Т ези дни в немския град Инголщат се поставят основите на "трафик революция". Времето, което шофьорите прекарват по пътищата в града, е сравнително по-малко, задръстванията намаляват, пестят се гориво и СО2 емисии.
Всичко това е в рамките на проекта Travolution, над който през последните две години работи екипът на "Ауди" заедно със Службата за управление на трафика и геоинформация в Инголщат, Техническия университет в Мюнхен и софтуерната компания GEVAS.
Идеята на Travolution е да оптимизира дейността на светофарите в пътната мрежа на Инголщат и да изгради комуникационен интерфейс между автомобилите и тях.
За целта 46 светофара в града са оборудвани със специален софтуер, който оптимизира светлинната сигнализация в цялата пътна мрежа и така значително се намалява времето, през което колите спират, тръгват, изчакват и "пълзят" пред тях. Изборът на Инголщат за тестване на проекта не е случаен - там се намира седалището на "Ауди".
Инвестицията в Travolution е на стойност 1.2 млн. евро, но след полевите тестове резултатите от проекта показват, че новата система за контрол на трафика е наистина ефективна. Изчакванията на червен светофар са намалени средно с 21%, а по време на пиковите часове времето за спиране и изчакване се съкращава с 1/3.
Според разчетите на екипа от Travolution за една година шофьорите в Инголщат ще спестят 700 000 л гориво, което означава, че с 1600 т въглероден диоксид по-малко ще отиват в атмосферата. Общите спестявания възлизат на над 1 млн. евро на година.
Проектът не спира дотук - в момента започва неговата втора част, наречена "Информираният шофьор": на три светофара са инсталирани комуникационни модули, които изпращат към бордовия компютър на автомобила времето на следващата зелена вълна. Като партньор в този проект "Ауди" предоставя като тестови автомобили "Ауди А5" и "А6 Авант".
Шофьорите на тези коли се информират посредством системата за мултимедиен интерфейс за скоростта, с която трябва да се движат, за да не се налага да спират. По този начин ще се предотвратяват не само задръстванията, но и пътните произшествия.
Предвидено е проектът да се разшири и в него да се включат още 20 автомобила и 50 светофара.
Професор Фриц Буш от Техническия университет в Мюнхен смята, че новите подходи за моделиране и оптимизация на мрежовото управление на светофарите заедно с комуникацията между светофарите и интелигентните автомобили разкриват потенциал за подобряване на пътния поток, какъвто преди това не е било възможно да се приложи.
Travolution демонстрира как еволюционната софтуерна технология може да подобри качеството на трафика в цял град, а освен това и да повлияе за намаляване на замърсяването.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!