Първият трамвай в София тръгва през 1901 г.
Източник: 5 минути София
1

Т рамваите, които обикалят София, неусетно са се превърнали в един от символите на столицата, защото такъв обществен транспорт няма в нито едно друго населено място в България. Жълтите мотриси са така свързани с най-новата история на града, колкото и жълтите павета в центъра на София.

Първите трамваи са пуснати в движение на 1 януари 1901 г. Те се движели по шест маршрута, на един релсов път, дълъг общо 25 км, с коловози за разминаване на някои от възловите места. На крайните спирки ватманите трябвало да сменят кабините и да обръщат ролковия токоприемник, защото мотрисите нямали обръщателни колела. Те били 25 на брой и били докарани от Белгия. Някои били нови, други - вече използвани в брюкселския градски транспорт, но ремонтирани. Към тях имало и 14 ремаркета - първа и втора класа. Тогава е построено и депото на бул. “Княгиня Мария Луиза”.

Жителите на града посрещат първите трамваи като чудо.

Вестник от онова време описва събитието така: „Вчера столичните жители бяха зрители на едно ново за тях явление на всемирния прогрес – първият трамвай проряза почти цялата Витошка улица. Грамадното множество се любуваше на приятната гледка от бързината на трамвая и от светлите искри под колелата му и на жицата отгоре. Трамваят върви бързо, без друсане, осветява се електрически и има изящна мебелировка”.

Сегашните столични квартали "Княжево", "Павлово", "Красно село" и "Подуяне" по онова време са просто села в околностите на столицата. С построяването на релсовия път и пускането на мотрисите обаче, те се превръщат в първите, и засега единствените в историята ни, села с трамвай.

През 1908 г. София получава за пръв път шест големи четириосни мотриси. Столичани започват да наричат тези машини галено "цепелините". Три от тях са унищожени при бомбардировките през 1944 г., но другите остават на вярна служба чак до 1976 г.

Между 1924-а и 1931 г. са доставени над 70 мотриси и 40 ремаркета към тях от различни европейски производители, сред които световни марки като "Сименс" и МАН. По проект на инж. Теодосий Кардалев, началник на Ремонтната работилница, от стари и бракувани части са построени 12 трамвайни ремаркета. Те се водят летен тип – с решетъчни вратички и без стъкла. Стават известни като „Кардалевите ремаркета”. През 1936 г. в същата работилница започва производството на мотриси. Първите шест са взаимствани от стар модел на "Сименс", но са с удължен кош и увеличена мощност на двигателите.

По време на Втората световна война трамваите са само българско производство.

През 1951 г. се появяват модерните за времето си мотриси „Република”. След това Трамвайният завод-София пуска два нови модела трамваи - „Комсомолец” през 1959 г. и „Космонавт” през 1961 г. От средата на 60-те години започва производството на серия с нова концепция под марката "София". От базовия модел по-късно се появяват "София-70" и "София-100", които са посветени на 100-годишнината от обявяване на София за столица.

В чест на 13-вековния юбилей на България излиза модела „България 1300”. Той е в производство до 1991 г.

Междувременно е възстановен и вносът на трамвайни мотриси от чужбина - предимно от чешките заводи "Татра". Мотриси пак с тази марка, но предимно втора употреба, започват да попълват трамвайния парк на София през 1995 г. Влизат и трийсетина използвани германски мотриси и ремаркета. Перманентният внос продължава и през следващото десетилетие до наши дни.

Различните модели на трамвайни мотриси са не само ежедневие за софиянци и гостите на столицата, но и интерес за изследователи и колекционери. Историята на трамваите привлича и млади хора, които създават умалени модели на различните мотриси, като по този начин запазват духът на отминалите времена жив и до днес.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Големите европейски държави затягат мерките срещу ковид - 19

Големите европейски държави затягат мерките срещу ковид - 19

Теми в развитие Преди 2 минути

След Франция, нови ограничения наложиха Италия и Великобритания

Хиляди протестират във Виена срещу ковид - мерките

Хиляди протестират във Виена срещу ковид - мерките

Теми в развитие Преди 43 минути

Противниците на мерките не носеха маски и не спазваха дистанция

Д-р Брънзалов: Заразните болести се борят с мерки и ваксини

Д-р Брънзалов: Заразните болести се борят с мерки и ваксини

България Преди 2 часа

Не е редно учените и студентите да се обучават от дома

Ганев: Може да има нови предсрочни избори след пролетта

Ганев: Може да има нови предсрочни избори след пролетта

България Преди 2 часа

На предстоящите избори можем да очакваме по-ниска избирателна активност

Скок при втората ковид - вълна на самоубийствата в Япония

Скок при втората ковид - вълна на самоубийствата в Япония

Теми в развитие Преди 3 часа

Самоубийствата сред децата са се покачили с 49 процента

В Сърбия доставиха милион китайски ваксини за ковид - 19

В Сърбия доставиха милион китайски ваксини за ковид - 19

Теми в развитие Преди 4 часа

Вучич: Това е невероятно нещо, което означава много за нашата страна

Почина милиардерът барон Бенджамин дьо Ротшилд

Почина милиардерът барон Бенджамин дьо Ротшилд

Свят Преди 4 часа

Баронът бе председател на Съвета на директорите на холдинга "Едмонд дьо Ротшилд

Възстановиха моста над река Блатска край Хаджидимово

Възстановиха моста над река Блатска край Хаджидимово

България Преди 6 часа

Той се срути при поройните дъждове

Армин Лашет

Армин Лашет е новият лидер на германския ХДС

Свят Преди 6 часа

Тъй като канцлерът Ангела Меркел обяви, че няма да се кандидатира, предполага се, че именно новият лидер на ХДС ще поведе консерваторите на тазгодишните парламентарни избори

Грета Тунберг: Момичето, което иска да спаси света

Грета Тунберг: Момичето, което иска да спаси света

Любопитно Преди 7 часа

Разберете повече за историята на шведската екоактивистка

Борисов

Борисов: Има тарикати, които мислят, че лъжат държавата

България Преди 8 часа

"Възнамеряваме големите ученици да ги пуснем на 31 януари, ако така добре вървим и управляваме пандемията", коментира също премиерът

Селото с най-скъпите имоти, в които не живее никой

Селото с най-скъпите имоти, в които не живее никой

България Преди 9 часа

Там никой не живее, но и никой не продава

Незаконно парти с известен фолк изпълнител в Пловдив

Незаконно парти с известен фолк изпълнител в Пловдив

Теми в развитие Преди 10 часа

След сигнал на граждани в известен рибен ресторант е констатирано празненство с над 50 души и с участието на известен фолк изпълнител

Нов тест измерва имунитета срещу коронавируса

Нов тест измерва имунитета срещу коронавируса

Теми в развитие Преди 10 часа

Подробности за него разказа доктор Ирена Иванова

Студ с минусови температури, жълт код за 18 области

Студ с минусови температури, жълт код за 18 области

България Преди 11 часа

Днес за 18 области в страната е в сила жълт код за студено време с отрицателни дневни температури