом” 

Няколко роднини и приятели на пътници на борда на полет MH370 казват, че все още могат да чуят звъненето на телефона, когато се опитват да се свържат с пътниците след изчезването на самолета. Това е накарало хората да твърдят, че тъй като пътниците все още имат работещи телефони, те трябва да са живи и да бъдат държани някъде като заложници. Тази теория била развенчана от анализатора Джеф Каган, който обяснил, че звъненето все още може да се чуе, след като телефонът е бил унищожен, докато мрежата търси връзка. 

Освен различните теории за отвличане, са били представени и други обяснения, а именно:   

  • Самоубийство на пилот 

Според книгата на експерта по авиация Юън Уилсън „Лека нощ, Малайзия 370: Истината зад загубата на полет 370“, Захари Шах, пилотът на самолета може да се е самоубил. 

Теорията е придобила популярност, когато се установява, че Шах не е правил социални или професионални планове след 8 март. Освен това, полет MH370 направил три завоя от планираната си траектория, която преминала на остров Пенанг, където е роден Шах, което кара бившия пилот на “Бритиш Еъруейс” Саймън Харди да предположи, че Шах хвърля последен поглед към острова, на който е роден, преди да унищожи самолета. Семейството на Шах категорично отрича, че самолетът е изчезнал в резултат на самоубийство на пилота.  

  • Самолетът е бил свален  

Освен това се предполага, че самолетът е бил свален. Повечето хора, които вярват в това, хвърлят вината върху Съединените щати.   

  • Пожар  

Малко по-правдоподобна теория е, че пожар в пилотската кабина, в товарното отделение или на друго място в превозното средство, е свалил самолета. В подкрепа на това твърдение са били дадени примери за предишни пожари, като този, който погълнал полет 667 на EgyptAir, унищожавайки “Боинг 777”, докато бил на земята, и полет 2120 на "Нигерия Еъруейс”, който се запалил малко след излитане. 

  • Кибератака  

Сали Лейвсли, бивш научен съветник на британското правителство, предположил, че самолетът може да е бил свален от кибератака. "Боинг” бързо отхвърлили теорията, заявявайки, че са уверени в своите мерки за сигурност на полетната системата, която е малко вероятно хакер да преодолее.  

  • “Диви” теории  

Всеки път, когато се случи трагедия, някои хора посягат към най-странните и "диви" теории, за които могат да се сетят. MH370 не беше изключение, като предложенията варирали от това самолетът да бъде засмукан в друга вселена от черна дупка,  до това да бъде отвлечен от извънземни. Както обикновено, няма доказателства в подкрепа на тези теории. 

Докато останките на MH370 не бъдат открити, ще продължат спекулациите относно истинската причина, поради която той и 227-те пътници и 12-членен екипаж на борда са изчезнали през 2014 г.  

MH370: Търсенето продължава 

През всичките тези години след изчезването на MH370, катастрофата остава един от най-объркващите пъзели в историята на авиацията. Ето най-новото в продължаващото търсене на отговори. 

Разкритието на радиотехнологиите 

През август 2023 г. се появиха заглавия с публикуването на нов доклад за това как определен вид технология може да се използва, за да се определи къде е паднал самолетът. Обхващайки 232 страници, доста непретенциозното заглавие на документа – MH370 Flight Path Analysis Case Study – опровергава дразнещите разкрития в него. 

Изследователите Ричард Годфри, Ханес Кутзее и Саймън Маскел са използвали “Радар за разпространение на сигнали” (WSPR), част от софтуера, използван от любителски радиостанции за изпращане и получаване на сигнали. 

Когато самолетите прелитат през тези сигнали, те причиняват смущения, които се записват в цифрова база данни. Според думите на доклада, WSPR може да се използва като „пасивна радарна система за откриване и проследяване на самолети, където WSPR връзките между радиопредаватели и приемници се подравняват с позицията на самолета.“ 

Изследователите са анализирали 125 смущения, за да проследят траекторията на полета на MH370, след като се е отклонил от курса. Това било комбинирано с данни от сателитите на "Боинг” и “Инмарсат”, както и анализ на дрейфа на откритите досега отломки, за да се предостави „изчерпателна картина на последните часове на полет MH370“. Изследователите са успели да посочат район на океана на около 1560 километра западно от Пърт, Австралия, като вероятното място, където самолетът се е разбил след изчерпване на горивото. 

Досега само част от тази област е претърсена, което означава, че наистина може да се открият неуловимите останки от обречения полет. 

Доказателство за масово убийство? 

Ричард Годфри, пенсиониран аерокосмически инженер отбеляза, че данните от смущенията на радиосигнала са разкрили нещо странно за траекторията на полета на MH370. 

Вместо да лети по прав курс към отдалечения южен Индийски океан, самолетът влиза в режим на задържане за 20 минути, летейки в кръг по неизвестни причини, точно до брега на Суматра. Годфри предполага, че това може да е било, защото пилотът е общувал с някого или просто е решавал накъде да продължи. 

И в двата случая това подклажда спекулациите, че унищожаването на MH370 е умишлено действие от страна на пилота Захари Шах. Нещо повече, Годфри казва, че маркировките върху едно от малкото парчета отломки, които трябва да бъдат извадени, показват, че колесникът на самолета е бил удължен. 

Според доклад, написан в съавторство с Годфри, „комбинацията от високоскоростния удар, предназначен да разбие самолета, и удължения колесник, показват ясно намерение да се скрият доказателствата за катастрофата.” 

Тайните на ракообразните 

Освен публикуването на доклада на WSPR, през 2023 г. е бил отбелязан още един възможен пробив под формата на статия в научното списание AGU Advances. Той описва как основна улика за съдбата на MH370 може да бъде заключена в един малко вероятен източник: морски раковини.  

“Флаперонът беше покрит с раковини и веднага щом го видях, започнах да изпращам имейли до следователите, защото знаех, че геохимията на черупките им може да даде улики за местоположението на катастрофата“, коментира един от съавторите на статията, д-р Грегъри Хърбър. 

Тъй като съставът на слоевете черупки на ракообразните миди се определя от условията на океана, изследователите теоретично са в състояние да начертаят моделите на самолетни отломки, върху които растат миди. 

„Доказахме, че този метод може да се приложи към ракообразно, което се е колонизирало върху отломките малко след катастрофата, за да се реконструира пълна пътека на дрейфа обратно до мястото на катастрофата“, казва д-р Хърбърт. 

Проблемът е, че най-старите и най-големи морски раковини, прикрепени към отломките, са необходими за пълно картографиране, а те не са били пуснати за анализ към момента на писане на статията. 

Ще се възобнови ли търсенето? 

Ocean Infinity, компанията за морска роботика, която вече е предприела търсене на MH370, е изразила желанието си да се върне в Индийския океан и да поднови търсенето. Компанията казва, че разполага с нови, най-съвременни кораби, които са готови да се върнат към случая. Но според главния изпълнителен директор на Ocean Infinity все още не е получила подкрепа от малайзийското правителство поради липса на „надеждни нови доказателства“. 

През ноември 2023 г. повече от 40 китайски роднини на пътници, за които се предполага, че са загинали по време на полета са написали отворено писмо до малайзийското правителство, като са поискали подкрепата му за ново издирване.  

Предвид скорошните открития, включващи радиосигнали и черупки от раковини, други хора се присъединиха към призивите за ново изследване на южната част на Индийския океан. Дотогава загадката на MH370 ще остане мистерия. 

* Вижте и това видео от архива ни: Самолетни катастрофи, хванати в точния момент!

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Съдията: -Престъплението е извършено със замах, дързост и прецизност. Подсъдимият: -Колкото и комплименти да ми правите, няма да си призная.  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Хирург: Не пренебрегвайте тези симптоми, могат да означават рак

Хирург: Не пренебрегвайте тези симптоми, могат да означават рак

Любопитно Преди 6 минути

Наричан „тихият убиец“ заради своите деликатни симптоми, ракът на панкреаса убива около 100 000 души във Великобритания всяка година

Румен Радев удостои посланика на Ирак с орден "Мадарски конник" (СНИМКИ)

Румен Радев удостои посланика на Ирак с орден "Мадарски конник" (СНИМКИ)

България Преди 1 час

Държавното отличие се връчва на дипломата за нейните заслуги за развитието на двустранните отношения

„Исках да спя с нея“: Как коледно парти коства на старши партньор работата му за $850 000

„Исках да спя с нея“: Как коледно парти коства на старши партньор работата му за $850 000

Свят Преди 1 час

По време на партито, както описва управляващият партньор, Ничита казал на колежката, че я намира за красива, че иска да спи с нея, а когато тя заявила, че е омъжена, той ѝ отговорил, че „повечето му афери са с омъжени жени“.

Петър Антонов

„Гняв без възраст“ в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 1 час

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Близо един от всеки трима родители споделя, че неговото дете е преживяло насилие от връстник или по-малко дете

Близо един от всеки трима родители споделя, че неговото дете е преживяло насилие от връстник или по-малко дете

България Преди 1 час

Институции, организации, експерти и медии обсъдиха резултатите от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред деца

Кога са силните магнитни бури през декември и влияят ли наистина на здравето

Кога са силните магнитни бури през декември и влияят ли наистина на здравето

Любопитно Преди 2 часа

Магнитната буря е природно явление, причинено от редовни изригвания и експлозии на Слънцето, по време на които в космоса се освобождава голямо количество енергия

Изпълнителните директори на ЗК ЛЕВ ИНС АД Владислав Милев и Валентин Илиев представят социално отговорната кампания „Пази Важните Неща“

„Пази Важните Неща“: Социално отговорната кампания

Любопитно Преди 2 часа

Кампанията е продължение на над 20-годишните усилия на ЛЕВ ИНС в посока социална отговорност и надгражда познатите инициативи „Пази детето на пътя“ и „Пази детето в интернет“

Теменужка Петкова: Бюджетът не е изтеглен, отложена е бюджетната процедура

Теменужка Петкова: Бюджетът не е изтеглен, отложена е бюджетната процедура

България Преди 2 часа

Тристранният диалог е възстановен, съобщи още финансовият министър

Кремъл: САЩ предадоха на Русия параметрите на мирния план, оформен в Женева

Кремъл: САЩ предадоха на Русия параметрите на мирния план, оформен в Женева

Свят Преди 2 часа

Разговор по темата се очаква в Москва през следващата седмица

Изгониха папския атентатор Али Агджа от Изник, където днес пристига Лъв XIV

Изгониха папския атентатор Али Агджа от Изник, където днес пристига Лъв XIV

Свят Преди 2 часа

Мехмет Али Агджа се надяваше да се срещне с новия папа и да поговори с него за две или три минути

Пеевски: Няма да има класи, всички хора са еднакви

Пеевски: Няма да има класи, всички хора са еднакви

България Преди 2 часа

Това коментира лидерът на "ДПС-Ново начало" в кулоарите на парламента

Пандемия, по-лоша от COVID-19 - опасност от мутация на птичи грип

Пандемия, по-лоша от COVID-19 - опасност от мутация на птичи грип

Свят Преди 2 часа

„Това, от което се страхуваме, е вирусът да се адаптира към бозайници, и особено към хора, да стане способен да се предава от човек на човек – и такъв вирус би бил пандемичен“, каза медицинският директор на центъра за респираторни инфекции на Институт „Пастьор“